Gå til innhold

Telting i skog, mark og fjell!


Tengel

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en drøm om å få teltet en del i sommer. De fleste overnattingene vil være ved vann og ikke så høyt oppe, men en og annen overnatting oppe i fjellet. Problemet er at jeg er relativt ny til telting. Jeg vet hva jeg trenger av utstyr som telt, sovepose, liggeunderlag, stormkjøkken, kniv, lommelykt og alt ting slikt. Det jeg er helt blank på er klær. 

Hvilke type klær tar man med seg? Hva trenger jeg av ytterklær? 

Håper noen telt-kyndige kan komme med tips, og evnt tipse til noe konkret som ikke er alt for dyrt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke alltid hatt optimalt med ytterklær. Men alt handler jo om været. Er det skikkelig varmt, så få på deg shorts - men ha med en relativt vindtett bukse i sekken. Om natten bruker jeg omtrent alltid ullundertøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærdom jeg har tatt med meg er at uansett hvor fint været er, ta alltid med lue og votter :) Ellers vær beredt for værskifter, så ha med vind/ vanntett ( er det sommertur så har jeg ofte bare med ett billig regnsett som veier lite. trenger ikke tåle så mye, men kjekt å ha. Noen brødposer (tilfelle man trør skoa søkkblaute) Ekstra sokker, ullundertøy uansett vær og vind. En god genser, en bukse som er god å gå i og ei grei jakke. Så lærer man etterhvert som tiden går. Trenger ikke være fancy eller dyrt overhode. 

Anonymkode: 9ab57...c0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbukse som kan gjøres om til shorts. Det sparer du plass på. Og myggspray. Masse masse myggspray. 

Anonymkode: 65511...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke så mye. Med telt og sovepose er mye gjort. Jeg anbefaler deg å eksperimentere på egen hånd. Husk at sportskjedegigantene har gjort friluftsliv til en inntektskilde, så stol på deg selv og gjør deg dine egne erfaringer. Tenk over hva du vil ha ut av en dag i marka :)

Anonymkode: eec5b...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lista fra DNT

Bekledning

  • Regntøy (jakke og bukse)
  • Tynn vindjakke og turbukse (med god fukttransport)
  • Undertøy i ull/ullblanding + ekstra skift
  • Sokker med mye ull og god passform + ekstra skift
  • Ullgenser/jakke eller tynn dunjakke
  • Lue
  • Ullvotter eller andre vanter/votter som er varme selv når de er våte
  • Lette innesko/inneklær 
  • Fjellstøvler og gjerne gamasjer
  • Shorts og t-skjorte (ull/kunstfiber) hvis det er meldt varmt vær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du å telte langt unna kollektivtransport/bilen/hjemmefra? Hvor er  vannene, hvordan er temperaturene og klimaet der?

Jeg vil råde deg å starte i skogen nær bilen/kollektivtransport, og ta det videre derifra. Mange kvinner fryser lett, og det er lurt å kunne sove med ullundertøy, ullsokker og lue samt at det kan være godt å ha om det blir kaldt. Det er enkelt å ta av om det blir for varmt. Ha også med en tykkere ullgenser.

Det blåser sjelden mye i skogen, og om du har regntøy, beskytter det mot både vind og regn.

Fottøy som tåler litt fuktighet, gjerne gode tursko eller fjellstøvler. En del joggesko blir veldig fort våte.

Ha ellers behagelige klær, også noe med lange bein og ermer mtp. mygg og andre insekter.

Hodelykt kan forresten være kjekt å ha, men lommelykt på mobilen holder også lenge. Lyslenke på batteri, slik man har til juletider, kan være stemningsskapende.

 

Skal du gå lengre, på fjellet, tur over flere dager o.l. trenger du mer utstyr, men jeg vil anbefale deg å gjøre det enkelt i starten. Sjekk værmeldinga, og om det blir for ille, ha en "fluktmulighet" til bil/kollektivtransport dersom det blir ille. Mest sannsynlig blir det en kjempefin opplevelse.

Anonymkode: a9bc4...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en billig brenner og tren på å bruke denne før du drar på tur. Ute! Ikke inne. 

Lån deg et telt. Ikke kjøp telt før du finner ut av hva du liker/ikke liker ved telt. Husk på vekt, plass, høyde, størrelse på fortelt, lufting, hvor bra det står i vind osv. Og vil du ha kuppel eller tunell? Sånt er greit å teste ut litt før du investerer i et dyrt telt som ikke funker til ditt bruk. 

Sovepose er greit å kjøpe selv. Tenk over om du vil ha syntet eller dun. Dun kan kollapse i fuktig vær. Men det regulerer ellers temperatur godt og veier lite. Syntet tåler mer, er mye billigere men veier mer. 

Liggeunderlag. Kjøp et Bamse Ekstreme. Det er kjekt å ha uansett hva slags underlag du velger. Kjekt å bruke utenfor teltet også. Det tåler kvister, hundeklør og bål. Og etter hvert kan du utvide til et oppblåsbart. Bare pass på at r-verdien er høy nok slik at den isolerer fra bakken. 

Klær: ta det du har men dropp all bomull. Jeg har alltid med dunjakke. Tar den på om kvelden. Ullundertøy er et must. Ren ull!!  Softshell, regntøy, lette og solide bukser, varm jakke. Du tar det du finner. Hansker og lue må også med 

og hodelykt. 

Anonymkode: c4c1f...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk sporløst ferdsel

IKKE legg igjen søppel eller lag nye bålplasser eller hugg ned trær. 

Folk har gått helt av skaftet nå og innimellom ser skogen helt træsja ut pga campere. Det er ikke lov! Av gode grunne. 

Man kan plukke med rask som ligger løst på bakken og fyre opp i allerede etablerte bålplasser. Men det er fullstendig fyfy å hakke løs på levende trær for å få litt sur røyk i nesa.

Husk også å ta med all søppel du ser ut av skogen. Jeg har alltid med søppelposer for å pelle opp etter andres sløvheter. 

Anonymkode: c4c1f...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...