AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #1 Skrevet 17. juni 2019 Hvordan ser deres dag ut? Har dere noen faste rutiner når det gjelder soving på dag og natt? Når det kommer til fast føde (dere som gir det) hvor ofte og hvor mye gir dere? Babyen min er 5 mnd til uken og jeg har ingen soverutine på hen enda. Jeg legger babyen for en kvil dersom det er 1.5-2 timer siden sist og hen virker trøtt. Når det kommer til fast føde får hen en porsjon til kvelds, da blander jeg to m skjeer grøt med vann og nesten alt spises, så får hen melk med grøten/mosen. Vil gjerne begynne med mer og ha en soverutine men er litt usikker hvordan jeg skal legge det opp. Anonymkode: c6596...e44
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #2 Skrevet 17. juni 2019 Har en jente på 4 mnd. Står opp i 6 tiden. Ett nattmåltid som regel (noen ganger to). Har egt ingen faste rutiner, følger babyens behov og rytmer. På formiddagen er hun våken 1,5 t før hun må sove igjen, da alt fra 45 min - 2 t. Jobber nå med å lære henne å sove alene, sovet kun på meg til nå. Gir litt grøt til kvelds, tilvenning enda så bare noen få skjeer. sovner for natten i halv 9-tiden 😊 så stiller meg i samme båt som deg gitt. Anonymkode: 981bd...52d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #3 Skrevet 17. juni 2019 Hmm... Min er 7 mnd og har enda ingen faste soverutiner, utenom som din - sove etter 1.5-2 timer. Tror det bare hadde blitt masse stress og planlegging konstant om vi skulle hatt faste sovetider osv.. Anonymkode: cf7e2...337 1
TeamWP Skrevet 17. juni 2019 #4 Skrevet 17. juni 2019 Åh så kjekt at det ikke er bare hos oss det ikke er rutiner på soving... min blir 5 mnd imorgen,og tar kveld alt fra 20.30 - 23.00🙄da sover han til 05ish for mat og sover igjen til 10.00. På dagtid svinger det veldig,kan ha fem små dupper eller to lange... blid og fornøyd okke som han sover mye eller lite,heldigvis😃 har ikke begynt med fast føde enda,kun amming. Har lagt til rutiner for kveldstell,med pysj og greier,men aner ikke hvordan få til at han faktisk sovner for natta etter det🙈 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #5 Skrevet 17. juni 2019 Min er fem måneder, og her har det vært natta mellom 18 og 19 siden de første ukene, omtrent. Våkner bare for amming ca hver 1,5-3. time, morgen fra 6-7:30. Prøver å ha tre lurer på dagen, men det varierer veldig. Anonymkode: 8c330...65c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #6 Skrevet 17. juni 2019 4,5 mnd her, og her skifter det hele tiden. Kan våkne alt fra 05-08 (vi nekter å stå opp før 06.30), sover så første dupp når vi ser tretthetstegn, kan da sove fra 30 min til 3 timer. Neste dupp er et par timer etter denne igjen, da varer den mellom 30-90 min. Noen ganger blir det dupp etter 16, noen ganger ikke. Rundt 18.00 girer vi ned og det blir som regel alltid leggetid rundt 18.30. Bruker alt fra 4 minutter til 1 time på å sovne og vi bytter på legging da én av oss ligger der til baby har sovnet (ser ikke poenget med å lære baby å sovne selv enda når vi ser hn har behov for å ha oss der). Baby spiser fremdeles hver 2.-3. time på natta, til tross for grøt på kvelden. Så lenge én av oss er i permisjon lar vi baby styre, kommer til å øve på barnehagens rutiner et par måneder før start, men nå orker vi ikke tvinge baby til å sove når den ikke er klar for det. Har en veldig blid og trygg baby, føler det er litt fordi vi følger med på tretthetstegn fremfor å påtvinge legging. Anonymkode: 429e1...4e3
popstar Skrevet 17. juni 2019 #7 Skrevet 17. juni 2019 Min er straks fire måneder, og ingen rutiner annet enn natta. Han sovner mellom 19 og 20 på kvelden, og våkner mellom 5 og 6 på morgenen. Varierer hvor ofte han våkner og er sulten. På dagtid sover han nesten ingenting, kun et kvarter her og der når han spiser og er trøtt samtidig. Til natta sovner han også bare med puppen i munnen 😜
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #8 Skrevet 17. juni 2019 Her er baby litt over 4 mnd. Her har ting variert en del hele veien, men fast de siste 3 mnd har vært kveldsstell, bok og sang rundt kl 19. Har siste uka også innført en liten porsjon grøt. Baby spiser som regel 3 måltider om natta, og våkner kl 6. Sover første blund ca 8.00-9.30, andre ca 11.30-13.30 og tredje ca 15.30-16.30. Dette er en vanlig dag, men er selvfølgelig dager med avvik. Anonymkode: e20bb...41f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #9 Skrevet 17. juni 2019 Godt å høre det ikke bare er her. Baby 4,5 måned, følger hans rytme ila dagen, samt at det varierer en del ut fra hva vi er ute på. Tar dupper når han viser han er trøtt, ofte etter halvannen time. Noen ganger to lange på et par timer, andre ganger tre litt kortere, men sjelden kortere enn en time. Står ofte opp rundt ti (første dupp er ofte fra kl 9-9.45 i senga uten å ha stått opp. Han våkner som regel rundt kl åtte, men ligger fornøyd og skravler ved siden av to trøtte, halvsovende foreldre. Andre ganger sover vi alle til nærmere elleve). Har fast leggerutine som går veldig fint, han har tydelig døgnrytme hvor nattsoving er annerledes enn på dagen, hatt det hele livet. Men natta kan være alt fra kl halv åtte til ti, ut i fra når han tok siste dupp. Sliter med å få han til å sovne for natta før halv ni, da. Har lurt mye på om vi bør finne rutiner og faste klokkeslett for dagsoving! Helsesøster mener nok det. Hun mener nok også kl ni (som er ca da han som regel tar kvelden) er for seint, men det funker veldig dårlig å legge før. Da må det i stedet bli en sein dupp og litt seinere legging. Han er veldig blid, fornøyd og lettvin unge, og det fungerer veldig bra for oss slik det er! Men er det likevel bedre for han med rutiner og faste tidspunkt for lurer og legging? Anonymkode: 93150...6a4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #10 Skrevet 17. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han er veldig blid, fornøyd og lettvin unge, og det fungerer veldig bra for oss slik det er! Men er det likevel bedre for han med rutiner og faste tidspunkt for lurer og legging? Anonymkode: 93150...6a4 Føler også det vil begrense oss mye mer som familie mtp å dra ut på ting hvis alt skal være veldig fastsatt..... vi planlegger jo likevel alltid dagen utifra soving for å forsikre best og lengst mulig dupper, slik det er nå. Anonymkode: 93150...6a4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 Min er 5,5mnd. Har hatt rutiner siden 3mnd. Sover fra 1830, ammes i søvn og sover fra 1900. Ammer igjen mellom 00 og 02. Våkner 0630 for amming, sover litt igjen til 08. Sover to lurer om dagen, variere mellom 30min til et par timer. Han styrer når. Heldigvis sover han hele natten igjennom og vel så det. Smaksprøver begynte vi med fra 4mnd. Fullammer, men hadde behov for mer mat, veldig aktiv. 30ml grøtpulver x 2 daglig. Eller litt mos. Øker nå til en halv dl. Han virker veldig fornøyd og interessert i mat. Rutiner er nok veldig lurt å ha. Det vises at barn opplever det som mye tryggere. Man kan bli litt mer låst ja, men så setter iallefall jeg barnet mitt sitt behov for trygghet og forutsigbarhet høyere enn egne behov. Det betyr ikke at jeg innimellom tøyer det litt ved f. Eks besøk/reiser, for man må kunne leve litt ☺️ Anonymkode: 4395b...4b4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #12 Skrevet 18. juni 2019 Mye likt her og. Frøkna er 4 mnd. Døgnrytme har hun hatt hele tiden. Nettene har aldri vært noe problem. Sover fra ca 20 til 07. (+- 2 timer hver vei både morgen og kveld) Får bad hver kveld som en del av rutinen. Dagsoving er svært varierende. Kan sove fra 30 min til 3 timer. Og forskjellig antall lurer. Hun er vanskelig å legge for lur. Tar hverken smokk eller koseklut. Blir mye bilkjøring for å få henne til å sove. Anonymkode: 0b8e0...17f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #13 Skrevet 18. juni 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min er 5,5mnd. Har hatt rutiner siden 3mnd. Sover fra 1830, ammes i søvn og sover fra 1900. Ammer igjen mellom 00 og 02. Våkner 0630 for amming, sover litt igjen til 08. Sover to lurer om dagen, variere mellom 30min til et par timer. Han styrer når. Heldigvis sover han hele natten igjennom og vel så det. Smaksprøver begynte vi med fra 4mnd. Fullammer, men hadde behov for mer mat, veldig aktiv. 30ml grøtpulver x 2 daglig. Eller litt mos. Øker nå til en halv dl. Han virker veldig fornøyd og interessert i mat. Rutiner er nok veldig lurt å ha. Det vises at barn opplever det som mye tryggere. Man kan bli litt mer låst ja, men så setter iallefall jeg barnet mitt sitt behov for trygghet og forutsigbarhet høyere enn egne behov. Det betyr ikke at jeg innimellom tøyer det litt ved f. Eks besøk/reiser, for man må kunne leve litt ☺️ Anonymkode: 4395b...4b4 Men da har heller ikke dere noe mer rutiner på dagsoving enn oss virker det som? 😊 Han her her veldig enkel å legge til å sove både dag og natt og så blid og fornøyd Anonymkode: 93150...6a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå