Gå til innhold

Bruker for mye penger på mat og drikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må spare inn penger der jeg kan, så prøver ta noen grep her og der. Sagt opp avis og nettflix blant annet. 

Men et sted jeg vet vi kan spare mye er på utgift til mat/drikke. 

Vi er 3 personer i husholdningen, gutt 18 år, mor og far.

Vi bruker fort mellom 12.000-15.000 penger i matbutikken, altså, da er alt inkludert som toalettpapir, shampo, såper, barbersaker. Ja, alt vi handler i matbutikken. Vi handler på Obs og Kiwi. Jeg ser at vi fort kan spare inn penger på brus og øl. De av oss som drikker brus drikker det fra fredag ettermiddag og ut søndagen. Øl går det da til middag alle 3 dagene i helga. Godis kjøper vi ikke mye av, så akkurat der går det ikke masse penger. Og en liten sjokolade eller 2 vil vi unne oss EN dag i løpet av helga. 

Dere andre, hvor mye bruker dere i matbutikken i mnd. Og dere som er flinke og bruker lite, drikker dere ikkenoe øl/brus/vin i helgene?

Jeg ser at middagen ofte blir dyr - trenger råd til rimelige og sunne middager. 

 

Anonymkode: 0efa0...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ser på sifo sitt standardbudsjett ser du hva som regnes som normalt forbruk.

 

Anonymkode: d5a35...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten aldri brus. Øl drikker vi ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var helt enorme utgifter på mat og husholdningartikler! Det der klarer dere å endre. 

Anonymkode: 584b7...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster dere mye mat? Ha et system i kjøleskapet og planlegg å bruke opp rester neste dag, eller frys det ned. 

Bytt ut noen varer med first price Eller coop sitt eget merke, mye å spare! 

Lag ukemeny og handleliste over hva som må kjøpes inn. Hold dere til å handle maks 1 gang i uken og ta vare på kvitteringen. 

Rema 1000 har på sin nettside "mat til under 100lappen. Bruk den for inspirasjon. https://www.rema.no/oppskrifter/?gclid=Cj0KCQjwl6LoBRDqARIsABllMSZr7RN6SPeAiugH4-t3inJ2yMNGBGb0KuSfLGah2ewj5nu4y10PxpkaAsBQEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere Kiwi pluss / Trumf / Coop medlemsskap? Du kan bruke pengene spart opp der til rabatt eller ta ut. 

Ellers råder jeg til å lage store porsjoner og fryse så man har flere måltider i uka. Være flink med rester og det dere ikke spiser opp fryses/brukes til et annet måltid. 

For eksempel har vi alltid rester etter taco som blir til nachos eller enchiladas dagen etterpå. Chili con carne er også godt dagen etterpå med tortillalefser for en god lunsj.

Hvor ofte handler dere? Prøv å handle i helga og bare 1-2 dager i uken. Følg listen og prøv å ikke kjøpe mer enn dere trenger. Evt kjøp first price/billig merker (synes selv prima merket på Rema 1000 er et godt alternativ, men på Kiwi er det first price som gjelder. Har ikke så god erfaring med det).

Kutte ned på øl og brus så godt det lar seg gjøre. Kanskje begynne med saft? 

 

Anonymkode: 1d0e8...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er brusen og ølet som gjør at dere bruker ekstremt med penger på mat. Med mindre dere drikker enorme mengder. 

Vi er 2 og bruker ca 5000 kr på mat (inkludert vaskemiddel, såpe, toalettpapir osv. Da kjøper vi det vi har lyst på, inkludert brus og øl, og eventuelt godis. 

Anonymkode: fccd6...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ibanez skrev:

Kaster dere mye mat? Ha et system i kjøleskapet og planlegg å bruke opp rester neste dag, eller frys det ned. 

Bytt ut noen varer med first price Eller coop sitt eget merke, mye å spare! 

Lag ukemeny og handleliste over hva som må kjøpes inn. Hold dere til å handle maks 1 gang i uken og ta vare på kvitteringen. 

Rema 1000 har på sin nettside "mat til under 100lappen. Bruk den for inspirasjon. https://www.rema.no/oppskrifter/?gclid=Cj0KCQjwl6LoBRDqARIsABllMSZr7RN6SPeAiugH4-t3inJ2yMNGBGb0KuSfLGah2ewj5nu4y10PxpkaAsBQEALw_wcB

Blir nok dessverre for mye som blir kastet, så det må vi også endre på.

Takk for forslag, skal prøve noen av billigmerkene. Og ikke minst prøve å lage plan og handle 1 gang i uka. 

 

tusen takk  :)

Anonymkode: 0efa0...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi har nesten aldri brus. Øl drikker vi ikke. 

Det blir for mye av det hos oss, så det MÅ vi bare kutte ned på. 

Anonymkode: 0efa0...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der var helt enorme utgifter på mat og husholdningartikler! Det der klarer dere å endre. 

Anonymkode: 584b7...56d

Ja - det er det jeg må gjøre noe med nå. Må klare å redusere dette forbruket vårt. 

Anonymkode: 0efa0...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere Kiwi pluss / Trumf / Coop medlemsskap? Du kan bruke pengene spart opp der til rabatt eller ta ut. 

Ellers råder jeg til å lage store porsjoner og fryse så man har flere måltider i uka. Være flink med rester og det dere ikke spiser opp fryses/brukes til et annet måltid. 

For eksempel har vi alltid rester etter taco som blir til nachos eller enchiladas dagen etterpå. Chili con carne er også godt dagen etterpå med tortillalefser for en god lunsj.

Hvor ofte handler dere? Prøv å handle i helga og bare 1-2 dager i uken. Følg listen og prøv å ikke kjøpe mer enn dere trenger. Evt kjøp first price/billig merker (synes selv prima merket på Rema 1000 er et godt alternativ, men på Kiwi er det first price som gjelder. Har ikke så god erfaring med det).

Kutte ned på øl og brus så godt det lar seg gjøre. Kanskje begynne med saft? 

 

Anonymkode: 1d0e8...853

Takk for gode råd

Jeg har Trumf og Kiwi Pluss, og har også Coop medlemsskap. 

Rester har vi vært dårlige på å bruke opp, legger de i kjøleskapet, og etter noen dager går det i søpla. Og det er jo helt idioti. Det er fullt brukbar mat vi kan ha til rester dagen etter. 

Jeg kan i perioder handle hver dag, så ser at jeg må lage meg en plan, og handle 1 dag i uka, toppen 2. Problemet er ofte at jeg egentlig har planlagt middag, men så frister ikke det likevel, så handler jeg noe nytt. Må lage plan, og ikke minst holde meg til planen. Dette kjenner jeg at jeg må jobbe med, kan ikke holde på sånn her

Øl og brus må vi kutte ned, saft er jo godt det også, iallefall om den er skikkelig kald  :)

Anonymkode: 0efa0...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er brusen og ølet som gjør at dere bruker ekstremt med penger på mat. Med mindre dere drikker enorme mengder. 

Vi er 2 og bruker ca 5000 kr på mat (inkludert vaskemiddel, såpe, toalettpapir osv. Da kjøper vi det vi har lyst på, inkludert brus og øl, og eventuelt godis. 

Anonymkode: fccd6...943

Har ført opp hva jeg har handlet i hele år, og hittil i år har jeg brukt over 6000 kroner bare på brus, og det er over 1000 i mnd. Men nei, er for mye ellers også ja. Og dette må jeg gjøre noe med nå. Dette går ikke lenger

Anonymkode: 0efa0...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å laste ned mattilbud-appen! Da får du se kundeavis er fra matbutikkene + Europris. Så kan dere begynne å lære dere forskjellige matoppskrifter,slik at dere ikke kaster mat. Og bare være steinhard; må vi ha brus idag? Trenger vi å kjøpe ett kilo poteter hvis vi skal bare ha en middag 😊

Anonymkode: 2cdde...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegg hvilke middager dere skal ha. Storhandle 1 gang i uka og hold dere til det som er bestemt. 

Kjøp mat på tilbud, bruk rester og fantasi. 

 

Anonymkode: 08a65...4b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegg hvilke middager dere skal ha. Storhandle 1 gang i uka og hold dere til det som er bestemt. 

Kjøp mat på tilbud, bruk rester og fantasi. 

 

Anonymkode: 08a65...4b9

Takk for råd. Tror det vanskeligste blir å holde meg til det jeg har planlagt, for plutselig frister ikke det. Men dette skal jeg jobbe med. Viktig at vi endrer forbruket vårt her. 

Anonymkode: 0efa0...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for gode råd

Jeg har Trumf og Kiwi Pluss, og har også Coop medlemsskap. 

Rester har vi vært dårlige på å bruke opp, legger de i kjøleskapet, og etter noen dager går det i søpla. Og det er jo helt idioti. Det er fullt brukbar mat vi kan ha til rester dagen etter. 

Jeg kan i perioder handle hver dag, så ser at jeg må lage meg en plan, og handle 1 dag i uka, toppen 2. Problemet er ofte at jeg egentlig har planlagt middag, men så frister ikke det likevel, så handler jeg noe nytt. Må lage plan, og ikke minst holde meg til planen. Dette kjenner jeg at jeg må jobbe med, kan ikke holde på sånn her

Øl og brus må vi kutte ned, saft er jo godt det også, iallefall om den er skikkelig kald  :)

Anonymkode: 0efa0...9c8

Samboeren min er akkurat lik! Vi prøver å planlegge men så vil han ikke ha allikevel. Man kan evt bruke ingridienser til å lage noe annet enn det som er planlagt eller bytte om dagene uten problem 😊. Funker på min samboer om han ikke har lyst på et måltid vi skulle ha på torsdag, men jeg foreslår å spise maten planlagt på lørdag istedenfor. Om ikke det så kan du evt tenke «hva har jeg lyst på, kan jeg lage dette med ting jeg har hjemme?» Eller så kan du gi deg selv lov til å handle det du vil ha, men da må du være streng med deg selv på å bare kjøpe det du trenger.

Det som er dårlig med å handle ofte, si du bare skal ha 2 ting, så er det fort gjort å tenke «åh men det hadde vært godt med litt snacks osv» og da går pengene fort. Jeg vet ALT om dette da vår nærmeste butikk er et steinkast unna og man faller fort for fristelser. Man trenger en del selvkontroll 😅

Men jeg tror bare å kutte ned impulskjøp hjelper mye + finne billigere alternativer. 

Anonymkode: 1d0e8...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det rom for forbedring- det var jo enorme summer. Som sagt over- skriv en ukemeny, handle inn én gang i uka. Før du skriver liste, gå gjennom kjøleskap og sjekk hva som må brukes opp innen kort tid. Kast uspiselig mat. Basér lista på dette og planlegg retter.

 Ha et basislager hjemme av ris, linser, bønner, mel, gryn, egg etc. Dette finnes på tilbud med jevne mlmrom. Lag store porsjoner av mat, som feks lasagne og lapskaus, når feks kjøttdeig og svineknoke er på tilbud, det er retter som er fine å fryse ned. Bak brød selv- det smaker så mye bedre, metter bedre og er billigere. Begrens brus og øl til helger, lær å drikke vann til mat. 

Sjekk tilbudsaviser og handle inn ting som toalettpapir, vaskemidler, kaffe, kjøtt/fisk som kan fryses ned når det er på lavpris. Spis sesongbasert. Ikke kast mat som er gått ut på dato. Melk, egg, yoghurt, rømme o.l. holder seg lenger enn datostemplingen. Sjekk datodisken i butikken, der finner man av og til skatter til halv pris pga datostempel. 

(Og- ting som barberhøvler, kosmetikk osv finnes mye billigere på nettbutikker. )

Tror dere kan redusere kraftig og samtidig ha rom for kos. Lykke til.

Anonymkode: 0da0d...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...