Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #1 Del Skrevet 2. mai 2005 Jeg har sluttet på pillen og ønsker en ny hormonfri prevensjonsmetode. Av flere alternativer vurderer jeg pessar, evt sammen med ladycomp, men blir egentlig mer skeptisk jo mer jeg leser. Det høres rett og slett plundrete ut, og det at det skal sitte i minst 6-8 timer etter samleie, men ikke mer enn et døgn, høres skrekkelig tungvint ut. Er også litt skeptisk til hvor sunt det er for bakteriefloraen i skjeden med denne sæddrepende kremen. Men jeg er likevel åpen for å prøve, og skal en tur til legen i morgen for å diskutere dette med han. Er det noen som har erfaringer med pessar - gode og/eller dårlige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 2. mai 2005 #2 Del Skrevet 2. mai 2005 Hva med Persona? (sånn eggløsningsmåler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #3 Del Skrevet 2. mai 2005 Hva med Persona? (sånn eggløsningsmåler) Det er den hvor du bruker utrinstix ca en gang i uka? Har vurdert både den og ladycomp, og fordelen med persona er at den er vesentlig billigere enn ladycomp. Men vi trenger uansett noe til de usikre dagene, og kunne tenkt oss å prøve noe annet enn kondom. Skal som sagt diskutere alle muligheter med legen i morgen, men lurer rett og slett på om det er noen som har erfaringer med pessar, og som evt kan berolige meg med at det ikke er så plundrete som jeg tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2005 #4 Del Skrevet 2. mai 2005 Tåler ikke hormon-prevensjon, så for 1 år siden var jeg fast bestemt på å prøve pessar. Men legen min mente ikke det var lurt i det hele tatt. For det første er den ikke spesielt sikkert (hun mente 98% var overdrevet). I tillegg så er det mer plunder enn kondom. Hun anbefalte kobberspiral, og det er jeg veldig glad for nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #5 Del Skrevet 2. mai 2005 Jeg reagerte voldsomt på den sæddrepende kremen, i tillegg følte jeg at den forflyttet seg under enkelte samleiestillinger. Bruker annen prevensjon nå. Fortell gjerne hva legen sa om pessar. Vedder på at han/hun sier at det er utdatert, usikkert og vil prøve å prakke på deg et annet prevensjonsmiddel, slik som de andre her gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #6 Del Skrevet 2. mai 2005 Hmmm.... pessar virker egentlig ikke så veldig fristende. Og hvis sikkerheten i tillegg er oppskrytt, så er det egentlig lite aktuelt. Mest sannsynlig det blir en kombinasjon av ladycomp eller persona og kondom. Eller kreativ sex hvor en ikke trenger prevensjon de usikre dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2005 #7 Del Skrevet 2. mai 2005 Min lege ble nesten glad for at jeg ville prøve pessar og sa at han, slik som mange gynekologer, ønsket at flere kvinner skulle bruke hormonfrie prevensjonsmidler. Og han synes at det eneste problemet ble at ting måtte planlegges mer. I praksis så likte jeg det ikke så godt, siden det måtte sitte på så og så lenge etter samleie. Og jeg synes det ble litt kludrete å få det på plass. Så det ble til at jeg ikke gadd mere, etter noen få forsøk. Men jeg er sikker på at ikke alle har det slik altså. Kanskje jeg bare var ekstra lat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #8 Del Skrevet 2. mai 2005 Min lege ble nesten glad for at jeg ville prøve pessar og sa at han, slik som mange gynekologer, ønsket at flere kvinner skulle bruke hormonfrie prevensjonsmidler. Og han synes at det eneste problemet ble at ting måtte planlegges mer. Er det virkelig gynekologer som vil det? Skulle ønske jeg møtte en av dem, for de jeg har vært hos har prøvd å presse meg til å bruke hormonell prevensjon. Dalwhinnie, jeg bruker naturlig prevensjon og anbefaler det på det varmeste! Det er utrolig befriende, men krever god selvkontroll og motivasjon i den fruktbare tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #9 Del Skrevet 2. mai 2005 Dalwhinnie, jeg bruker naturlig prevensjon og anbefaler det på det varmeste! Det er utrolig befriende, men krever god selvkontroll og motivasjon i den fruktbare tiden. Hva bruker du da - ladycomp, pearly, persona eller annet? Det er så utrolig stor prisforskjell på dem, og jeg lurer på hvor stor den praktiske forskjellen egentlig er. Er ladycomp (som er den suverent dyreste) mer presis enn de andre slik at den gir flere trygge dager? Er veldig nysgjerrig på erfaringer med de forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #10 Del Skrevet 2. mai 2005 Hva bruker du da - ladycomp, pearly, persona eller annet? Det er så utrolig stor prisforskjell på dem, og jeg lurer på hvor stor den praktiske forskjellen egentlig er. Er ladycomp (som er den suverent dyreste) mer presis enn de andre slik at den gir flere trygge dager? Er veldig nysgjerrig på erfaringer med de forskjellige. De siste året har jeg tempet og sjekket sekret. Før det prøvde jeg Persona i seks måneder men den var unødvendig dyr i bruk. En Ladycomp er i prevensjonsøyemed ikke annerledes enn Pearly, dvs den er verken tryggere eller mer presis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #11 Del Skrevet 2. mai 2005 De siste året har jeg tempet og sjekket sekret. Før det prøvde jeg Persona i seks måneder men den var unødvendig dyr i bruk. En Ladycomp er i prevensjonsøyemed ikke annerledes enn Pearly, dvs den er verken tryggere eller mer presis. Takk for svar. Men er ladycomp/pearly mer presis/sikrere enn persona? For selv om persona koster mer i bruk, så er innkjøpsprisen vesentlig lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #12 Del Skrevet 2. mai 2005 Takk for svar. Men er ladycomp/pearly mer presis/sikrere enn persona? For selv om persona koster mer i bruk, så er innkjøpsprisen vesentlig lavere. Gjør du et søk på nettet finner du vel testene som viser at Ladycomp(/Pearly) er 99,3% sikre mens Persona er 94% sikker. Med Persona kan du ikke ha sykler som er lengre enn 35 dager eller kortere enn 23 dager. (Se f eks denne tråden.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. mai 2005 #13 Del Skrevet 2. mai 2005 Gjør du et søk på nettet finner du vel testene som viser at Ladycomp(/Pearly) er 99,3% sikre mens Persona er 94% sikker. Med Persona kan du ikke ha sykler som er lengre enn 35 dager eller kortere enn 23 dager. (Se f eks denne tråden.) Takk for masse god info! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. mai 2005 #14 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg reagerte voldsomt på den sæddrepende kremen, i tillegg følte jeg at den forflyttet seg under enkelte samleiestillinger. Bruker annen prevensjon nå. Fortell gjerne hva legen sa om pessar. Vedder på at han/hun sier at det er utdatert, usikkert og vil prøve å prakke på deg et annet prevensjonsmiddel, slik som de andre her gjør. Har vært hos legen nå og blitt enige om at jeg prøver Persona i kombinasjon med kondom på de usikre dagene. Persona er vesentlig rimeligere i innkjøp enn f.eks Ladycomp, men i tillegg trenger du urinstix som koster ca 180 kr/mnd. Fikk imidlertid tips om at det er ganske mye å spare på å kjøpe både maskinen og stixene i Sverige, så det blir nok en svensketur til helga. Når det gjaldt pessar, så var han enig med meg i at det er både plundrete og har mange feilkilder som kan gå utover sikkerheten. I tillegg er det en del som reagerer på den sæddrepende geleen. Prevensjon som krever planlegging både før og etter at en har sex er ikke noe for meg. Ikke helt overraskende lanserte han minipillen som et alternativ, da den har mye færre bivirkninger enn p-pillen, men han både respekterte og støttet meg i det valget jeg allerede hadde tatt om at jeg ikke ønsket hormonell prevensjon nå. Han ringte til og med til en kollega han visste hadde mye erfaring med disse apparatene for å sjekke med henne. Hvis jeg ikke synes Persona funker noe særlig, så får jeg heller vudere minipillen da. Men nå vil jeg først gi kroppen en sjanse til å finne sin normale syklus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #15 Del Skrevet 3. mai 2005 http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...hlight=f%F8dsel interessant å se hvordan to tråder om samme tema kan utvikle seg så forskjellig (lette etter noe annet, og fant dette, håper det er av interesse ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. mai 2005 #16 Del Skrevet 3. mai 2005 http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=56083&highlight=f%F8dsel interessant å se hvordan to tråder om samme tema kan utvikle seg så forskjellig (lette etter noe annet, og fant dette, håper det er av interesse ) Morsomt å lese. Legen min sa at han har en del pasienter som har prøvd pessar, men ingen av hans nåværende pasienter har brukt det mer enn et par måneder før de har gått over til noe annet. Og ut fra mine behov og ønsker (f.eks. spontan sex), så var vi skjønt enige om at kondom er et bedre alternativ i de usikre periodene. Fant forresten ut at Persona er nesten halv pris i England, så har fått en kompis der til å bestille til meg og ta med når han kommer på besøk snart. På selve Persona + 5 måneders stix sparte jeg en tusenlapp. Blir spennende å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå