Gå til innhold

Heiter det mogleg eller mogeleg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller går begge deler an?

Anonymkode: 262e3...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ut fra at det er nynorsk? Dette synes eg var vanskeleg, sjøl om eg bur i eit nynorskfylke og snakkar nynorsk, så har eg alltid sagt f. eks. " Er det mulig.." Så eg veit ikkje!

Anonymkode: 99859...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor snakker nynorsk, så jeg er vokst opp med det + slektninger som snakker det. Snakket selv vestlending som barn, så man kan vel si jeg fikk det inn med morsmelka, selv om jeg har snakket østlandsdialekt siden jeg begynte på skolen.

Jeg ville sagt at "mogleg" høres mest riktig ut i mine ører. 

Anonymkode: a7ac4...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke begge deler. Man kan også bruke muleg og moglig. Alt dette finner du i nynorskordboka.

Anonymkode: 19822...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller går begge deler an?

Anonymkode: 262e3...e8b

Kan du finne ut dette selv på Google eller Googele?

Anonymkode: 90a92...d62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madame Bovary

Etter 2012-reformen har dette blitt kraftig ryddet opp i. Skriv «mogleg» eller «mogeleg», det er de to eneste tillatte formene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor snakker nynorsk, så jeg er vokst opp med det + slektninger som snakker det. Snakket selv vestlending som barn, så man kan vel si jeg fikk det inn med morsmelka, selv om jeg har snakket østlandsdialekt siden jeg begynte på skolen.

Jeg ville sagt at "mogleg" høres mest riktig ut i mine ører. 

Anonymkode: a7ac4...082

Muntlig dialekt og skriftspråk kan ikke sammenlignes. Ingen snakker nynorsk, det er noe man skriver. Nynorsk er et skriftspråk basert på dialektene våre, og hvordan en vestlending snakker, vil aldri kunne direkte overføres til hvordan man skriver.

De eneste plassene vi finner talt nynorsk er som regel i situasjoner der man forholder seg til et manus, f.eks. i en nyhetsopplesning, og blir kalt normert nynorsk. 

Anonymkode: 83465...390

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bruke begge deler. Man kan også bruke muleg og moglig. Alt dette finner du i nynorskordboka.

Anonymkode: 19822...82e

Ingen er interessert i kva ein fåming som du trur du veit, dei vil ha korrekte opplysningar. Difor bør du røkje etter i ordboka fyrst, slik at uskuldige lesarar slepp å lese slikt vrøvl.

Anonymkode: c1174...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er interessert i kva ein fåming som du trur du veit, dei vil ha korrekte opplysningar. Difor bør du røkje etter i ordboka fyrst, slik at uskuldige lesarar slepp å lese slikt vrøvl.

Anonymkode: c1174...e77

Unnskyld? Sjekke ordboka var nøyaktig hva jeg gjorde. Føler ikke svaret mitt er vrøvl, akkurat.

Anonymkode: 19822...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er interessert i kva ein fåming som du trur du veit, dei vil ha korrekte opplysningar. Difor bør du røkje etter i ordboka fyrst, slik at uskuldige lesarar slepp å lese slikt vrøvl.

Anonymkode: c1174...e77

Røkje etter? Fins det nynorsktalande som seier/skriv det?

Anonymkode: 99859...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld? Sjekke ordboka var nøyaktig hva jeg gjorde. Føler ikke svaret mitt er vrøvl, akkurat.

Anonymkode: 19822...82e

Då må du ha sett i ei forelda ordbok, truleg frå før rettskrivingsreforma i 2012. Nynorskordboka på nett er alltid oppdatert, og ho viser dette. Mogleg eller mogeleg, ingen variantar med u.

Anonymkode: c1174...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Mogeleg" er hovedformen, men det er også lov til å skrive "mogleg". Anbefaler Utdanningsdirektoratets ordbok ved en senere anledning: http://lexin.udir.no/

Hilsen norsklærer

Anonymkode: 77866...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Då må du ha sett i ei forelda ordbok, truleg frå før rettskrivingsreforma i 2012. Nynorskordboka på nett er alltid oppdatert, og ho viser dette. Mogleg eller mogeleg, ingen variantar med u.

Anonymkode: c1174...e77

Jeg sjekket ordboken jeg brukte frem til og med 2013, da jeg selv hadde nynorsk. En enkel feil. Så..ble ikke det lille anfallet ditt litt flaut nå?

Anonymkode: 19822...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Mogeleg" er hovedformen, men det er også lov til å skrive "mogleg". Anbefaler Utdanningsdirektoratets ordbok ved en senere anledning: http://lexin.udir.no/

Hilsen norsklærer

Anonymkode: 77866...b5f

Nei. Det er ingenting som heter hovedformer og sideformer [eller klammerformer] lenger. Enten er formene likestilte eller så er ei form enerådende.

Lexin-ordbøkene som du viser til, er ikke å anbefale for nordmenn:
LEXIN-ordbøkene er laget for minoritetsspråklige elever i grunnopplæringen, med oppslagsord som er spesielt valgt ut for denne målgruppen. Andre målgrupper bør bruke andre ordlister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket ordboken jeg brukte frem til og med 2013, da jeg selv hadde nynorsk. En enkel feil. Så..ble ikke det lille anfallet ditt litt flaut nå?

Anonymkode: 19822...82e

Du burde ha visst at det kom rettskrivingsreform i 2012, sidan du sjølv hadde nynorsk på den tida. Men å gløyme slikt, er feil me alle kan gjere. Derimot burde du ha stoppa en hal då du blei retta på i denne tråden, og ikkje lenger vere så skråsikker. Det burde vere litt flaut.

Anonymkode: c1174...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ha visst at det kom rettskrivingsreform i 2012, sidan du sjølv hadde nynorsk på den tida. Men å gløyme slikt, er feil me alle kan gjere. Derimot burde du ha stoppa en hal då du blei retta på i denne tråden, og ikkje lenger vere så skråsikker. Det burde vere litt flaut.

Anonymkode: c1174...e77

Jeg lar tvilen komme deg til gode, og velger å skrive opp arrogansen din som et resultat av du ble flau av å bli tatt i å bli opphisset over bagateller. Men det taler kanskje litt vel høyt at du anser «Unnskyld?» og at man skriver at man gjorde en feil som skråsikre svar man burde være flau over? Lite tips til andre diskusjoner, siden det virker som om du ønsker å fremstå som en språkmektig person: ikke speil andres argumenter, det taper du mye på.

Anonymkode: 19822...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bruke begge deler. Man kan også bruke muleg og moglig. Alt dette finner du i nynorskordboka.

Anonymkode: 19822...82e

Takker for svar:) kjekkere å spørre her inne enn å leite etter ordboka....

Anonymkode: 262e3...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...