Gå til innhold

Hjelp! Pusse opp 80-talls bad BILLIG for salg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Badet er stort og er av blå «skyer», den slags som var moderne en gang i tiden. Flisene er også ca 10x10cm i størrelse. Gulvet er hvitt, helt ok, men en del hakk samt gamle hull i veggen.

Jeg har bestemt meg for å male flisene med aqua malingen til Lady. tenkte litt varmgrå 0394 på veggen og 1376 frostrøyk på gulvet, noe i den duren. Bedre fargekombinasjoner tas mot med takk men da vet dere ca hvordan jeg tenker. 

Hovedproblemstillingen min som jeg lurer på er: 

Har noen erfaring med å sparkle fliser? Vil det kunne gå å sparkle over fugene og få det til å se ut som en stor flis i stedet for 6 små? Vil det bli veldig synlig eller er det mulig å få det pent? 

Burde jeg heller nøye meg med å bare male de? 

Vet at det må vaskes over veggene først, kan jeg bruke bare salmiakk? 

Vet jeg må pusse over flisene. Hvordan er det med fugene? Redd hele klumpen med sparkel en dag bare detter av veggen. 

Vil bare skape illusjonen av et finere bad ved visning, med tydelig klarhet over at det er et gammelt bad. Er bad nr 2 i huset og resten av huset er nyoppusset så vil gi badet et lite løft for salg. Kjøperne vil se i takst og beskrivelse at badet er fra 80-tallet. 

 

Anonymkode: 10ed6...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville ikke jeg giddet, rett og slett. Det har neppe noe å si. Det er mye jobb for å få det pent, og om badet er såpass gammelt vil nye eiere mest sannsynlig pusse det opp likevel.

 

Anonymkode: 1e84a...3f4

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ialle dager skal du legge ned så mye jobb i ett bad som helt sikkert kommer til å bli revet av ny kjøper? Badet må jo totalrenoveres uansett. Hjelper ikke med noe maling på gulvet.

Anonymkode: 1689e...469

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. Vi kjøpte huset vi bor i nå pga kjøkkenet og bad trengte oppussing, huset ellers var i fin stand. Ønsker bad og kjøkken slik vi ønsker, ikke etter andres valg og ønsker :)

Anonymkode: b3d44...55c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal male, burde du nøye deg med bare male. Om du ønsker å fjerne fugene, vurder mikrosement.

Men som andre påpeker. Bad fra 80 tallet er antageligvis uten membran. Men kan allikevel funke greit nok med dusjkabinett. Bare husk at uansett om du maler eller ei, får du ikke annet enn TG3 på denne pga alder. 

Anonymkode: b8889...03d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et strøk maling koster lite og hever det visuelle inntrykket. Dette kan utløse tanker om at «badet kan fungere noen år til» og dermed kan prospektet få flere interessenter.

Glem alt annet enn maling og evt et nytt billig dusjkabinett. 

Anonymkode: 702a5...837

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg skal nøye meg med maling da. Er kun pga det visuelle jeg tenker ja. At kjøper ikke tenker at det må være igjen et budsjett på 200.000kr pga badet 

 

ts

Anonymkode: 10ed6...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Badet er stort og er av blå «skyer», den slags som var moderne en gang i tiden. Flisene er også ca 10x10cm i størrelse. Gulvet er hvitt, helt ok, men en del hakk samt gamle hull i veggen.

Jeg har bestemt meg for å male flisene med aqua malingen til Lady. tenkte litt varmgrå 0394 på veggen og 1376 frostrøyk på gulvet, noe i den duren. Bedre fargekombinasjoner tas mot med takk men da vet dere ca hvordan jeg tenker. 

Hovedproblemstillingen min som jeg lurer på er: 

Har noen erfaring med å sparkle fliser? Vil det kunne gå å sparkle over fugene og få det til å se ut som en stor flis i stedet for 6 små? Vil det bli veldig synlig eller er det mulig å få det pent? 

 Burde jeg heller nøye meg med å bare male de? 

Vet at det må vaskes over veggene først, kan jeg bruke bare salmiakk? 

Vet jeg må pusse over flisene. Hvordan er det med fugene? Redd hele klumpen med sparkel en dag bare detter av veggen. 

 Vil bare skape illusjonen av et finere bad ved visning, med tydelig klarhet over at det er et gammelt bad. Er bad nr 2 i huset og resten av huset er nyoppusset så vil gi badet et lite løft for salg. Kjøperne vil se i takst og beskrivelse at badet er fra 80-tallet. 

 

Anonymkode: 10ed6...122

Tenker at maling av fliser vil være lurt. Ser bedre ut på bilder og kanskje også i virkeligheten. Som du sier, så vil man ikke "lure" kjøperne på noen måte.

Vask godt og følg feks disse instruksjonene: https://www.ifi.no/hvordan-male-fliser

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At kjøper ikke tenker at det må være igjen et budsjett på 200.000kr pga badet 

Men det må jo det. 

Et bad som er 30-40 år gammelt må totalrenoveres. 

Anonymkode: ea444...c33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det må jo det. 

Et bad som er 30-40 år gammelt må totalrenoveres. 

Anonymkode: ea444...c33

Det er bad nr 2 og trenger ikke nødvendigvis renoveres med en gang. Et dusjkabinett gjør at det kan nettopp brukes som bad nr 2 hvis det andre er opptatt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg skal nøye meg med maling da. Er kun pga det visuelle jeg tenker ja. At kjøper ikke tenker at det må være igjen et budsjett på 200.000kr pga badet 

 

ts

Anonymkode: 10ed6...122

Det kommer kjøper til å tenke uansett, da et bad fra 80-tallet ikke kan påregnes å være tett...

Det her hadde jeg faktisk ikke giddet, da renovasjon av bad er noe kjøper uansett kommer til å måtte gjøre.

Anonymkode: 9fe48...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det kunne gå å sparkle over fugene og få det til å se ut som en stor flis i stedet for 6 små?

 

Med mindre du er en erfaren sparklekunstner med hundrevis av timer til rådighet...går det ikke. Dårlig idé å bruke tid på et bad som nye eiere likevel skal rive! Du bruker noen tusenlapper på maling, og mye av din egen tid og ditt eget overskudd som heller burde ha gått til nye prosjekt i det nye huset.

Anonymkode: 05f55...37a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du er en erfaren sparklekunstner med hundrevis av timer til rådighet...går det ikke. Dårlig idé å bruke tid på et bad som nye eiere likevel skal rive! Du bruker noen tusenlapper på maling, og mye av din egen tid og ditt eget overskudd som heller burde ha gått til nye prosjekt i det nye huset.

Anonymkode: 05f55...37a

Som småbarnsmor med straks juli uten barnehage så går selvsagt dette rett på snørra. Jeg ser nå at jeg får la det være som det er. Hjalp veldig med innspill. 

TS

Anonymkode: 10ed6...122

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Justlooking skrev:

Det er bad nr 2 og trenger ikke nødvendigvis renoveres med en gang. Et dusjkabinett gjør at det kan nettopp brukes som bad nr 2 hvis det andre er opptatt eller noe.

Tja. Ikke lenge i så fall. (Ikke mange år, nye eiere må begynne å spare med en gang om de ikke får høyt nok lån)

Alt kan ikke løses med et dusjkabinett. Bare tenk på det gamle gulvsluket med gamle rør. Gamle støpejernsrør kan ruste i stykker.  Og da blir det noe man må ta omgående. 

Anonymkode: ea444...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bruke lady aqua på flis? Eg det flis den er beregnet til?

Anonymkode: aa387...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg skal nøye meg med maling da. Er kun pga det visuelle jeg tenker ja. At kjøper ikke tenker at det må være igjen et budsjett på 200.000kr pga badet 

 

ts

Anonymkode: 10ed6...122

Jeg har prøvd meg med flisemaling før, og det blir virkelig ikke pent. De planene der hadde jeg rett og slett latt ligge. Uansett hvor stygt badet ser ut nå er det veldig stor sannsynlighet for at det ender opp med å se enda verre ut etter malinga enn det gjorde før. 

Anonymkode: 6a719...242

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

LA BADET VÆRE SOM DET ER! 80-tallsinteriør er i full fart tilbake i motebildet, og jeg ville ALDRI ødelagt et originalt estetisk uttrykk som noen andre kunne fått glede av! Plutselig er noen villige til å betale mer for huset dersom badet ikke er fikset på!

Anonymkode: 28fa6...d84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

LA BADET VÆRE SOM DET ER! 80-tallsinteriør er i full fart tilbake i motebildet, og jeg ville ALDRI ødelagt et originalt estetisk uttrykk som noen andre kunne fått glede av! Plutselig er noen villige til å betale mer for huset dersom badet ikke er fikset på!

Anonymkode: 28fa6...d84

Dette gjelder da ikke bad, da membran fra 80-tallet mest sannsynligvis ikke er tett 🙄 Og er ikke badet tett får man råteskader, ergo må badet pusses opp uansett for å unngå skader og større kostnader enn nødvendig.

Anonymkode: 9fe48...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billigste du kan gjøre, som fortsatt koster litt, er nok å slå opp baderomsplater på veggene. De kan du lime på med tec7 så det går ganske raskt. Har gjort det selv for noen år siden med godt resultat. 

Anonymkode: 094fd...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder da ikke bad, da membran fra 80-tallet mest sannsynligvis ikke er tett 🙄 Og er ikke badet tett får man råteskader, ergo må badet pusses opp uansett for å unngå skader og større kostnader enn nødvendig.

Anonymkode: 9fe48...f8c

Blir det mer sannsynlig at membranen er tett av å male flisene? Svaret er nei. Ergo har denne planlagte oppussinga her ingenting å si. Et kitch 80-tallsbad er akkurat like (lite) tett som et nymalt bad fra samme tiår. 

Anonymkode: 6a719...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...