Gå til innhold

Sende barn/ungdom på språkskole: Koster masse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har undersøkt hva det koster å sende mine 2 unge ungdommer på språkskole, med kost og losji inkludert blir det ca 50 000 kr pr person fpr 2-3 uker.

Jeg tjener 500 000 i året. Å bruke 100 000 på språkskole til barna er på kanten, i tillegg kommer jo flybilletter. Men vi har mulighet til å gjøre sommerferien for øvrig billig, vi har faktisk hatt billige ferier flere år på rad nå (besøkt familie, lånt hytte av slekt etc), så jeg kan betale 100 000 kr uten at det betyr smalhans resten av året. Det er bare det at jeg synes det er fryktelig mye penger - som vi kunne kost oss for sammen på en annen måte, eller som det ville vært fonuftigere å spare !! På den annen side vil det jo være en god investering i deres framtid om de får et godt språk-grunnlag--

Er det noen her inne som har erfaring / synspunkt på dette?  

Anonymkode: cfdeb...de8

AnonymBruker
Skrevet

Språkskole er rimelig bortkastet hvis det er læring du tenker på. Fine ferier, for all del, men man får like mye utbytte av vanlig undervisning og egne reiser.

Anonymkode: dbaee...28b

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

om du vil de skal lære seg språket, så kan de studere i utlandet selv senere. å sende ungdommer på språkreise for 100 000 kr hadde jeg aldri gjort..

Anonymkode: bcca5...70e

• Liker 16
Skrevet

Jeg var på 3 ukers språkreise når jeg var ca 15 år gammel. Og det var VIRKELIG en opplevelse for livet. I tillegg til at vi lærte språket på en mye mer praktisk måte enn på skolen.

Vi gjorde det slik at jeg betalte en god del av språkreisen med penger fra konfirmasjonen min, i tillegg til at jeg fikk forskudd på jule/bursdagsgaver. Resten sponset foreldrene mine. 

Dette er nå snart 15 år siden, og det kostet IKKE 50 000 da, samt at flyreisen var inkludert i prisen. Men om det er verdt det? Absolutt! Kanskje du kan snakke med ungdommene dine og få de til å bli med å spare opp til språkreise neste sommer? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har ikke fått dra på språkreiser, hun eldste ønsket det, men det ble for dyrt for meg. 

Men begge har fått gode karakterer i språkene de har på vg skole, så det går bra også uten språkskole

Dessuten lærer de å praktisere språket også på familieturer til utlandet. 

Anonymkode: 5d78a...aba

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, 50.000 per pers for 2-3 uker er alt for mye i forhold til hvor mye læring man får ut av det.

Er du den eneste med inntekt i husholdningen? Hvis ikke så er det litt komisk at du sier at du kan klare deg på 400.000 uten at det blir smalhans fordi du har unngått dyre ferier i tidligere år. Hilsen en som har levd med husholdningsinntekt på 250.000 i året i ti år. Er du den eneste med inntekt og den eneste som betaler for dine to barn kan du se bort fra det jeg skriver og beklager for avsporingen.

Anonymkode: 43962...e72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tre uker på språkreise da jeg var 15. Det er 10 år siden, men da var hotell, frokost, fly og skole inkludert i prisen. Kostet rundt 17 000 kr. Tok et raskt søk hos de ulike byråene og innenfor Europa er det langt billigere enn 50 000 per person.

Anonymkode: e8017...a81

• Liker 6
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var tre uker på språkreise da jeg var 15. Det er 10 år siden, men da var hotell, frokost, fly og skole inkludert i prisen. Kostet rundt 17 000 kr. Tok et raskt søk hos de ulike byråene og innenfor Europa er det langt billigere enn 50 000 per person.

Anonymkode: e8017...a81

Jeg også sjekket litt, språkreise i England -inkludert rideleir(!) #drømmen - Koster i under av 25 000,- for tre uker..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har undersøkt hva det koster å sende mine 2 unge ungdommer på språkskole, med kost og losji inkludert blir det ca 50 000 kr pr person fpr 2-3 uker.

Jeg tjener 500 000 i året. Å bruke 100 000 på språkskole til barna er på kanten, i tillegg kommer jo flybilletter. Men vi har mulighet til å gjøre sommerferien for øvrig billig, vi har faktisk hatt billige ferier flere år på rad nå (besøkt familie, lånt hytte av slekt etc), så jeg kan betale 100 000 kr uten at det betyr smalhans resten av året. Det er bare det at jeg synes det er fryktelig mye penger - som vi kunne kost oss for sammen på en annen måte, eller som det ville vært fonuftigere å spare !! På den annen side vil det jo være en god investering i deres framtid om de får et godt språk-grunnlag--

Er det noen her inne som har erfaring / synspunkt på dette?  

Anonymkode: cfdeb...de8

Hadde ikke vurdert språkreise eg sekund... Hvor lenge varer det? Er ikke de ukene de lærer språk, det er hva de gjør i hverdagen.. Her snakker 15-åringen godt engelsk og skriver feilfritt, aldri vært på språkreise.

Anonymkode: ef450...fb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Shit, hvor skal de? Jeg måtte spare selv til språkreise i England, tre uker hos vertsfamilien. Pluss lommepenger.

25000,-

Anonymkode: 1c4dd...76f

Skrevet

Venninnene mine måtte betale det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Yrsa said:

Jeg også sjekket litt, språkreise i England -inkludert rideleir(!) #drømmen - Koster i under av 25 000,- for tre uker..

Oh, det hadde vært drømmen da jeg var ung! 

Jeg var på språkreise da jeg var 16. Fantastisk opplevelse, det handler virkelig om så mye mer enn å bare lære språk... Enig med de andre, sjekk andre språkreiser, 50 000 er mye!

Anonymkode: 22c8c...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på språkreise til Malta for ca 15 år siden. Bodde på hotell, ikke vertsfamilie. Mener å huske at det var ca 16-17.000 (jeg fikk det til konfirmasjon).

Det var en fantastisk opplevelse, minner for livet, og jeg vokste veldig på selvstendigheten, nye vennskap og selvtillit. Tror turen var utrolig sunn for meg med tanke på personlig utvikling!

Men språkmessig fikk jeg ingenting ut av det. Kunne jo greit engelsk fra før, og hang mest med de i den norske reisegruppa mi uansett. Undervisningen på skolen tror jeg at jeg sløvet igjennom uten å gjøre noe særlig.. Det var mye dansing/uteliv og flørting med gutter.  Tipper at å bo hos vertsfamilie ville gitt mer språkelig.

Anonymkode: 729cc...8dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har de selv ytret ønske om en slik tur? 

Hvis målet sitt med dette er at de skal bli gode i engelsk så ville jeg ha valgt noe annet. Spyttet i litt mer og la dem ta et år på vgs i utlandet feks. Jeg har knapt nok hørt om noen som faktisk har hatt et skikkelig faglig utbytte av disse sommerferiene/språkskolene. 

At de ville fått en opplevelse for livet, får nye venner og en kjempegøy sommer er sannsynlig. At de vokser som person siden det i de fleste tilfeller er første gang ungdommen er avgårde på egenhånd såpass lenge er det ingen tvil om. De ville nok fått det veldig gøy! Med faglig utbytte? Neppe.

Jeg tviler veldig sterkt på at jeg hadde hostet opp såpass mye for en fylletur til Malta (satt på spissen, men har gjort det selv...😝). Men, vil ungene mine ta 2. året på vgs i utlandet så står jeg klar med lommeboken. 

Anonymkode: 4e6ff...047

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt ungene på språkreise, fordi de har hatt lyst til det selv. Den ene valgte et intensivkurs og fikk nok en god del faglig igjen. De andre valgte fotballkurs (kjempegøy for en fotballinteressert ungdom) og vanlig språkkurs, og fikk nok først og fremst en innmari morsom tur, litt språktrening, og trening i å være borte hjemmefra under oppsikt.

Samtlige kurs med STS kostet rundt 25000 kroner inkludert reise. Hvis du ønsker å gi dine barn en slik tur, ville jeg sett etter billigere alternativer og latt dem reise hvert sitt år. Så gjør det ikke et like stort innhugg i familieøkonomien.

Men det er klart, det er ikke der de fleste ungdommer tilegner seg toppkarakterer i språkfag. Det er mer enn ferie enn noe annet, men vi hadde veldig godt utbytte for ungdommen som var i ferd med å sakke akterut i Spansk og fikk en tre ukers motivasjonsboost. Sånn sett var det vel anvendte penger, selv om det selvsagt måtte mye jobbing til i fortsettelsen også. Men se etter noe annet og rimeligere, det er mange forskjellige tilbud der ute.

Anonymkode: 28f1f...0ed

• Liker 2
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde heller reist på språkferie med hele familien 😬 

Jeg hadde ikke synes det var verdt det. Så mye språk lærer de ikke på 3 uker. Er nok mer at det er gøy å reise med en haug med ungdommer.

Da var på ferie i et typisk språkreiseferie land så jeg bare fulle ungdommer som ranglet ute på nettene. Sikkert noen opplegg som er bedre lagt opp, men ingen blir noe bedre i språk av en 3 ukers ferie med skole enn samme sted med familien.

Enten ligger det naturlig for barnet eller så gjør det det ikke. Om de virkelig vil lære språket så må de reise til det landet og studere. 

AnonymBruker
Skrevet

Oi, hva slags språkreise er dette? Mitt tantebarn skal på språkreise til Malta i sommer. Det koster ca 20 000 kroner, og er dyrt nok. 50 000 hadde jeg aldri betalt for en språkreise. 

Anonymkode: 28405...ce9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2019 den 8.11, WhisperingWind skrev:

Hadde heller reist på språkferie med hele familien 😬 

Jeg hadde ikke synes det var verdt det. Så mye språk lærer de ikke på 3 uker. Er nok mer at det er gøy å reise med en haug med ungdommer.

Da var på ferie i et typisk språkreiseferie land så jeg bare fulle ungdommer som ranglet ute på nettene. Sikkert noen opplegg som er bedre lagt opp, men ingen blir noe bedre i språk av en 3 ukers ferie med skole enn samme sted med familien.

Blir litt nysgjerrig, hva mener du med språkreise for familien? Et eget opplegg? Eller ferie med fokus på språk?

Jeg er heldig og har ganske familiekjære ungdommer, men halve moroa med språkreise er jo nettopp å få reise selv. Det er mange i den alderen som ville syntes tre ukers språkreise med mor og far på slep høres mer ut som straff enn ferie :lol: En alenetid kan også være en slags test på om de takler det, min eldste tok beslutningen om et år i utlandet etter å ha prøvekjørt med språkreise.

Anonymkode: 28f1f...0ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dra på språkreise i tre uker til Tyskland for 15-16 år siden. Bodde hos vertsfamilie, og det kostet ca 15 000. Det var en kjempeflott opplevelse, men jeg var veldig skuffet over organiseringen og undervisningen som ble gitt. Vi skulle være en internasjonal gruppe, men var nordmenn, svensker og dansker, og det føltes ikke så internasjonalt.  Læringsutbyttet var ikke det jeg hadde håpet.

Hadde jeg visst mer, hadde jeg dratt på språkkurs i regi av Goethe Institut, som har veldig gode språkkurs (tysk). Det hadde vært verdt pengene. Jeg tror Det finnes tilsvarende institusjoner for språk som spansk og fransk.

50 000 per person er altfor mye. De må jo bo på luksushotell og ha kjempehøy kvalitet på undervisningen for å forsvare en slik pris.

Hva er målet med språkreisen? Opplevelsen eller å bli bedre i språket? Jeg har dessverre ikke tillitt til opplæringen og opplegget fra tilbydere som EF og STS (dersom man tenker på læringsutbyttet). Men det finnes gode tilbydere av språkkurs for ungdom som jeg godt kunne betalt for barna mine.

Anonymkode: 69088...b46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også på språkreise på Malta for noen år siden (jeg var 16) og det var flatfylla i tre uker. Hang med de andre norske og de maltesiske bartenderene, drakk og festet hver eneste dag. Var kun på skolen første og siste dag for å bli registrert. Det var jo sinnsykt moro og jeg elsket det, men jeg hadde ALDRI sendt mine barn på språkreise. Jeg reiste med EF om det har noe å si. 

Anonymkode: 162c2...41c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...