Gå til innhold

Er det hull i denne tanna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget denne brune flekken da jeg pusset tennene til min 11-åring i dag. Er det garantert hull? Trodde først det var matrester, men fikk ikke pusset det bort... Ble superstressa.

Og hvilken tann er dette egentlig, er det en han skal miste 😖? Har så dårlig samvittighet nå, har vært nazi med tenner siden han var liten men har latt han pusse selv nesten hver kveld siden han var ti. Han er annenhver uke hos far og der tror jeg han har pusset selv bestandig, usikker på om det har vært særlig heldig. Drikker ikke saft, bare litt brus i helgene. Men han er veldig glad i te, da med sukker, tror han lager seg det ganske ofte før og etter skole. Bestiller tannlegetime i morgen. Føler meg elendig:( 

Screenshot_2019-06-18-21-49-24.png

Anonymkode: ddb95...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en ettårsjeksel. Hvis han er 11 år nå, så vil jeg tro at han allerede har mistet den og at den han har nå er det nye tannsettet. 

Anonymkode: a114f...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være misfargingen eller begynnende hull.

Har begynnere hull flere steder i tannranden, hatt det i fem år.

Anonymkode: 2bc63...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie1985

Ser ikke ut som hull egentlig, men det er en slags syreskade vil jeg anta etter for mye brus eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke dra til tannlegen? Tipper at disse kommentarene ikke kommer fra tannhelsepersonell. Tannlege er gratis frem til fylte 16 år. Har sønnen din vondt når han spiser? Hvis ikke er det mest sannsynlig ikke hull, men jeg er ikke tannlege.

Anonymkode: 841a0...a03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en melketann 🙂 usikker på om det er hull, tror ikke det

Anonymkode: 8d11e...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 5 har likt. Kom når han var 2 år. Ble helt vilt stressa. Tannlegen ble ikke. Hun kalte det misfarging/barnetannsten. Prøvde å pusse det vekk med en spesiell Stein Men det gikk ikke. Ikke vondt, ikke farlig. Kanskje din sønn har samme

Anonymkode: bcb52...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke dra til tannlegen? Tipper at disse kommentarene ikke kommer fra tannhelsepersonell. Tannlege er gratis frem til fylte 16 år. Har sønnen din vondt når han spiser? Hvis ikke er det mest sannsynlig ikke hull, men jeg er ikke tannlege.

Anonymkode: 841a0...a03

Selvsagt skal vi det, oppdaget det i kveld så bestiller time ved første anledning... Har slitt så mye med egne tenner fra jeg var på hans alder, unner han ikke samme greia og blir så stressa. Håpet vel det var en eller annen tannpleier eller noe her som kunne gi meg en god natts søvn og si at det kanskje er noe helt annet 🙈 Eller i det miste forsikre meg om at dette er en melketann. 

Anonymkode: ddb95...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frankie1985 skrev:

Ser ikke ut som hull egentlig, men det er en slags syreskade vil jeg anta etter for mye brus eller noe

Syreskade kan jeg ikke helt se at det er, han drikker brus kun til mat på kvelden fredag og lørdager.... Ikke spesielt mye heller. Og i uka drikker han bare vann, vi har så og si aldri juice i huset...

Anonymkode: ddb95...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn på 5 har likt. Kom når han var 2 år. Ble helt vilt stressa. Tannlegen ble ikke. Hun kalte det misfarging/barnetannsten. Prøvde å pusse det vekk med en spesiell Stein Men det gikk ikke. Ikke vondt, ikke farlig. Kanskje din sønn har samme

Anonymkode: bcb52...9f6

Håper det❤

Anonymkode: ddb95...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en melketann 🙂 usikker på om det er hull, tror ikke det

Anonymkode: 8d11e...33c

Både han og jeg tror dette er ei melketann, men herlighet, jeg klarer ikke å holde styr på hvilke tenner som er mistet eller hva de kalles😞 Lenge siden han mistet noen tenner sist er det også..

Anonymkode: ddb95...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke dra til tannlegen? Tipper at disse kommentarene ikke kommer fra tannhelsepersonell. Tannlege er gratis frem til fylte 16 år. Har sønnen din vondt når han spiser? Hvis ikke er det mest sannsynlig ikke hull, men jeg er ikke tannlege.

Anonymkode: 841a0...a03

Vi får ikke lov til å stå fram her i forumet som f. eks. tannlege, men det betyr ikke at ingen er det. 
Tannlege er gratis ut det året man fyller 18, ikke til fylte 16, som du skriver.
De fleste hull er symptomfrie, og det er nettopp derfor barn regelmessig kalles inn til kontroll. 

Anonymkode: 1fb4a...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er en syreskade, ikke et hull. Egentlig er såpass store syreskader verre enn hull. Et hull kan bores og fikses, men syreskader er ikke like lett å ordne opp i. 

Anonymkode: cb388...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du pusser tennene på en 11 åring? 

Anonymkode: c60f7...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du pusser tennene på en 11 åring? 

Anonymkode: c60f7...ce9

Åpenbart ikke fast, og nå angrer jeg på det. Det er vel anbefalt at unger får hjelp med tannpussen frem til de er 12. 11-åringen er vel neppe moden nok til å tenke over konsekvenser av dårlig tannpuss eller hva? 

Anonymkode: ddb95...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åpenbart ikke fast, og nå angrer jeg på det. Det er vel anbefalt at unger får hjelp med tannpussen frem til de er 12. 11-åringen er vel neppe moden nok til å tenke over konsekvenser av dårlig tannpuss eller hva? 

Anonymkode: ddb95...0e5

Jeg hadde vært skikkelig flau om min mor pusset tennene mine da jeg var 11 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg hadde vært skikkelig flau om min mor pusset tennene mine da jeg var 11 år. 

Okei. Vi har ikke publikum, så tror det går greit. 

Anonymkode: ddb95...0e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madame Bovary

Tannlegeforeningen anbefaler at man hjelper med tannpussen frem til elleveårsalderen, da barn må bli såpass gamle før de har god nok motorikk og teknikk til å gjøre en skikkelig jobb med tannkosten. Man trapper såklart ned kombinert med aktiv opplæring og selvstendiggjøring, det er ikke sånn at man tar tiåringen på fanget hver kveld og pusser mens man synger babysanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Madame Bovary skrev:

Tannlegeforeningen anbefaler at man hjelper med tannpussen frem til elleveårsalderen, da barn må bli såpass gamle før de har god nok motorikk og teknikk til å gjøre en skikkelig jobb med tannkosten. Man trapper såklart ned kombinert med aktiv opplæring og selvstendiggjøring, det er ikke sånn at man tar tiåringen på fanget hver kveld og pusser mens man synger babysanger.

Enig.

"Mange foreldre slurver med tannpussen til barna og lar dem pusse selv fra de er altfor små. Selv om det er morsomt å pusse selv, betyr ikke det at barna pusser godt nok. Barn er ikke i stand til å ta ansvar for tannpussen selv før de er nærmere 12 år, mener Den norske tannlegeforening (NTF)." 

Til dere som synes det er så forferdelig, Google it. 

 

Anonymkode: ddb95...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...