Gå til innhold

Straks 12 åring og bare sur og frekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jente, blir så fort sinna, frekk og vil ingenting med oss andre i familien. Helst bare sitte på telefonen sin.

Hun er frekk mot lillesøsteren sin, sier ting som sårer og gjør at lillesøster gråter av fortvilelse. Klyper og er kjip bak vår rygg.

Hvordan takler jeg dette og hvordan i all verden skal jeg behandle henne? 

Anonymkode: 4ea8c...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jente, blir så fort sinna, frekk og vil ingenting med oss andre i familien. Helst bare sitte på telefonen sin.

Hun er frekk mot lillesøsteren sin, sier ting som sårer og gjør at lillesøster gråter av fortvilelse. Klyper og er kjip bak vår rygg.

Hvordan takler jeg dette og hvordan i all verden skal jeg behandle henne? 

Anonymkode: 4ea8c...b25

Hvordan var du selv på den alderen? 

Spør jenta om hvordan hun ønsker å bli behandlet ikke oss. Kommunikasjon er nøkkelen her. 

Anonymkode: 783f9...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det å være (snart) tenåring! Det er ille. Men hun må oppføre seg ordentlig, og ikke plage søsteren. Så du må velge dine kamper vil jeg si. 

Anonymkode: ee200...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jente, blir så fort sinna, frekk og vil ingenting med oss andre i familien. Helst bare sitte på telefonen sin.

Hun er frekk mot lillesøsteren sin, sier ting som sårer og gjør at lillesøster gråter av fortvilelse. Klyper og er kjip bak vår rygg.

Hvordan takler jeg dette og hvordan i all verden skal jeg behandle henne? 

Anonymkode: 4ea8c...b25

Ta telefonen hennes da hvis hun ikke kan høre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å på ingen måte akseptere det. 

Anonymkode: 8b8e3...8d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

 

Jeg gjemmer telefonen, hun blir dritsur og surere for hver dag som går. Blir verre når den er borte.

Snakker rolig md henne, ser henne i øynene og spør hvordan vi skal være sammen når vi er sammen. Hva vil hun, hva liker hun og alt det der. Hun bare himler med øynene og sier "bryr meg ikke"

Har straffet med time out men igjen det gjorde det ikke bedre, bare verre for hun ødela masse inne på rommet hun måtte sitte på i 10min.

Anonymkode: 4ea8c...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er tenåring - det en meningen at hun skal være en drittkjerring mot alt og alle frem til hun er ca. 17. 

Inndra tlf. koble ut wifi og sett grenser.

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir telefonen for kjapt tilbake. Du burde holde den igjen helt til hun oppfører seg pent. Vist ikke vet hun at hun snart får den igjen uansett. Hun må få konsekvenser for slik oppførsel vist ikke kn hun bli voksen og tro at det ikke finnes noen konsekvenser i livet. At alt bare kan gli. Da havner hun i trøbbel som voksen.

Om du ikke vet hvordan du skal gjøre det selv kan du spørre om hjelp eller søke på nettet hva man kan gjøre. 

Anonymkode: 412b5...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Antoinette skrev:

Hun er tenåring - det en meningen at hun skal være en drittkjerring mot alt og alle frem til hun er ca. 17. 

Nei det er feil. 

Anonymkode: 412b5...e23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som våres 12 åringen! 

Vet ikke å bryr mæ ikke er det eneste ho kan si om dagen.

Anonymkode: 47a67...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig kjipt å være 12 år når man er jente. Husker det som noe av det kjipeste av barndommen selv. Jeg begynte å få godt synlige pupper, hatet det og de gjorde i tillegg vondt, så fikk jeg mensen på toppen av alt og blødde som en gris i ukesvis i strekk. Jeg også var ganske mutt, drømte om å være gutt og følte meg som et misfoster. All medfølelse med henne og ligg unna telefonen hennes. Hvis den er hennes, kan du ikke inndra én gave bare fordi hun gjør noe du ikke liker. Det er ikke rettferdig.

Anonymkode: cf594...70f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Antoinette skrev:

Hun er tenåring - det en meningen at hun skal være en drittkjerring mot alt og alle frem til hun er ca. 17. 

Inndra tlf. koble ut wifi og sett grenser.

Jepp, underskriver denne! 

Jeg har bevis på at denne oppførselen gjør helomvending i 16-17 års alderen :jepp:

Min datter gikk fra å være :sinna::kjempesinna: til å bli :sol::hoppendeglad:. Hold ut! Og sett grenser! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 13, fyller 14 mot slutten av året. 

Det er "normalt" at hjernen er under ombygging noen år. Det er normalt med boblende hormoner og barn som ikke engang liker seg selv. MEN det er ikke lov til å dra alle andre ned og til å behandle dem dårlig av den grunn! 

Snakk med henne når hun er rolig, gjerne i bilen eller når dere har det hyggelig, bare dere to til stede. Få henne på gli ang hvordan man føler seg når man blir snakket til som hun gjør. Ikke klandre henne, forklar at du skjønner at det er kaos inni, men si samtidig at du ikke aksepterer den type oppførsel. Spør henne hva hun vil du skal gjøre hvis det skjer ("vet ikke" holder ikke, hun må komme med en idé). Hva du skal si osv. Spør hvilken måte å få beskjed på som gjør henne minst sint. Så snakker dere om hva som skal være konsekvensene om hun ikke gir seg ved tilsnakk. Jeg skjønner at det er fristende å ta telefonen, men hvis det er hennes eiendel blir hun sannsynligvis mer provosert og sint av det. Steng heller WiFi feks, som jo er noe dere betaler og som er en gode. 

Poenget er: ansvarliggjør henne når det gjelder hennes oppførsel. Vis at du forstår at det er kaos, men at du overhodet ikke aksepterer måten det kommer til uttrykk på. Og forklar at ting må gå konsekvenser, men at hun har mulighet til å påvirke hva og hvordan. 

Vi har fra dag 1 ikke akseptert frekt snakk, jeg husker jeg tok for meg jentungen i barnehagen, foran hennes venner, en gang hun prøvde seg. Satte grenser for meg selv og sa at jeg ikke aksepterte det. Nå holder det ofte med et "nå er tonen din i ferd med å oppfattes som frekk", så tar hun seg i det. Viktig å ikke si at "nå er du frekk", for det er ikke alltid det er det hun mener. Også har jeg gitt klar beskjed om at jeg skal ta hensyn til henne, men at jeg lever og puster i eget hjem og at jeg nekter spesialbehandling. 

Men slitsomt kan det være, ja! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

 

Jeg gjemmer telefonen, hun blir dritsur og surere for hver dag som går. Blir verre når den er borte.

Snakker rolig md henne, ser henne i øynene og spør hvordan vi skal være sammen når vi er sammen. Hva vil hun, hva liker hun og alt det der. Hun bare himler med øynene og sier "bryr meg ikke"

Har straffet med time out men igjen det gjorde det ikke bedre, bare verre for hun ødela masse inne på rommet hun måtte sitte på i 10min.

Anonymkode: 4ea8c...b25

Kan det være hun har kontakt med noen via mobilen? 

Anonymkode: 09c93...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fra henne telefon og pc en periode. Fortell henne på forhånd at hvis hun ødelegger ting  så forlenger du tiden telefonen er borte. Tenker at ungene gjerne må få furte og være sure, men ikke plag andre med frekke svar eller klyping. Sitt alene på rommet og furt uten telefon noen dager, så kommer hun nok ut. 

 

Anonymkode: 6cc54...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer du har en hormonbombe i hus. Det eneste du kan gjøre er å straffe snakke om følelser slik at hennes frustrasjon ikke går utover småsøsken, straffe når hun går over streken og rose når hun gjør noe flott. Også får du krysse fingrene for at tidligere oppdragelse er litt sterkere enn hormonene. Normal høflighet kan du faktisk ikke forvente i en slik fase, men respekt, det er noe hun skulle ha lært fra fødsel av og som bør være sterkere enn hormonene. 

Lykke til 😂

Anonymkode: 3bcd1...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...