Gå til innhold

Får ikke foreldrepenger i juni


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha foreldrepermisjon til september, og ferie i oktober. Jeg har jobbet samme sted i snart to år nå.

I juni har jeg fått utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver har i tillegg trukket meg for fem uker ferie. Arbeidsgiver får refusjon fra nav. I mitt hodet så tjener arbeidsgiver på at jeg tar ut ferie, da de trekker meg og får refusjonen fra nav. Er ikke dette feil? Jeg skal jo få foreldrepenger i juni. Om det er riktig så burde jeg heller tatt en ekstra måned ulønnet istedenfor ferie, for da hadde jeg fått utbetalt foreldrepengene i juni pluss feriepengene. Når de trekker meg fem uker ferie så taper jeg en hel månedslønn og åtte tusen ekstra (den femte uken). 

Tenker jeg helt feil? Noen som kan hjelpe meg. 

Anonymkode: 8d905...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferien må du uansett ta ut. Du kan ikke få den ut i penger. Med mindre du sier opp. Nye regler fra 1/7-18. 

Anonymkode: 42e10...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det vil si at det er riktig det arbeidsgiver har gjort? Hvor står det om de nye reglene? Ts

Anonymkode: 8d905...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Etter endring i ferieloven per 1. juli 2018, er det ikke lenger adgang til å utbetale ikke avviklet ferie på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon. All lovbestemt ferie skal avvikles, forutsatt at den blir betalt ved feriepengeopptjening. Det er kun når arbeidsforholdet opphører at arbeidstaker har rett på feriepenger uten avvikling av ferie.»

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/hva-skjer-med-ferie-som-ikke-blir-avviklet-innen-arets-slutt/

 

Anonymkode: 42e10...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel helt vanlig lønn fra arbeidsgiver i oktober når du tar ut ferie, så da blir det jo helt riktig å bli trukket for de ukene nå. 

Anonymkode: 825ea...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har snakket med nav og de sier at jeg skal få utbetalingen nå siden jeg ikke har søkt om utsettelse av ferien, og arbeidsgiver får refusjon denne måneden og ikke når jeg tar ferie. For da måtte det vært søkt om. 

Når jeg snakker med arbeidsgiver sier de at jeg ikke får permisjonspenger i oktober, når jeg skal ta ut ferie. Får be dem snakke med nav, dette er jo feil. Ts

 

Anonymkode: 8d905...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med nav og de sier at jeg skal få utbetalingen nå siden jeg ikke har søkt om utsettelse av ferien, og arbeidsgiver får refusjon denne måneden og ikke når jeg tar ferie. For da måtte det vært søkt om. 

Når jeg snakker med arbeidsgiver sier de at jeg ikke får permisjonspenger i oktober, når jeg skal ta ut ferie. Får be dem snakke med nav, dette er jo feil. Ts

 

Anonymkode: 8d905...f76

Men får du vanlig lønn i oktober? Hvis de ikke trekker deg for ferieukene nå, så kan de heller ikke betale deg lønn i ferien. 

Anonymkode: e5196...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha foreldrepenger i oktober, men lønn. 

Anonymkode: 42e10...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme for meg. Fikk feriepenger nå og får lønn når jeg tar ferie. 

Anonymkode: 03e85...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har snakket med nav og de sier at jeg skal få utbetalingen nå siden jeg ikke har søkt om utsettelse av ferien, og arbeidsgiver får refusjon denne måneden og ikke når jeg tar ferie. For da måtte det vært søkt om. 

Når jeg snakker med arbeidsgiver sier de at jeg ikke får permisjonspenger i oktober, når jeg skal ta ut ferie. Får be dem snakke med nav, dette er jo feil. Ts

 

Anonymkode: 8d905...f76

Nei, så lenge du får lønn når du har ferie er det rett. 

Anonymkode: 03e85...61f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har misforstått spørsmålet ditt. 

Det arbeidsgiver har gjort er riktig. 

Du taper ingen ting. Du trekkes for ferie nå og får lønn når du tar ut ferie. Da får du ikke permisjonspenger, men ordinær lønn. 

Anonymkode: 94b99...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da er det nok arbeidsgiver som ikke forstår hva jeg mener/spør om når de sier at jeg ikke får noe i oktober(ferien). 

Anonymkode: 8d905...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...