Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #1 Skrevet 1. mai 2005 Jeg har noen topper og gensere som har ganske sterke farger og som jeg er redd for at kan smitte av på andre klær. Av den grunn vasker jeg alltid de separat, men da blir det ofte sånn at jeg vasker ett og ett plagg siden jeg ikke har lik farge på alle toppene mine. Dette er jo ikke akkurat økonomisk, og må det gjøres? Litt kjedelig å vaske en og en genser. Kan man f.eks vaske en lys rosa genser sammen med en litt dypere rosa topp?
Arwen Skrevet 1. mai 2005 #2 Skrevet 1. mai 2005 Tar jo ikke mange vaskene før overflødig farge er borte da. Jeg er mest redd for røde klær jeg da, så jeg sorterer røde og rosa klær sammen og vasker de uten innslag av andre farger. Har gått helt fint det.
Gjest Catwoman Skrevet 1. mai 2005 #3 Skrevet 1. mai 2005 Jeg har faktisk en gul genser og en knall rød t-shorte liggende i kurven nå som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med... er litt redd de kan farge av, siden de ikke har vært vasket før. Har du mulighet for håndvask kan du jo vaske nye klær med sterke farger for hånd første gang, så vil du ganske kjapt se om de farger av eller ikke.
Gjest gjesta Skrevet 1. mai 2005 #4 Skrevet 1. mai 2005 Vasken min deler jeg i tre; mørkt (sort, mørk grått, blått etc), rødt (rosa, lilla, rødt etc) og lyst (hvitt, beige, pastell etc.) Det funker bra. Den ene gangen det gikk galt var en brun genser som var blitt vasket med rødt. Det brune smittet over på noe av det røde.
Arkana Skrevet 1. mai 2005 #5 Skrevet 1. mai 2005 Vasken min deler jeg i tre; mørkt (sort, mørk grått, blått etc), rødt (rosa, lilla, rødt etc) og lyst (hvitt, beige, pastell etc.) Samme her. Har ingen farger som ikke passer under en av disse. Det eneste jeg må vaske alene er plagg som skal vaskes på 30 grader, for slike plagg har jeg svært få av. Alt annet går på 40 grader, unntatt sengetøy, kluter og håndduker som går på 60.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #6 Skrevet 1. mai 2005 Hvis dere vasker nytt (farget) tøy sammen med en kopp salt (uten jod skal det visst være) før bruk første gangen, får dere vasket ut overflødig farge og fiksert resten av fargen. Så er det trygt å vaske det nye plagget sammen med annet kulørt tøy.
Cupcake Skrevet 2. mai 2005 #7 Skrevet 2. mai 2005 Pleier å vaske klær med sterke farger hver for seg i begynnelsen, de første tre-fire gangene. Så tester jeg dem ved å legge plagget i veldig varmt vann. Blir vannet farget blir det vasket for seg selv i maskinen et par ganger til. Like farger som rødt og rosa vasker jeg ofte sammen. Det går greit.
Gjest gjest 0 Skrevet 2. mai 2005 #8 Skrevet 2. mai 2005 Jeg skiller kun mellom farget og lyst jeg. (og kokvask og finvask da) Alt som er farget vasker jeg sammen (rødt, grønt, blått, brunt, sort, lilla) Alle lyse farger vasker jeg for seg selv. (hvitt, rosa, gult, og andre lyse farger) Noen ganger vasker jeg lyseblå skjorter sammen med mørkt og noen ganger sammen med lyst. Men helt nye klær med sterke farger vasker jeg sammen med andre mørke klær. Helst sorte plagg... Det har iallefall aldri gått galt :-) Pam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå