Gå til innhold

Hund knurrer/flekker tenner til barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Jack russell terrier som er 7 år. Har også en 1 åring i hus der som er veldig aktiv og elsker dyra. Selvom jeg sier nei til barnet og prøver å lærer han at han ikke skal plage dyra/gå bort når de går bort så er ikke det så enkelt.. men vår JRT har alltid vært glad i barn, men nå har Bikkja begynt å knurre og flekke tenner hvis barnet nærmer seg. Er ikke alltid det skjer, da fjerner jeg bikkja og setter ho et sted der barnet ikke når henne. Så får ho fred og ro, når ho kommer ut til oss igjen. går det en liten stund der bikkja får nok. Jeg fjerner barnet fra situasjonen og selvom jeg klarer å underholde barnet en liten stund. Så klarer jeg ikke 100% da barnet vil kose, og kodingen han gå litt hardt for seg hvis jeg ikke er der å passer på. 

Noen med tips?

Anonymkode: a7f84...830

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ho får turer, stimuli og får ut instinkter da samboer er aktiv i jakt og mye ute. Samtidig mye ute med meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har det skjedd noe som gjør at hunden plutselig reagerer? Har barnet herjet for mye med hunden, eller påført smerter, så hunden forbinder barnet med noe dårlig? 

Personlig hadde jeg prøvd å få barnet med på noe som hunden kan forbinde med glede (under VELDIG kontrollerte forhold!!) Feks at barnet er med i hagen, kaster ball (ikke la barnet gå bort til hunden), legger godbiter på bakken (igjen, ikke nærkontakt med hunden), osv. Kanskje mønsteret kan snus. 

Å minn barnet stadig på at hn ikke må bort å plage hunden, og at hunden blir sliten og lei, å dermed kan bite. Flekking av tenner er en rimelig god advarsel. 

Anonymkode: a27d2...ff4

• Liker 5
Skrevet

vanskelig situasjon. barnet må lære å lese hunden, noe ikke alle voksne kan en gang. og barnet er bare ett år..

praktiserte at barnet her (hun var vel halvannet år da) ikke fikk gå bort til hundens plass. hundens plass var kun for hunden, og der skulle hunden få fred alltid. det krever mye av den voksne. kan ikke ta øynene fra dem. ta med enten barn eller hund når man skal en snarttur på toalettet feks. 

lekegrind er vel kontroversielt, men et verktøy som kan vurderes. vi satte grinder i døråpninger, så barn og hunder kunne være adskilt ved behov.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her lå ungen på gulvet fra første uke. Før ungen krabbet hadde vi gjerdet inn ungen for at hundene ikke skulle plage ungen. Da ungen krabbet fort og langt (rundt i stua og til kjøkkenet) så gjerdet vi inn slik at hundene kunne gå dit om de ville være i fred.

Anonymkode: 8b725...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flekke tenner og knurre er hundens FØRSTE tegn på ubehag, skepsis, angst etc og skal tas på alvor. Ikke la barnet komme bort til hunden. IKKE straff hunden ved denne atferden, da kan den bite som neste steg fordi den ikke får uttrykke dempende signaler først. 

Anonymkode: f28e7...f68

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Vi har alltid fulgt med når de er i samme rom. Har en veldig aktiv 1 åring og det har hendt en sjelden gang at barnet har tatt tak i hale, hud osv og dratt. Men da har ho ikke vist noe tegn til ubehag, men vi har stoppet det med engang og forklarer at det ikke er lov, at det er vondt å lugge/dra. Han har lært seg hva kose betyr, og da stryker han forsiktig og legger hodet inntil for å kose. Men han følger etter ho ofte, å da prøver vi å underholde han med å leke med leker som av og til ikke fungerer. 🙈 Nå viste hunden at ho ikke ville ha han nær, så da satte jeg ho ut. Men det som er, med engang det er noe mat sønnen vår hat i hånda. Da er alt greit. Det gjelder å godbiter. Vi er jo mye ute i Hagen og leker, da er jo sønnen vår opptatt av andre ting. Bikkja er heller ikke glad i å leke. Så da må vi prøve på noe annet. Vi har prøvd å ha en seng/åpent bur ho kan gå inn i. Men der har vi prøvd å lære barnet at det ikke er lov å forstyrre. Men barnet forstår ikke og fortsetter. Han er jo bare 14 mnd og forstår jo ikke hvorfor han ikke har lov til å bli med hunden inn i buret eller ligge i senga sammen med hunden. Jeg er bare redd jeg skal være uoppmerksom på det engang og da går det galt..

AnonymBruker
Skrevet

Du må på en eller annen måte få skilt dem fysisk så hunden får fred.

Anonymkode: 8f77d...34a

• Liker 3
Skrevet
På 19.6.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Men barnet forstår ikke og fortsetter. Han er jo bare 14 mnd og forstår jo ikke hvorfor han ikke har lov til å bli med hunden inn i buret eller ligge i senga sammen med hunden

Barnet er altfor liten til å forstå. Hunden har vist sine første signaler ved å knurre/flekke tenner.Dette må du virkelig ta på alvor!Du må fysiske holde de adskilt(evt ha hunden i gangen etc,med grind foran dør.e.l.)iallefall så lenge du ikke kan følge med hvert sekund. En hund som har vært alene om eiernes oppmerksomhet i 7 år,vil nok ha lett på å kjenne seg 'tilsidesatt' og bli tatt vekk fra det som har vært dets 'territorium' over lang tid. Om dette ikke bedrer seg,ville jeg ha vurdert omplassering.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan hunden ha vondt noe sted? Jeg ville fått sjekket den hos veterinær.

Anonymkode: 4acae...73c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold barn og hund adskilt. Så lenge barnet ditt ikke respekterer hundens behov for «fristed» Og hunden sender så klare signaler så er det tryggest. En trappegrind er tryggest. 

Barn er forskjellig. Hunder er forskjellige. Mine barn fikk klar NEI og klaps på hånden og ble fjernet når de tok på vår hund når den lå i korgen sin. Tok ikke lang tid før de stoppet. Jeg «slår» ikke barna men en hund kan være farlig så der måtte jeg bare være streng. Etterhvert gikk jeg over på å gi ros når jeg så de var på vei til hunden men stoppet opp. «Så flink du er til å ikke røre Cookie!» osv. Brukte også mye pekefinger foran leppene og sa rolig «hysj. Cookie sover» og listet meg overdrevent på tå rundt hvis jeg så de var for nærme hunden. Etterhvert begynte de selv med denne forsiktige listingen når hunden lå i kurven og slappet av. Ble en slags lek og hunden fikk roen den trengte.

Anonymkode: ffda2...010

• Liker 7
Skrevet
På 17.6.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Flekke tenner og knurre er hundens FØRSTE tegn på ubehag, skepsis, angst etc og skal tas på alvor. Ikke la barnet komme bort til hunden. IKKE straff hunden ved denne atferden, da kan den bite som neste steg fordi den ikke får uttrykke dempende signaler først. 

Anonymkode: f28e7...f68

Nei det er ikke det første tegnet. Før hunden begynner å flekke tenner og knurre har den vist MANGE dempende signaler på forhånd. Jeg vil anbefale boken På talefot med hunden. Denne gir mye nyttig informasjon som alle hundeeiere (og andre) burde vite.

• Liker 13
Skrevet
På 17.6.2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Jack russell terrier som er 7 år. Har også en 1 åring i hus der som er veldig aktiv og elsker dyra. Selvom jeg sier nei til barnet og prøver å lærer han at han ikke skal plage dyra/gå bort når de går bort så er ikke det så enkelt.. men vår JRT har alltid vært glad i barn, men nå har Bikkja begynt å knurre og flekke tenner hvis barnet nærmer seg. Er ikke alltid det skjer, da fjerner jeg bikkja og setter ho et sted der barnet ikke når henne. Så får ho fred og ro, når ho kommer ut til oss igjen. går det en liten stund der bikkja får nok. Jeg fjerner barnet fra situasjonen og selvom jeg klarer å underholde barnet en liten stund. Så klarer jeg ikke 100% da barnet vil kose, og kodingen han gå litt hardt for seg hvis jeg ikke er der å passer på. 

Noen med tips?

Jeg vil absolutt anbefale å ta kontakt med en god hundeatferdsrådgiver som kan hjelpe deg. Dette har en tendens til å eskalere hvis man ikke vet hovrdan en håndterer det på riktig måte. Så ikke vent med å gjøre noe. Gjør noe aktivt med det nå!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter med det samme med vår hund på 11 år. Flekker tenner så fort barnet er i nærheten. Barnet har aldri forvoldt noe smerte eller ubehag for hunden siden vi alltid passer på men han liker ikke små barn og det har han aldri gjort. Så her er løsningen at bikkja må ligge i gangen når 2 åringen er i stua. 

Anonymkode: 3e171...237

Skrevet
På ‎17‎.‎06‎.‎2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Noen med tips?

Hvis det ikke nytter å knytte kontakt er avlivning hos veterinær løsngebn. 

Håper dere får det til. Har hunden frykt-aggressjon, er det verre. Jeg fikk så mange råd om å kastrere, men det endret ikke noe-

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Jytte skrev:

Hvis det ikke nytter å knytte kontakt er avlivning hos veterinær løsngebn. 

Håper dere får det til. Har hunden frykt-aggressjon, er det verre. Jeg fikk så mange råd om å kastrere, men det endret ikke noe-

Kan jeg få spørre hvilken bakgrunn du har som kan gi råd om avlivning uten å ha møtte hund og eier? Bare nysgjerrig.

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, Portvinpiken skrev:

Kan jeg få spørre hvilken bakgrunn du har som kan gi råd om avlivning uten å ha møtte hund og eier? Bare nysgjerrig.

Har bare egen erfaring og par venninner som driver som hundetrenere. Mitt råd er ikke et godt råd, jeg håper det løser seg. 

Skrevet

Svarer en gang til. Gi dette tid og ha tålmodighet. Du har en ettåring som enda ikke forstår så mye og en hund som er ett år? I den alderen er hunder bare en tenåring. Om et halvt år vil barnet forstå mer. Sett hunden i bur, prat mye med barnet om at hunden er så ung at den må få være litt i fred. 

Det løser seg sikkert, barn forstår mer etter hvert. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi sliter med det samme med vår hund på 11 år. Flekker tenner så fort barnet er i nærheten. Barnet har aldri forvoldt noe smerte eller ubehag for hunden siden vi alltid passer på men han liker ikke små barn og det har han aldri gjort. Så her er løsningen at bikkja må ligge i gangen når 2 åringen er i stua. 

Anonymkode: 3e171...237

Brukte samme løsninga. Hadde en collie på ti år, snill som dagen var lang, men taklet ikke barn og fulle damer med høye hæler. Så hun hadde behov for skjerming. Ligge i gangen osv. Min mor passet henne men da fikk hun ikke komme i stua, og jeg så meg lei på det. I bånd ute i gangen... En dag bestemte jeg meg for at det ikke var et godt liv for hunden og dro til veterinær. Ja så j..... kald og kynisk var jeg. Savner henne fremdeles. Hun hadde kreft, men likevel kunne jeg latt henne leve litt til. Men jeg var dødsliten av å være alenemor, med en ettåring som krevde sitt også. Jeg angrer, for tror ikke det ville blitt konfiikt bare jeghadde holldt ut et halvt år til.

Hold ut ts, og skjerm dem. Barnet vil garantert forstå mer senere.  

• Liker 2
Skrevet

Til TS

Hvordan går det? Når jeg leser denne tråden bekrefter det hva jeg allerede vet og har erfart (jeg jobber fulltid med hund selv), at man får så mange ulike råd fra forskjellige folk. Litt som barneoppdragelse, "alle" er "eksperter". Det jeg ser er at hundeeiere veldig ofte for sent kontakter en fagperson, altså noen som er utdannet på det området man søker hjelp. I dette tilfellet er ikke det en veterinær (såfremt denne ikke også har bakgrunn innen atferd), men en som driver med atferd på hund. Og som er utdannet.

Jeg håper du har søkt hjelp og møtt noen som da kan evaluere hunden din og som du kan snakke med. 

Grunnen til at jeg involverer meg, er at det ofte dessverre er hunden det går ut over (som blir omplassert eller avlivet), fordi en har ventet for lenge og kanskje det skjer en ulykke, eller en er så frustrert at man ikke vet lenger hva man skal gjøre fordi man har pøvd alle gode råd fra mange mennesker som har meninger og synser.

Dette er viktig og krever en stor forståelse for atferd hos hund + hensyn til barnet. Jeg ville aldri spurt en snekker om råd til tennene mine for eksempel. Finn noen som kan hjelpe deg ordentlig om du ikke allerede har gjort det. Lykke til!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...