Gå til innhold

Sende barn/ungdom på språkskole: Koster masse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekk opp CISV. Mine barn har reist mye med dem og har lært utrolig mye. Både språk og medmenneskelighet.

Var selv på språkreise, var mye fyll. Ikke verdt pengene.

Anonymkode: dda15...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor gamle de er, men kan de ta seg en jobb og betale noe av summen selv? Eventuelt ønske seg pengegaver til jul/bursdager/konfirmasjon med språkreise som formål. 

Ellers er det jo du selv som bestemmer hva du er villig til å bruke pengene dine på, men det er nok lurt å sjekke grundig hva du betaler for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på språkreise for snart 20 år siden (hjelp!). Bodde hos en vertsfamilie som jeg ikke trivdes spesielt godt hos, de hadde 6 språkelever boende i tillegg til seg og 2 eller 3 unger, og de røyka inne. De bodde langt utenfor byen og vi måtte ta buss ganske lenge for å komme til skolen. De snakka minimalt med oss elevene, vi var en ekstrainntekt. Andre hadde vertsfamilier som hadde 1 eller 2 elever, de snakket nok mer med dem. Men ellers hadde jeg det veldig fint på reisen, tror jeg fikk noe ut av det språklig også, men mest sosialt. Det var mange som gikk ut og drakk, men jeg var snill jente og ble ikke med på sånt. Jeg var i Tyskland, tror utvalget av de som drar til en tysk innlandsby er litt annerledes enn de som drar til en badeby i Frankrike eller England. Men utbyttet handler nok aller mest om den enkelte eleven og hvorfor man drar, husker det var ei jente der som hadde blitt sendt dit av foreldrene fordi hun fikk så dårlige karakterer i tysk, men hun var totalt uinteressert i å lære noe og fjasa bare rundt med de kjekke italienerne.

Så er det verdt utgiften? Språklig, tja? Sosialt og for å prøve seg litt på egenhånd, antakelig?

Anonymkode: 5f88a...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker læringsutbytte er språkskole helt bortkastet.

Anonymkode: c1e78...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎06‎.‎2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke vurdert språkreise eg sekund... Hvor lenge varer det? Er ikke de ukene de lærer språk, det er hva de gjør i hverdagen.. Her snakker 15-åringen godt engelsk og skriver feilfritt, aldri vært på språkreise.

Anonymkode: ef450...fb4

Jeg var på språkreise i England 3 uker, og det handlet om MYE, MYE mer enn språket ;) Vi bodde hos en en engelsk familie, og opplevde dagliglivet på en helt annen måte enn en vanlig ferie. Vi hadde noen timer undervisning hver dag, men alt det andre; Vi var på mange forskjellige utflukter, sportsaktiviteter, opplevde å være på egenhånd i et fremmed land, uten foreldre (det lærte vi utrolig mye av). Må si jeg vokste enormt på de 3 ukene, og møtte utrolig mange ungdommer fra hele Europa.

Anonymkode: 01665...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på språkskole i England for "hundre år siden". Har mange gode minner derfra. Faktisk har jeg fremdeles kontakt med noen venner jeg fikk derfra. Min vertsfamilie var super, ett pensjonert par, som gjorde alt de kunne for å inkludere meg og vise meg hva som det vil si å leve i England. Oppholdet varte i en måned. Tror jeg dro med STS. Vi hadde undervisning hver dag, untagen lørdag og søndag, og jeg mener at jeg fikk godt utbytte av undervisningen. For vi virkelig var på skolen! Vi måtte følge ett opplegg. 

Anonymkode: d5795...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt nysgjerrig, hva mener du med språkreise for familien? Et eget opplegg? Eller ferie med fokus på språk?

Jeg er heldig og har ganske familiekjære ungdommer, men halve moroa med språkreise er jo nettopp å få reise selv. Det er mange i den alderen som ville syntes tre ukers språkreise med mor og far på slep høres mer ut som straff enn ferie :lol: En alenetid kan også være en slags test på om de takler det, min eldste tok beslutningen om et år i utlandet etter å ha prøvekjørt med språkreise.

Anonymkode: 28f1f...0ed

«Språkreise» Reise sammen som en familie og snakke og lære lokalt språk sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ønsker å gjøre noe som en familie, kan dere ta kontakt med en språkskole i et land hvor språket snakkes og bestille kurs direkte. Kan kombineres med ferie på stedet og egen overnatting. Mange tilbyr også diverse former for overnatting gjennom språkskolen. STS ol. er mer mye gøy og litt språk. Andre språkskoler er nok langt mer effektive. I tillegg kommer det jo an på egeninnsats og vilje. 

Anonymkode: c380d...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkreise er ren fylletur. Fatter ikke at foreldre fortsatt kaster bort pengene sine på dette. Barn under 18 år har ingenting i utlandet å gjøre uten tilstedeværende voksne. 

Anonymkode: 0403e...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden skal hun på språkreise siden det koster 50 000,-??

Datteren min var på språkreise for litt siden i Honolulu Hawaii der kost, losji og flybilletter var inkl. og det kostet ikke i nærheten av 50 000,-!

Anonymkode: 27361...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro på språkreise med EF i 3 uker til England som 16-åring. Fikk mer selvtillit og tro på meg selv, var sosialt og lærte både om kultur og språk. Rørte ikke alkohol, det falt meg ikke inn. Den opplevelsen betydde mye for meg.:)

Anonymkode: 0a0a9...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ungdom kan lære mye av en slik tur men ikke ha forventninger til at vertsfamilien er nøye utvalgt slik de påstår, ihverfall ikke i England hvor jeg har erfaring fra. Virker som det er familier som huser studenter for å tjene ekstra penger, ikke fordi de har noen interesse av dem ut over det. 

Anonymkode: 13ecd...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ungdom kan lære mye av en slik tur men ikke ha forventninger til at vertsfamilien er nøye utvalgt slik de påstår, ihverfall ikke i England hvor jeg har erfaring fra. Virker som det er familier som huser studenter for å tjene ekstra penger, ikke fordi de har noen interesse av dem ut over det. 

Anonymkode: 13ecd...0c8

Da klager man. Kjenner noen som klaget og fikk ny vertsfamilie:)

Anonymkode: 0a0a9...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å ta noe nnet, som, vel også er en språkreise.

Noen av dere som har hørt om https://www.erasmuspluss.no.

Det er ett meget godt tilbud som lar ungdommer mellom 17 og 30 til å tilbringe enten en "short-term" mellom 3 uker til 2 måneder, eller fra 2 måneder til 11 måneder muligheten til å bo i ett annet land( mest Europeiske).

Nesten alle utgifter blir betalt ( tror man må betale 20% av reiseutgiftene), men bolig, strøm, mat og litt lommepenger blir betalt. 

Anonymkode: d5795...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig dyrt! Sjekk ut Kilroy f.eks. Der er det mulig å være frivillig i et annet land. F.eks på skole, dyrehage osv. Da kan de også lære seg språket. Et alternativ er jo å reise sammen med de. F.eks leie et hus eller leilighet også kan ungdommen være frivillig, jobbe, lære språk. Også får dere sikkert litt tid sammen også til å oppleve landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...