Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den ene brystvorta mi er helt ødelagt etter sist amming. Så legen sa at jeg var helt nødt til å bruke ammeskjold. (Eller brystskjold)

Har sett de på butikken, og syns det virker veldig stusselig :(  kjente lufta gikk litt ut av meg da legen sa at det var sånn jeg måtte gjøre det. Det virker så komplisert for en nyfødt å få tak på de siden virke så stive..

jeg kan jo ikke bare amme på én pupp.

Noen som har erfaringer på dette med ammeskjold ?

Anonymkode: 6c358...b33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange som kun ammer med en pupp eller ammeskjold. Brukte det selv en god stund før det endelig gikk uten. 

Men kan du ikke prøve uten noe først? Lurt å kjøpe inn, men se det an?

Anonymkode: 10258...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fikk ikke tak i puppen uten skjold før han var seks uker, så definitivt ikke vanskeligere for de små 😉 Jeg brukte medela sine skjold, de kommer to og to sammen med en liten gul oppbevaringsboks og funka knallbra for oss. Litt stress å koke, så jeg hadde nok til en dags bruk og kokte bare om morran. Ikke mist motet, jeg har bare positive opplevelser med skjold! ❤️

Anonymkode: c894e...fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som kun ammer med en pupp eller ammeskjold. Brukte det selv en god stund før det endelig gikk uten. 

Men kan du ikke prøve uten noe først? Lurt å kjøpe inn, men se det an?

Anonymkode: 10258...fbd

Problemet er at den ene brystvorten er ødelagt. Altså den danner en slags ekkel skorpe som ligner på talg. Legen sa at dette kunne skje etter ammeperioder. Og det var ikke farlig for barnet å die direkte på det brystet, men det kunne fort sprekke opp siden jeg lett blør når jeg prøver å fjerne noe.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min fikk ikke tak i puppen uten skjold før han var seks uker, så definitivt ikke vanskeligere for de små 😉 Jeg brukte medela sine skjold, de kommer to og to sammen med en liten gul oppbevaringsboks og funka knallbra for oss. Litt stress å koke, så jeg hadde nok til en dags bruk og kokte bare om morran. Ikke mist motet, jeg har bare positive opplevelser med skjold! ❤️

Nå ble jeg skikkelig glad ❤️ Om så det når den tid kommer ikke virker på meg, så kjente jeg at ditt svar ga meg masse mot! Tusen takk ❤️

TS

• Liker 1
Skrevet

Med første så ammet jeg med skjold til han var 3-4 måneder. Han greide ikke å få tak uten.. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SusanneLorentze skrev:

Med første så ammet jeg med skjold til han var 3-4 måneder. Han greide ikke å få tak uten.. 

Hvilke merke bruke du? 

Gikk produksjonen greit selvom du brukte det? 

Godt å høre at det funket så bra 🙏

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke merke bruke du? 

Gikk produksjonen greit selvom du brukte det? 

Godt å høre at det funket så bra 🙏

TS

Husker ikke hvilket merke.. men de kom i en rund gul boks.. 

produksjonen var ok, han gikk greit opp i vekt, men ble aldri noen plugg.. men fulgte sin kurve. Han var veldig lite interessert i pupp, og stimulerte nok dårlig til økt produksjon, da han bare spiste seg ferdig og slapp puppen. Koste seg aldri liksom. 

Pumpet endel i starten, men orket ikke det etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SusanneLorentze skrev:

Husker ikke hvilket merke.. men de kom i en rund gul boks.. 

produksjonen var ok, han gikk greit opp i vekt, men ble aldri noen plugg.. men fulgte sin kurve. Han var veldig lite interessert i pupp, og stimulerte nok dårlig til økt produksjon, da han bare spiste seg ferdig og slapp puppen. Koste seg aldri liksom. 

Pumpet endel i starten, men orket ikke det etterhvert. 

Var nok Medela slik som hun lenger oppe her også hadde god erfaring med.

Så lenge han fulgte sin kurve så er det ikke noe som er mer normalt enn det :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg skikkelig glad ❤️ Om så det når den tid kommer ikke virker på meg, så kjente jeg at ditt svar ga meg masse mot! Tusen takk ❤️

TS

Så bra! Jeg heier på deg! ❤️

Og for å svare på spørsmålet du stilte hun andre om produksjon, så ble jeg anbefalt å pumpe to til tre ganger daglig for å opprettholde den. Det måtte jeg dog slutte med, for det ble så sjukt mye melk, så jeg pumpa svært sjelden og det gikk veldig veldig bra uten 👌 Her er jo selvsagt puppene forskjellige, så du får bare se an litt og får du behov for å booste så kan du lese deg opp hos Ammehjelpen på noe sånt som powerpumping eller noe i den duren. Ammehjelpen er uansett verdt å tilbringe litt tid hos 😃❤️

• Liker 1
Skrevet

Har ammet begge mine med brystskjold i starten og det har gått veldig fint 😊

• Liker 1
Skrevet

Har forsåvidt aldri pumpet i tillegg da produksjonen har vært grei så lenge vi har brukt det. Hun gikk litt mindre opp i vekt en stund, og da sluttet vi. Det gikk veldig bra, hun var stor nok til å finne ut av det da (ca 2,5 mnd). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker skjold , han klarte aldri å lære seg å amme uten. Jeg har alltid hatt rikelig med melk og pumper ikke ekstra. Han er en plugg på snart 10 kg, og får mer enn nok mat med amming og skjold. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet med skjold i tre måneder, frem til småen fikk godt nok tak uten. Pumpet litt i starten, men ble raskt overproduksjon, så det sluttet jeg med. Han ble fullammet og fulgte sin kurve helt uproblematisk. Kjenner flere som har brukt skjold hele ammeperioden også, uten at det var noe stress. Noen av dem pumpet en gang for dagen, for å stimulere til mer melk, mens andre ikke hadde det behovet. Kjenner også flere som har fullammet på én pupp, så det går fint det også😊

Anonymkode: 01b31...78a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måtte også bruke skjold første månedene pga prematur baby som ikke fikk tak uten. Sluttet etter hvert. Eneste er at du bør pumpe en gang om dagen, for baby klarer ikke å tømme brystet 100% med skjold, så pumpe for å forebygge tette melkeganger og brystbetennelse. 

Anonymkode: 55468...c20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle dere flotte damer 🙏 Setter så pris på at dere deler erfaringer.  Nå kan jeg krysse dette av på lista over ting jeg ikke trenger å bruke en tanke på lenger :) 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...