Gå til innhold

Vil lære barnet om grenser egen kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i overkant engstelig for seksuelle overgrep mot barn, og er opptatt av å starte tidlig lære barn om grenser ifht kropp. Tror dere denne videoen er uegnet til barn i fire-fem års alderen? Ønsker jo ikke bidra til et større tiss og kroppsfokus enn hva normalt er, så redd denne skaper nettopp det? 

https://tv.nrksuper.no/serie/overgrep/MSUE10003117/sesong-2/episode-2

Evt forslag til andre bøker/ filmer som lærer barn om disse vanskelige tingene?

Anonymkode: ecd15...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står aldersgrense 6 på videoen, av en grunn tror jeg. En 4-åring tar nok ikke opp informasjonen som blir sagt like godt og kan nok bli forvirret. Det er ubehagelig å se på uansett hvor gammel man er også, samtidig som det er viktig. Men frem til barnet er 6+ år kan du vel forklare selv og også begrense hvem hen får være på besøk hos osv uten deg tilstede. 

Jeg skjønner deg godt og føler det samme selv, det er en skummel verden vi lever i. Når jeg får barn selv og hen er gammel nok skal jeg absolutt forklare og vise slike videoer også, men ikke før 1.klasse tenker jeg, når barnet er flinkere til å ta inn og huske informasjon. 

Anonymkode: fc1a2...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med ungen heller. Masse! 

Definer tydelig hva som er lov, og hva som ikke er lov. Det er ikke lov å kile noen som sier nei. Det er ikke lov for voksne å se på tissen til barn (med unntak av hvis tissen er syk, da kan mamma/pappa/lege undersøke). Det er ikke lov for voksne å vise frem tissen sin til barn. Det er strengt forbudt for voksne å ta på tissen til barn (igjen, unntak ved medisinsk oppfølging). Det er strengt forbudt for voksne å be barn om å ta dem på tissen. De voksne vet alt dette, og hvis en voksen gjør noe av dette, er det den voksne som gjør noe galt. 

Hemmeligheter skal gi en god følelse. Hemmeligheter man får vondt i magen av, er det viktig å fortelle til en voksen, for eksempel mamma/pappa/tante/bestemor (sett inn voksen barnet har tillit til). Voksne har ikke lov til å be barn holde på en hemmelighet som gjør vondt i magen. 

Enkle ord, og tydelig budskap om at ingen har lov å ta på barnet uten lov, at kjønnsorganer er off-limits mellom barn og voksne, og at det alltid er den voksne som gjør noe galt om de krysser grensa. 

Gjentas i det uendelige og alderstilpasses med mer utdypende informasjon etter hvert som barnet vokser til. Mens grunnregelen står - at ingen kan kreve å få tilgang til kroppen din. 

Anonymkode: 7f2be...13c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Gjenta i det uendelige» høres ut som et svært dårlig råd. Man skal da ikke skape frykt eller en enorm oppmerksomhet på dette hos barna? Lære dem at kroppen er privat, og at andre voksne ikke kan be om hemmeligheter de ikke kan dele med mamma, ja. Men ikke skape hysteri hos barnet heller. 

Anonymkode: 3651e...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert mye på at barnet må si fra til deg uansett. 

Jeg ble utsatt for overgrep av en omsorgsperson. Jeg visste at det var feil, men jeg turte ikke si fra fordi dette var en person som stod meg nær. Det er ofte der problemet ligger, barn er lojale. 

Anonymkode: 10028...41c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står aldersgrense 6 på videoen, av en grunn tror jeg. En 4-åring tar nok ikke opp informasjonen som blir sagt like godt og kan nok bli forvirret. Det er ubehagelig å se på uansett hvor gammel man er også, samtidig som det er viktig. Men frem til barnet er 6+ år kan du vel forklare selv og også begrense hvem hen får være på besøk hos osv uten deg tilstede. 

Jeg skjønner deg godt og føler det samme selv, det er en skummel verden vi lever i. Når jeg får barn selv og hen er gammel nok skal jeg absolutt forklare og vise slike videoer også, men ikke før 1.klasse tenker jeg, når barnet er flinkere til å ta inn og huske informasjon. 

Anonymkode: fc1a2...4f3

1. klasse er alt for sent å begynne med slike samtaler. 

Anonymkode: d31c0...2ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror kanskje den filmen kan bli litt vanskelig å forstå for en fireåring, men jeg er helt enig i at du bør begynne å snakke om dette nå. Til en fireåring ville jeg heller ha lest en bok, fordi det er lettere med dialog mens det er du som leser. Da kan barnet avbryte å spørre om ting underveis, og du kan legge inn kommentarer til barnet om det passer seg sånn. Jeg synes det rett og slett det er mye lettere å få til en dialog rundt en bok enn rundt en film, særlig med et så lite barn. Eli Rygg har skrevet en fin liten barnebok som heter "jeg sa ikke kom inn". 

Anonymkode: bdc0d...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Gjenta i det uendelige» høres ut som et svært dårlig råd. Man skal da ikke skape frykt eller en enorm oppmerksomhet på dette hos barna? Lære dem at kroppen er privat, og at andre voksne ikke kan be om hemmeligheter de ikke kan dele med mamma, ja. Men ikke skape hysteri hos barnet heller. 

Anonymkode: 3651e...e9a

Vel, utfordringene endres med alderen. Jenter i tenårene er f.eks mer utsatt for sovevoldtekt enn fireåringer... Denne samtalen blir aldri overflødig. Den utvikles og endres etter hvert som ungene vokser til, men man kan ikke si til en fireåring at 'Ingen har lov å ta på deg mot din vilje' og tro at det holder. 

Å gjenta i det uendelige vil ikke si å gnåle om det hver time. Det vil si å fortsette dialogen så lenge som nødvendig i løpet av oppveksten. Komme tilbake til temaet med jevne mellomrom. Og etter hvert lære ungene å også ta vare på hverandre. Å stoppe en kompis som er for full til å tenke seg om fra å begå et overgrep mot en jente for full til å samtykke f.eks. 

Nyansene er mange, og blir ikke færre. Og alle disse må belyses for å skape trygge barn og ungdommer som blir trygge voksne for barn de selv etter hvert får ansvar for.

Anonymkode: 7f2be...13c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

 «Kroppen min eier jeg» er en veldig bra serie som tar opp overgrep, egne grenser, hva barnet skal gjøre v/overgrep osv på NRK super.

Pleier selv å se på denne sammen med datteren min innimellom. I tillegg til å opplyse, så er episodene en fin inngang til å prate om vanskelige temaer. Og så mener jeg det er viktig å huske på at dette ofte er vanskelige tema for oss voksne, og ikke for barna. 

Forøvrig et svært viktig tema som jeg mener barn skal ha et eierskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i overkant engstelig for seksuelle overgrep mot barn, og er opptatt av å starte tidlig lære barn om grenser ifht kropp. Tror dere denne videoen er uegnet til barn i fire-fem års alderen? Ønsker jo ikke bidra til et større tiss og kroppsfokus enn hva normalt er, så redd denne skaper nettopp det? 

https://tv.nrksuper.no/serie/overgrep/MSUE10003117/sesong-2/episode-2

Evt forslag til andre bøker/ filmer som lærer barn om disse vanskelige tingene?

Anonymkode: ecd15...f5a

https://www.reddbarna.no/5-foreldretips-om-kropp-og-grenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt lærte om seksuelle overgrep i andre klasse på barneskolen. Spørs hvor mye yngre barn forstår?

Anonymkode: 28c37...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt lærte om seksuelle overgrep i andre klasse på barneskolen. Spørs hvor mye yngre barn forstår?

Anonymkode: 28c37...aa0

Fra de kan snakke forstår de at ingen har lov å røre dem nedentil annet enn for å skifte bleie/vaske, og at ingen har lov å gjøre dem vondt. Det er en fin start, så bygger man på etter hvert som de vokser til. 

Anonymkode: 7f2be...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsesse Madeleine utgir i disse dager en bok som heter Stella og hemmeligheten. Den skal visstnok handle om hvordan man setter egne grenser. Vet ikke hvilken aldersgruppe den er myntet på men kanskje verdt å sjekke ut?

Anonymkode: 38691...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. klasse er alt for sent å begynne med slike samtaler. 

Anonymkode: d31c0...2ed

Om du gadd å lese det jeg skrev så sa jeg FREM TIL ungen er 6 år så kan man snakke om dette UTEN Å VISE DETTE KLIPPET. 

Anonymkode: fc1a2...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte barnet mitt om allerede i barnehagen, og på skolen også. De aller fleste barnehager har fokus på dette. Jeg har også vært åpen om å snakke om det med barnet, men bare hvis barnet lurer på noe. Og de er ofte nygjerrig på dette, så det går veldig naturlig av seg selv.

Anonymkode: 13631...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter å snakke om dette her hjemme når barna er rundt to år. Da har de som regel språk og forståelse nok til å forstå en god del. Videre har vi lest bøker om tema. Når barna er 3-4 år har vi begynt å se serien "Kroppen min eier jeg" sammen med barna. Vi gjentar og gjentar. Vi snakker om dette jevnlig og fortsetter med det til barna er tenåringer. Jeg mener alle barn har rett til å vite dette for å beskytte seg selv. Ingen barn som ikke er blitt fortalt kan vite dette av seg selv. Språkforståelse er viktig her, hvor langt ditt barn har kommet mtp på språk er viktigere enn aldersgrense. 

Nei, man skremmer ikke barna. Da forteller man det feil, og nei, barna får ikke for mye informasjon. Desto mer informasjon desto mindre utforsking og større sjanse for at barnet sier ifra dersom noe foregår. 

Anonymkode: e4d88...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier og gjentar at det er ungen som bestemmer over tissen sin men at mamma og pappa må få hjelpe til med å gå på do og sånn,  og at man ikke skal ha hemmeligheter som man ikke blir glad av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna lærer dette i barnehagen og i skolen. No fuzz. Barna sier greit i fra om "ikke ta meg på privaten" og "jeg bestemmer selv over kroppen min"!

Anonymkode: 1826f...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så gjelder det å følge opp egne ord da. Vil ikke kidden ha farvelkyss av grandtante Turi så skal han faktisk få slippe unna. 

Anonymkode: 370d3...b07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 16.6.2019 den 8.51, AnonymBruker skrev:

Snakk med ungen heller. Masse! 

Definer tydelig hva som er lov, og hva som ikke er lov. Det er ikke lov å kile noen som sier nei. Det er ikke lov for voksne å se på tissen til barn (med unntak av hvis tissen er syk, da kan mamma/pappa/lege undersøke). Det er ikke lov for voksne å vise frem tissen sin til barn. Det er strengt forbudt for voksne å ta på tissen til barn (igjen, unntak ved medisinsk oppfølging). Det er strengt forbudt for voksne å be barn om å ta dem på tissen. De voksne vet alt dette, og hvis en voksen gjør noe av dette, er det den voksne som gjør noe galt. 

Hemmeligheter skal gi en god følelse. Hemmeligheter man får vondt i magen av, er det viktig å fortelle til en voksen, for eksempel mamma/pappa/tante/bestemor (sett inn voksen barnet har tillit til). Voksne har ikke lov til å be barn holde på en hemmelighet som gjør vondt i magen. 

Enkle ord, og tydelig budskap om at ingen har lov å ta på barnet uten lov, at kjønnsorganer er off-limits mellom barn og voksne, og at det alltid er den voksne som gjør noe galt om de krysser grensa. 

Gjentas i det uendelige og alderstilpasses med mer utdypende informasjon etter hvert som barnet vokser til. Mens grunnregelen står - at ingen kan kreve å få tilgang til kroppen din. 

Anonymkode: 7f2be...13c

Dette. 

Dette håper jeg alle foreldre snakker med barna sine om. Husker mamma sa til meg som barn at det ikke fantes noen hemmeligheter jeg ikke kunne fortelle henne. Det skal jeg også dele videre hvis jeg får barn en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...