Gå til innhold

Hva er galt med Friskies o l.?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at mange ikke vil gi Friskies og annet tørrfôr fra matbutikker til katten.

Det skal være fra veterinær eller dyrebutikk.

Vi har hatt katt i mange år, og de har fått Friskies, Matmons o l. De har alltid vært fine i magen og levd lenge.

Anonymkode: 7906f...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye salt i maten og at de trenger mer mat av det enn av andre for bla.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at mange ikke vil gi Friskies og annet tørrfôr fra matbutikker til katten.

Det skal være fra veterinær eller dyrebutikk.

Vi har hatt katt i mange år, og de har fått Friskies, Matmons o l. De har alltid vært fine i magen og levd lenge.

Det er bare motefjas. 

Anonymkode: 99cf9...2bd

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er bare motefjas. 

Anonymkode: 99cf9...2bd

Nei, det viser seg at det er alt for mye salt i tørrforet som selges i butikkene og kan gi krystaller i urinen som gjør det utrolig tungt for kattene å urinere.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier for mye salt.

Anonymkode: 184e0...cd4

Skrevet

Jeg vet ikke helsemessig, men her foretrekker mine katter mat fra veterinær. Siden vi er fosterhjem, får vi veterinærmat av Dyrebeskyttelsen. Noen uker rekker vi ikke å hente det, og må derfor kjøpe på butikken. Maten ligger i skåla i flere dager før det blir tomt, mens veterinærmaten må fylles på hver dag. Det virker som om at de kun spiser butikkmat hvis de er veldig, veldig sultne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for lite næring og for mye salt. Du kan prøve å leve på cheeseburgere. 

Er godt kosthold noe du syntes er viktig?

Anonymkode: f85c5...c4d

• Liker 1
Skrevet

På både hunde- og kattefor så handler det om å lese bakpå ingredienslisten. Det er en grunn til at butikkfor er så billig som det er. Ofte har det mye fyllstoff som dyrene ikke får så mye ut av (spesielt ikke katter) som korn. I tillegg er kvaliteten på proteinet ofte ikke så bra. Det ser du på at det på ingredienslisten står ting som "animalske biprodukter", "beinmel", "animalske deritativer" osv. Dette er ofte protenmel laget av fjær, nebb, brusk og bein. Dette inneholder også protein, men det er en mye mindre andel av det proteinset som faktisk er fordøyelig.

Kattene kan overleve på det på samme måte som vi overlever på pizza, burger og ferdigmat. Det går jo ok-ish for mange, men det er langt fra optimalt og en del blir syke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av de største forskjellene er at det er mye grønnsaker i dyrlege/dyrebutikkforet, som potet, mais o.l og store mengder forskjellige grønnsaker som utgjør en liten %andel selv om potet ikke nødvendigvis er noe særlig mye bedre enn korn. Noen skriver også hvetemel. Alle tørrfortyper har mye fyll uansett. Om du sammenligner butikk og dyrlegefor så har de i dag ca samme mengde salt, det var mye verre tidligere.

Mine får tørrfor fra dyrlege/dyrebutikk, men våtfor fra dagligvare og/eller first price fisk fra frysedisken som dampes.

Anonymkode: 11381...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse er at kattene mine spiser mye større mengder av billigforet, pelsen blir matt, avføringen stinker.. Har man ikke prøvd annet enn billigmaten så ser man sikkert ikke noe behov for noe annet. Jeg holder meg til dyrere greier. 

Anonymkode: b6e88...778

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter flere år med katt har jeg virkelig sett forskjellen på skrapet man får på butikk vs dyrere merker. Pr dags dato forer vi med kornfritt tørrfor, katten er penere i pelsen, har mindre avføring og den lukter mye mindre enn da jeg var uvitende og ga friskies blant annet. 

Anonymkode: f15be...36c

AnonymBruker
Skrevet

Billigfôr gir kattene nyreproblemer, er min erfaring. Det går bra i mange år, men de dør av nyreproblemer til slutt.

Anonymkode: f2f78...ca1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tyr til Friskes og sånn av og til til hundene og kattene hvis jeg har vært dårlig på planlegging og ikke kommer meg på dyrebutikken. Merker stor forskjell! Det tar ikke lang tid før pelsen blir matt og de driter mye mer. Så sånt gir jeg dem bare til nødløsning. 

Anonymkode: d979d...9c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Matmons fra Felleskjøpet har omtrent det samme innholdet av næringsstoffer (protein, fett, vitaminer osv.) som Royal Canin. Hva slag som er tilsatt i sistnevnte finner jeg ikke på nettet. Noen som kan gi meg en link?

Gjest frankie1985
Skrevet

Kjøper friskies selv, hun liker det veldig godt i tillegg til kjøtt hver dag

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matmons fra Felleskjøpet har omtrent det samme innholdet av næringsstoffer (protein, fett, vitaminer osv.) som Royal Canin. Hva slag som er tilsatt i sistnevnte finner jeg ikke på nettet. Noen som kan gi meg en link?

Innholdet er ganske likt, også natrium (salt). 

Royal Canin Kitten (under ingredienser): https://www.zooplus.no/shop/beste_merken/royal_canin/katt_kitten/392406

Matmons Kattunge: N-ringsinnhold-Matmons-Kattunge-26717-pd

Endret av Hanne67
AnonymBruker
Skrevet
På 17.6.2019 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Billigfôr gir kattene nyreproblemer, er min erfaring. Det går bra i mange år, men de dør av nyreproblemer til slutt.

Anonymkode: f2f78...ca1

Det holdt på å gå galt med en katt hos meg. Han fikk nyreproblemer og ble veldig syk. Dette løste seg med spesialmat fra veterinæren. Den andre katten, en jente, tålte billigmaten godt, men nå spiser de veterinærfôr begge to uansett. 

Anonymkode: a2fdd...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...