AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #1 Skrevet 16. juni 2019 tror ikke jeg har så veldig mye, men det er stor forskjell på leggene mine om morgenen vs kveld. Om morgenen eller om jeg legger meg med beina i lufta så er de markerte og tynne. Når jeg står så er det liksom en mykt lag der de egentlig er tynne og det ser mer ut som at de bare går rett ned.. Trener ikke legger særlig mye.. Anonymkode: c8419...a98
Million Skrevet 16. juni 2019 #2 Skrevet 16. juni 2019 (endret) Spiser du mer salt i kosten enn anbefalt? Salt binder væske, og væsken hoper seg da opp i kroppen. Mindre salt i kosten gjør at kroppen ikke klarer å binde så mye væske. Potetgull, ferdigmat, krydderblandinger (peppermix inneholder f.eks ofte 40% salt!). Sjekk saltinnholdet på alt du spiser, og bli mer restriktiv. Det er også normalt for oss kvinner å binde mer væske i kroppen rundt menstruasjonen. Det følger syklusen. Hør med legen om det er plagsomt mye væske i kroppen, kanskje det er noe feil. Endret 16. juni 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #3 Skrevet 16. juni 2019 1 minutt siden, Million skrev: Spiser du mer salt i kosten enn anbefalt? Salt binder væske, og væsken hoper seg da opp i kroppen. Mindre salt i kosten gjør at kroppen ikke klarer å binde så mye væske. Potetgull, ferdigmat, krydderblandinger (peppermix inneholder f.eks ofte 40% salt!). Sjekk saltinnholdet på alt du spiser, og bli mer restriktiv. Det er også normalt for oss kvinner å binde mer væske i kroppen rundt menstruasjonen. Det følger syklusen. Hør med legen om det er plagsomt mye væske i kroppen, kanskje det er noe feil. jeg spiser faktisk ikke mye salt, spiser aldri potetgull og nudler har jeg kuttet ut. Jeg spiser stort sett egg, grønnsaker fisk. jeg tilsetter ikke krydder osv. Jeg tror ikke det er der det ligger. Jeg har åreknuter og leste at det kan være med å påvirke da... Anonymkode: c8419...a98
Million Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg spiser faktisk ikke mye salt, spiser aldri potetgull og nudler har jeg kuttet ut. Jeg spiser stort sett egg, grønnsaker fisk. jeg tilsetter ikke krydder osv. Jeg tror ikke det er der det ligger. Jeg har åreknuter og leste at det kan være med å påvirke da... Anonymkode: c8419...a98 Ok. Men kanskje en tur til legen hadde vært lurt? Iflg. NHI sine sider om ødem (vannansamling i kroppen, beina) så kan det skyldes mange ting, blant annet mangel på proteiner. Får du i deg nok proteiner? https://nhi.no/symptomer/hjerte-og-kar/hovne-ben-veiviser/ 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 2 minutter siden, Million skrev: Ok. Men kanskje en tur til legen hadde vært lurt? Iflg. NHI sine sider om ødem (vannansamling i kroppen, beina) så kan det skyldes mange ting, blant annet mangel på proteiner. Får du i deg nok proteiner? https://nhi.no/symptomer/hjerte-og-kar/hovne-ben-veiviser/ ok, jeg var hos legen i vinter på generell helsesjekk men de fant ingenting feil. jeg spiser egg hver dag, 2 egg og kanskje mer noen ganger. Anonymkode: c8419...a98
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #6 Skrevet 16. juni 2019 Om dette er et vedvarende, generelt problem for deg, så bør du ta det opp med lege. Ellers er det normalt å få litt hovne ben om en f.eks går og står mye, det er varmt og div. andre faktorer. Det er en normal funksjon i kroppen. Uansett er det ikke noe en kan bli kvitt, sånn en gang for alltid, men kan forebygges om det er plagsomt - ved store ødemplager kan det bli smertefullt. Da kan en bruke støttestrømper/kompresjonsstrømper, få en spesiell form for fysikalsk behandling som drenerer lymfevæske ut av vevet igjen f.eks. Men dette må en ha henvisning fra lege for, om plagene er store. Forebygge hovne ben på egen hånd, kan du f.eks prøve med sånne 'flystrømper' fra apoteket. Anonymkode: a1514...3fc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå