Gå til innhold

Oslo - så forandret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går tok jeg med mamma en tur til Oslo, byen familien bodde i i så mange år før vi ble utflyttere. 

Det er ikke første gangen vi besøkte hjembyen vår etter å ha flyttet, men det er første gang vi begge reagerte på hvor forandret den har blitt de siste årene.

Stress, utålmodighet, "vi går rett på, samme hva vi støter på"... Det har alltid vært Oslo i et nøtteskall, men aldri har vi opplevd byen som i går. 

Uansett hvor vi gikk og sto var vi i veien, og det fikk vi merke.   Mamma er synlig bevegelseshemmet, og hun var tydeligvis et irritasjonsmoment fordi hun ikke kunne gå fort nok, så hun ble flere ganger dyttet unna, bokstavelig talt.  Jeg begynte etterhvert å skjerme henne for forbipasserende, og ble gått på flere ganger.

Hvorfor er dere osloboere så travle? Hva er det dere skal rekke siden dere blir så stresset av å måtte bruke 3 sekunder på å gå rundt en 75-åring med bevegelseshemming, og derfor bruker ett sekund på å dytte henne unna slik at dere sparer 2 sekunder?

 

 

Anonymkode: 7b5db...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg ikke igjen, akkurat.

Anonymkode: bf716...2cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dette?

Når solen først titter frem går "alle" ut. Denne sommeren er jo katastrofe værmessig og den første soldagen skal nytes ute av alle samtidig. Dum dag å dra dit på.

Det pleier ikke være slik du beskriver akkurat.

Anonymkode: 5e8bf...bba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg ikke igjen, akkurat.

Anonymkode: bf716...2cf

Vi kjente oss heller ikke igjen.  Som jeg skrev,  vi hadde aldri opplevd byen slik før.  (Men så var det første gangen vi har gått så sakte i sentrumsgatene også)

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor var dette?

Når solen først titter frem går "alle" ut. Denne sommeren er jo katastrofe værmessig og den første soldagen skal nytes ute av alle samtidig. Dum dag å dra dit på.

Det pleier ikke være slik du beskriver akkurat.

Anonymkode: 5e8bf...bba

Det var i sentrum.  Torggata, Storgata, Youngstorget, Grensen, Karl Johans gate  osv..

Jeg fikk ikke akkurat inntrykk av at de var ute for å nyte sola så utålmodige som de var.

Jeg er enig i at det ikke pleier å være slik til vanlig (det pleide i alle fall ikke å være slik), men samtidig lurer jeg på om dere som lever i dette til daglig (slik vi gjorde for inntil noen år siden) ikke er klar over hvordan "kaoset" oppfattes av tilreisende.

Anonymkode: 7b5db...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi kjente oss heller ikke igjen.  Som jeg skrev,  vi hadde aldri opplevd byen slik før.  (Men så var det første gangen vi har gått så sakte i sentrumsgatene også)

Det var i sentrum.  Torggata, Storgata, Youngstorget, Grensen, Karl Johans gate  osv..

Jeg fikk ikke akkurat inntrykk av at de var ute for å nyte sola så utålmodige som de var.

Jeg er enig i at det ikke pleier å være slik til vanlig (det pleide i alle fall ikke å være slik), men samtidig lurer jeg på om dere som lever i dette til daglig (slik vi gjorde for inntil noen år siden) ikke er klar over hvordan "kaoset" oppfattes av tilreisende.

Anonymkode: 7b5db...ee3

Jeg har bodd i Oslo som barn og i voksen alder i snart 14 år. Skjønner ikke hva det er du snakker om.

Anonymkode: bf716...2cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Oslo som barn og i voksen alder i snart 14 år. Skjønner ikke hva det er du snakker om.

Anonymkode: bf716...2cf

Og jeg bodde i Oslo i 24 år som barn, ungdom og ung voksen, og mamma bodde der i nesten 35 år, og begge fikk i går føle på kroppen, bokstavelig talt, hvordan byen har endret seg på få år.

Kanskje er det slin at du er tilpasset miljøet, vi er ikke lenger det tydeligvis, derfor har vi to ulike oppfattelser av Oslo by?

Anonymkode: 7b5db...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i Oslo neste hele livet, og er enig med TS. Sånn er det. Særlig på hverdager når folk har et sted de skal, og særlig på Karl Johan. En del folk mangler totalt tålmodighet og folkeskikk. 

Sånn er det i trafikken også. De fleste er normale høflige mennesker, men mange nok er hissige sinnapropper med dårlig tid til at det skal lite til før det minste lille feiltrinn fra en som er ukjent, treig eller på andre måter kløner det til får høre det. 

Prøv å unngå sentrum, og rushtida. Ja, også kanskje ikke stopp rett uttafor døra alle er på vei ut av. Ikke stopp i det du går av rulletrappa eller ut av heisen. Ta et skritt til side når du vil stoppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd (og jobbet) i Oslo i snart 20 år, og kjenner meg overhode ikke igjen i beskrivelsen din. Men så ser jeg hvilke områder du skriver at dere har vært i- og det kan jo forklare en hel del. Midt i sentrum, som er der dere var, er jeg relativt sjelden. Kan omtrent telle på én hånd hvor mange ganger jeg er der i løpet av et år. Jeg bor i en av utkantbydelene, og jobber i en annen bydel, som er mellom der jeg bor og sentrum.

De fleste jeg kjenner som bor i Oslo, ferdes veldig lite i de områdene dere var i går, med mindre de jobber akkurat i det området. Og hvis de var på vei til eller fra jobb, forklarer nok det hvorfor dere opplevde dem som stressede og lite hensynsfulle.

Evt kan de også ha vært utenbysfra- akkurat som dere. Både jeg og mannen har slekt og venner fra andre steder i Norge, og felles for dem alle, er at de omtrent kun tråkker rundt i området Karl Johan-Torggata-Storgata (og Aker Brygge) når de er på besøk her i byen. Altså i de områdene som de fleste Oslofolk skyr som pesten :ler: 

Anonymkode: 04d25...113

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Oslo som barn og i voksen alder i snart 14 år. Skjønner ikke hva det er du snakker om.

Anonymkode: bf716...2cf

Skjønner du ikke det? Da går du muligens ikke særlig i disse gatene på dagtid/i helger?

Altså TS - du har jo selv valgt å ta med en bevegelseshemmet i de aller verste gatene du overhodet kunne finne. Jeg unngår de gatene så langt jeg kan, og velger andre ruter. 

Noe som har endret seg er at bussene kjører noe andre ruter midlertidig/permanent (eksempelvis Møllergata), og selvsagt påvirkes sentrum av diverse gatearbeider.

Nå er Storgata i delen mot kirka hundre ganger roligere fordi man har endret trafikkmønsteret ifbm oppgradering av Storgata. 

Deler av regjeringskvartalet har i flere år blitt opplevd som mindre tilgjengelig pga 22.juli og avsperring/redusert fremkommelighet. Derfor går kanskje flere rundt, eksempelvis i veldig trange og smale Grensen. 

Uansett: jeg unngår de gatene selv, og anså jo ikke de som rolige når jeg bare var i Oslo for jobbreiser. 

Neste gang får dere ta en rolig tur langs Akerselva og slappe av på cafe :) 

Anonymkode: 01197...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi visste at det ville være mye folk der, men vi var ikke forberedt på hensynsløsheten vi opplevde. 

Hun ville ta en tur ned "memory lane", og det var derfor vi valgte sentrumsgatene denne gangen. 

Anonymkode: 7b5db...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo selv, og kan absolutt være enig i at byen er forandret...men til det bedre!

Oslo har gjennomgått store forandringer de siste årene, som har medført at byen har fått langt flere hyggelige områder og gater å besøke. Vi bruker ofte en lørdag på å vandre gatelangs i Oslo, stoppe på hyggelige kafeer, spise streetfood på et av matmarkedene, vindusshopping og titte på folk. Men, en slik tur involverer stort sett aldri de gatene du nevner her. For mange år siden var dette kanskje noen av de få gatene man brukte når man var på gåtur i byen, men nå har byen blitt såpass oppgradert at det er mange andre steder vi heller går. De fleste stedene du nevner (kanskje med unntak av Torggata, som virkelig har fått et løft) er jo nå mer gjennomfartsårer fremfor steder folk drar for en rolig gåtur. 

Jeg ville prøvd meg på litt andre områder neste gang, så kanskje dere får en annen opplevelse. 

Anonymkode: 46084...53d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner du ikke det? Da går du muligens ikke særlig i disse gatene på dagtid/i helger?

 

Joda, er innom noen ganger i uken, på forskjellige tidspunkt. 

Anonymkode: bf716...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er i fra Oslo, forstår jeg ikke at dere ikke har lært å gå i byen. Jeg går alltid kjempe fort, og sniker meg gjennom folkemengder på null komma niks. Jeg dytter ikke folk, men blir skikkelig irritert når folk går sakte. Jeg fikser ikke å gå med folk, de blir alltid hengende laaangt etter. Så må jeg stoppe å vente på de. Jeg hater å gå sakte. 

Neste gang får dere heller gå innerst på fortauet, og la de som går fort få gå på utsiden. Da går dere ikke i veien for noen. 

Anonymkode: 3c9a9...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går tok jeg med mamma en tur til Oslo, byen familien bodde i i så mange år før vi ble utflyttere. 

Det er ikke første gangen vi besøkte hjembyen vår etter å ha flyttet, men det er første gang vi begge reagerte på hvor forandret den har blitt de siste årene.

Stress, utålmodighet, "vi går rett på, samme hva vi støter på"... Det har alltid vært Oslo i et nøtteskall, men aldri har vi opplevd byen som i går. 

Uansett hvor vi gikk og sto var vi i veien, og det fikk vi merke.   Mamma er synlig bevegelseshemmet, og hun var tydeligvis et irritasjonsmoment fordi hun ikke kunne gå fort nok, så hun ble flere ganger dyttet unna, bokstavelig talt.  Jeg begynte etterhvert å skjerme henne for forbipasserende, og ble gått på flere ganger.

Hvorfor er dere osloboere så travle? Hva er det dere skal rekke siden dere blir så stresset av å måtte bruke 3 sekunder på å gå rundt en 75-åring med bevegelseshemming, og derfor bruker ett sekund på å dytte henne unna slik at dere sparer 2 sekunder?

 

 

Anonymkode: 7b5db...ee3

Oslo blir en mer kynisk by pga innvandring og normoppløsning. Du må også huske at Oslos's befolkning har økt med 200000 mennesker på 20 år. Befolkningen kommer bare til å øke da det bygges noe vanvittig. Personlig er jeg klar for å forlate byen som jeg har bodd i  over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.  :)

For å forklare litt.  Mamma hadde et ærend i Torggata, og med det samme vi var i området ville hun se sine gamle arbeidsplasser, se om de gamle butikkene var der fremdeles, mimre litt... Det var derfor vi gikk der vi gikk.

Vi hadde en fin tur vi, men begge ble overrasket over at folk hadde det så travelt at hun ble dyttet unna fordi hun gikk for sakte.

Vi vet hvordan vi skal gå i Oslo, gå innerst på fortau, stå til høyre i rulletrappen, ikke stoppe opp der folk går, gjøre det enkelt for andre å komme forbi - vi har da tross alt bodd der i mange år selv - men det hjalp lite denne gangen.

 

 

Anonymkode: 7b5db...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...