Gå til innhold

No platforming


Drittsekk

Anbefalte innlegg

Hva syns folk her om No platforming?

Jeg personlig syns No platforming er et eksempel som understreker moralsk nihilisme. Jeg syns det virker umulig å si at det er uproblematisk, og umulig å si at det ikke er fordelaktig i mange sammenhenger.

Jeg ser at vi som mennesker ikke hadde eksistert, om vi ikke hadde vært gode til å forhåndsdømme.

Samtidig ser jeg at den psykologiske tendensen til å forhåndsdømme er noe som lett utnyttes av bl.a makthavere som vil manipulere. Guilt-by-association.

Jeg ser en haug med veldig dumme mennesker som har klumpet seg sammen i kommentarfelt på resett og massevis av steder.

Og jeg ser en hel haug med ikke så dumme mennesker som prioriterer sine sosiale hensyn framfor hensynet til intellektuell presisjon og redelighet.

No platforming er forhåndsdømming og groupthink.

Men det er absolutt mulig å gruppere, og enkelte grupper ser jeg ingen fordel av å gi talerør overhodet. Neonazier f.eks. Eller rasister. Mennesker som misliker andre og støtter dårlig behandling av disse på bakgrunn av f.eks lukt eller aksent.

Da er spm allikevel om babyen blir kastet ut med badevannet. For de individualistene og rebellene som taler rom midt imot, er mye mer i faresonen for no platforming og diskriminering, enn de som ikke har noe nytt å bidra med i offentlig rom. Det er rebellene som trenger beskyttelse. Og gir vi ikke rebellene beskyttelse, så jobber vi mot vår egen sivilisasjons progresjon og opplysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en ekstremt god idé å la alle med noe ytterliggående meninger å samles på eget modererte nettsider, der de kan hause hverandre opp.

Ekstremisme bekjempes best i lyset, og ikke i skyggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noplatforming er hersketeknikk som handler om å stilne uønskede stemmer, og hører ikke hjemme i ett godt demokrati.Diktaturadferd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Åpner vi for stupiditeten kan vi si farvel til demokratiet og. Ingen blir hindret i å si hva de vil i dag, men du kan faktisk ikke forvente å få plass på forsiden av riksavisene med idiotiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Åpner vi for stupiditeten kan vi si farvel til demokratiet og. Ingen blir hindret i å si hva de vil i dag, men du kan faktisk ikke forvente å få plass på forsiden av riksavisene med idiotiet. 

Stenger vi dummingene ute, så begrenser vi demokratiet. De man ønsker å stenge ute er de annerledestenkende, dissidentene. Jo lenger noplatformingen går, desto mer samordnet blir talerne, og til slutt har vi bare rævslikkerne igjen, de som sier det de tror blir best belønnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...