Trampe Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 ...blir jeg redd! :o Noen som har trukket noen? Jeg må trekke 3!!! :o Jeg gruer meg noe så innmari.... HATER å gjøre skumle ting hos tannleger!! Hun jeg har er kjempeflink, så jeg gruet meg ikke noe særlig før hun sa at jeg måtte på en eller annen klinikk for å få det gjort - mine visdomstenner sitter for dypt til at hun kan ta de Noen som har gjort det? Var det veldig vondt? Tok det veldig lang tid? Var det veldig vondt etterpå? Uff, jeg gruer meg... :cry:
Gjest the imp Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Skal du trekke dem, eller skal du skjære dem ut?
Hildegard Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 Jeg har operert ut to visdomstenner. Det gikk veldig greit faktisk. Fikk så mye bedøvelse jeg bare orket å ta i mot, og kjente ikke noen smerte. Var til tider ubehagelig, for jeg har seriøs tannlegeskrekk og klarer ikke alltid å puste rolig og spenner meg veldig mye. Første gangen var det ganske ille etterpå, fordi jeg fikk ingen instrukser om renhold. Og de tablettene jeg fikk ble jeg kvalm av og måtte kaste opp. Og det er ikke særlig ok å kaste opp når du ikke kan gape skikkelig .... Andre gangen fikk jeg god informasjon om hvordan jeg skulle forholde meg til renhold av krateret, og jeg hadde minimalt med smerter etterpå. Klarte meg fint med ibux 400mg. Det kan være litt uffent akkurat mens det står på, mye lyd og aktivitet hvis du skal operere dem ut. Men slapp av, det går fint! Ta en valium hvis du gruer deg veldig.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 Jeg har operert ut to visdomstenner nede. Disse to lå langt nede, og litt under jekslene. Selve operasjonen gikk helt greit, ikke vondt i det hele tatt For min del kom smertene de neste dagene. Jeg har aldri tatt noe smertestillende før, men da tygde jeg i meg alt tannlegen sendte med meg :oops: Jeg skal snart ta de to oppe, men tannlegen sier at det er enklere og mindre smertefullt å ta ut disse.
Fi Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 Huff, har det samme problemet. Var hos tannlegen før påske, og hun sa at visdomstennene nok måtte fjernes (dumme, dumme tenner!! Gå vekk!) Men har også hørt fra andre at det ikke er så ille. Snakk med tannlegen før inngrepet skjer, slik at du vet hva som skjer og ikke får overraskelser. Lykke til og masse sympati!
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2005 #6 Skrevet 2. mai 2005 Har trukket alle fire (i to omganger). Gikk kjempefint. På venste side så hadde jeg litt småvondt i noen timer etter at bedøvelsen gikk bort, og andre dag kunne jeg spise normalt. Ble bare bittelitt hoven. Brukte ikke smertestillende i det hele tatt. På høyre side måtte de dele den nederste tannen i to, og det førte til at jeg ble mer hoven denne gangen. Men det var ikke spesielt vondt. Spiste en ibux samme kveld. Så det kan gå veldig bra
Trampe Skrevet 2. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 2. mai 2005 Takk for råd og trøst alle sammen Gruer meg litt mindre nå... Jeg har ikke spesiell tannlegeskrekk, men jeg har smerteskrekk, hvis det er noe som heter det? Altså er jeg redd for at det skal gjøre kjempevondt. Jaja, må man så må man...
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #8 Skrevet 2. mai 2005 Takk for råd og trøst alle sammen Gruer meg litt mindre nå... Jeg har ikke spesiell tannlegeskrekk, men jeg har smerteskrekk, hvis det er noe som heter det? Altså er jeg redd for at det skal gjøre kjempevondt. Jaja, må man så må man... Selv gikk jeg med verk i to mnd etter en trekking, men har en mistanke at det skyldes tannlegen like mye som det skyldes tanna. Uansett så vil det nok før eller senere gjøre mer vondt å ha tennene der enn å få dem trukket. Kommer sikkert til å gå veldig bra.
diddi Skrevet 4. mai 2005 #9 Skrevet 4. mai 2005 Jeg har fjernet tre av dem. To måtte operers, med da ar jeg fjorten og fikk likegladsprøyte. Så det ar en høydare....!!! Den tredje tok jeg i fjor. Den måtte trekkes. Jeg fikke (selvfølgelig) bedøvelse, og hadde discman'en på fullstyrke med ABBA!!!! Tannelegen lo godt. Men jeg trampa takten gjennom hele seansen. Jeg hater lyden av borret, og får bedøvelse også ved borring.
Gjest Maikana Skrevet 5. mai 2005 #10 Skrevet 5. mai 2005 Jeg trakk de oppe i 2001 og hadde minimalt med plager eterpå. De to andre trakk jeg i februar i år. Den ene satte ganske fast, og det viste seg (mens han holdt på å skulle få den ut) at litt av kjevebenet hadde satt seg rundt rota. Så han måtte skjære bort litt ben for å få løs tanna. Det i seg selv var ikke så vondt, men begge hullene tok mye lenger tid å gro sammen enn de oppe. Jeg fikk heldigvis satt inn veker så jeg slapp å få matrester nedi. Men senest i morges våknet jeg av smerter i kjeven der hvor han måtte bore bort ben. Tror det er benet som gror sammen som presser på rota til tanna ved siden av som gjør at det er vondt. Men alt dette til tross, jeg trøster meg med tanken på at dette var siste gang, og dersom du bare spiser Ibux (bedre enn paracet fordi det også er betennelsesdempende) når det er vondt så går det helt fint. Lykke til, det er godt å ha dem ute!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #11 Skrevet 5. mai 2005 Du kan trøste deg med at du mest sannsynlig ikke kommer til å kjenne noen smerte under selve inngrepet. Det er i dagene etterpå at man har vondt (hvis man får vondt), men det er jo overkommelig de fleste. Du får smertestillende av tannlegen. Det varierer også veldig fra tilfelle til tilfelle hvor mye man kjenner til det. Det er forøvrig mye enklere å fjerne visdomstenner i overkjeven enn i underkjeven pga formen på røttene. Det er iallefall godt når de er ute! Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #12 Skrevet 6. mai 2005 Trakk en visdomstann nede i fjor. Den satt så sinnsykt godt fast at tannlegen måtte skjære en del. Kjente jo ikke noe under selve inngrepet, siden jeg hadde fått bedøvelse. Men fy så ekkelt! Den satt jo godt fast, og røttene var bøyde, så hun tannlegesøsteren måtte holde hodet mitt i ro siden tannlegen måtte bruke krefter på å liksom grave den ut . Han brukte noe som var spisst, og alt jeg kunne tenke på var hva skjer hvis han bommer og kjører hele greia gjennom kinnet mitt? TAnna kom da ut til slutt, og når bedøvelsen gikk ut hovna kinnet mitt opp så det så ut som om jeg hadde stappa en tennisball inn der, og det gjorde sinnsykt vondt, måtte ta paralgin for å i det hele tatt få sove litt. Tror dette tilfellet er litt ekstremt, og at det ble veldig vondt siden tanna satt så utrolig godt.
liv Skrevet 6. mai 2005 #13 Skrevet 6. mai 2005 mine visdomstenner (oppe og nede på venstre side) var ute i løpet av et kvarter begge to.. Og det var ikke serlig vont etterpå heller. De satt vist ganske "løst". Det var rette samlede røtter sp han bare vippet de ut.
Gjest Milah Skrevet 7. mai 2005 #14 Skrevet 7. mai 2005 Jeg skal også fjerne visdomstennene mine.. Å gruer meg sinnsykt.. Har tidenes værste tannlegeskrekk, så jeg får alle mine 4 fjerna i en omgang under narkose.. Tviler på at jeg hadde greid det ellers..
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #15 Skrevet 11. mai 2005 Jeg vil ikke skremme noen nå, for jeg tror jeg bare har vært ekstremt uheldig med mine visdomstenner :-( For 4-5 år siden opererte jeg ut den ene i underkjeven og det tok laaang tid + at jeg hadde sinnsykt vondt i flere dager og hovna opp veldig. Ettersom det er sjeldent jeg har hørt om folk som har fått så store problemer var jeg ved godt mot når jeg måtte operere ut den andre i september 2004. Men det skulle jeg nok aldri ha vært - fikk masse bedøvelse, men det var allikevel vondt. De 2-3 neste dagene hadde jeg så store smerter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg (og jeg er egentlig ikke pysete for smerte). Da jeg følte meg like bedøvd i munnen etter et par dager ringte jeg tannlegen og hun sa at det kunne være at det var noen nerver som var kutta av. Hun sa også at det var helt vanlig og at det ville gå over. I dag - 8 måneder senere - har jeg fremdeles ingen følelse på den ene siden av tunga + at tannkjøttet også er følelsesløst og ekkelt :veldigsur: Har aldri hørt om noen andre som har hatt dette så det er nok ikke vanlig. Men hvis det er noen som har hørt om det - eller hatt det sånn - så hører jeg gjerne fra dere. Lurer på hvor lenge dette kan sitte i - eller vil det aldri gå over kanskje? :o
Fi Skrevet 11. mai 2005 #16 Skrevet 11. mai 2005 Hmf, kommer krypende tilbake til dette oppmuntrende temaet Fikk beskjed av tannlegen før påske at hun så visdomstennene ligge å lure. Og nå de siste dagene merker jeg at en av dem kommer frem. Huff, trodde ikke dette ville skje nå! Tannkjøttet er litt hovent rundt og kjenner tanna under, er ømt rundt. De andre er ikke kommet like langt. Hvor lenge kan/må jeg vente med å få fjernet visdomstennene?
Gjest the imp Skrevet 11. mai 2005 #17 Skrevet 11. mai 2005 Hmf, kommer krypende tilbake til dette oppmuntrende temaet Fikk beskjed av tannlegen før påske at hun så visdomstennene ligge å lure. Og nå de siste dagene merker jeg at en av dem kommer frem. Huff, trodde ikke dette ville skje nå! Tannkjøttet er litt hovent rundt og kjenner tanna under, er ømt rundt. De andre er ikke kommet like langt. Hvor lenge kan/må jeg vente med å få fjernet visdomstennene? Jeg ville ikke fjernet visdomstennene hvis jeg ikke var nødt. Her jeg bor er det heller ikke noe man gjør unødvendig. Grunnen til at jeg fjernet de to nede var at det gikk betennelse i tannkjøttet, og jeg ville i alle fall ikke gjennomgått de to operasjonene fullt frivillig dersom jeg ikke var helt nødt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #18 Skrevet 11. mai 2005 Jeg vil ikke skremme noen nå, for jeg tror jeg bare har vært ekstremt uheldig med mine visdomstenner :-( For 4-5 år siden opererte jeg ut den ene i underkjeven og det tok laaang tid + at jeg hadde sinnsykt vondt i flere dager og hovna opp veldig. Ettersom det er sjeldent jeg har hørt om folk som har fått så store problemer var jeg ved godt mot når jeg måtte operere ut den andre i september 2004. Men det skulle jeg nok aldri ha vært - fikk masse bedøvelse, men det var allikevel vondt. De 2-3 neste dagene hadde jeg så store smerter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg (og jeg er egentlig ikke pysete for smerte). Da jeg følte meg like bedøvd i munnen etter et par dager ringte jeg tannlegen og hun sa at det kunne være at det var noen nerver som var kutta av. Hun sa også at det var helt vanlig og at det ville gå over. I dag - 8 måneder senere - har jeg fremdeles ingen følelse på den ene siden av tunga + at tannkjøttet også er følelsesløst og ekkelt :veldigsur: Har aldri hørt om noen andre som har hatt dette så det er nok ikke vanlig. Men hvis det er noen som har hørt om det - eller hatt det sånn - så hører jeg gjerne fra dere. Lurer på hvor lenge dette kan sitte i - eller vil det aldri gå over kanskje? :o Fikk beskjed om at man kan risikere å miste følelsen i kjeven da jeg fjernet mine visdomstenner. Av og til så sitter røttene på visdomstennene så nært nervene i kjeven at disse kan bli skadet. Følelsesløsheten kan være midlertidig eller permanent.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #19 Skrevet 11. mai 2005 Fikk og beskjed om at det var en overhengende fare for nerveskade da jeg fjernet den siste visdomstanna mi, men jeg har fremdeles sporadisk verk 5mnd etter fjerninga, så det virker som de funker som de skal.
Gjest ilska Skrevet 11. mai 2005 #20 Skrevet 11. mai 2005 Dette var en hyggeligskremmende tråd. Jeg skal til tannlegen i morgen, og vet at den siste visdomstanna må bort. Tannlegen sa at det kunne bli operasjon etter som hvor dypt røttene satt, det vil si at jeg kanskje må til spesialist. De andre visdomstennene gikk smertefritt å fjerne. Det ble kun brukt lokalbedøvelse. Jeg har ikke lyst å miste følelsen i tunga osv som jeg leser her.... Men jeg får bare stole på at de gjør en god jobb og at de vet hva de gjør. Jeg er generelt skeptisk til tannleger men denne har jeg fått anbefalt av en venninnne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå