Gå til innhold

Gave fra foreldre eventuell sponsing av bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk dere gave eller hjalp foreldrene deres med å betale på bryllupet? Eller kanskje begge deler?

Trenger litt input på hva som er mest vanlig.

Anonymkode: f7cf2...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planlegg etter egen økonomi og ta pengegaver som uventet bonus. Kjenner ingen som har fått penger fra foreldrene, men tid og sjauing har de fleste bidratt med.

Anonymkode: 1700d...af7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva som er «vanlig». Deres foreldre gjør som de vil. Blant de jeg kjenner har foreldre delt på to og betalt alt, ingen ting, noe osv. Jo eldre brudeparet er, jo mindre bidrar foreldrene, er min erfaring. Snakk med dem. Har dere søsken? Det spiller en stor rolle. 

Anonymkode: cfd57...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hva som er «vanlig». Deres foreldre gjør som de vil. Blant de jeg kjenner har foreldre delt på to og betalt alt, ingen ting, noe osv. Jo eldre brudeparet er, jo mindre bidrar foreldrene, er min erfaring. Snakk med dem. Har dere søsken? Det spiller en stor rolle. 

Anonymkode: cfd57...60d

Vi fikk gave (type dyr oppvaskmaskin), og de betalte for flybilletter og hotell til våre søsken slik at de ikke hadde store utgifter ved å delta (lite bryllup i utlandet). Vi betalte det meste av mat, selskapet, transport og «underholdning» de dagene det varte (og vi bestemt jo også HVA og hvor).  Tror foreldrene mine kom billigere ut av det enn mitt brors tradisjonelle bryllup noen år før,  men har aldri spurt eller lurt. Mitt eldste søsken gifta seg 10 år senere enn det, og hadde lite bryllup. Tror ikke de fikk noe sponset, men om så, var det sikkert billigst. 

Anonymkode: cfd57...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bryllup i familien med 70 gjester.  Bryllupet var på et sted med skjenkebevilling. Det var fri bar og vi som er foreldre til brudgommen tok barregningen.  Den kom på ca. 70.000. Ingen gave utenom det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine dekket litt over halvparten av bryllupet. I tillegg fikk vi noen gaver av dem, verdi ca 2000. 

Anonymkode: d4b15...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg mamma til to som skal gifte seg i løpet av ett år, har en datter som skal gifte seg og en sønn som skal gifte seg. Så det var derfor jeg spurte.

 

4 timer siden, Pillarguri skrev:

Vi hadde bryllup i familien med 70 gjester.  Bryllupet var på et sted med skjenkebevilling. Det var fri bar og vi som er foreldre til brudgommen tok barregningen.  Den kom på ca. 70.000. Ingen gave utenom det.

Det var sånne forslag som dette jeg tenkte på om det er vanlig. Jeg mener det var vanlig før, men om det er det nå.

Hva som mamma til kommende brud?

Jeg vet at begge sparer til bryllupene sine, så det var utover dette jeg tenkte på.

 

TS

Anonymkode: f7cf2...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er vanlig.  Tenker at foreldre kan bidra etter evne.  Jeg vet at brudens foreldre betalte noe av bryllupet, men jeg vet ikke hvor mye de betalte. 

Med 2 bryllup på ett år så sier det seg selv at det kan bli dyrt.  Tenker at du kan bidra med det som føles komfortabelt for deg.  Det er også naturlig at det blir samme bidrag til begge to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mer og mer vanlig for paret å betale alt selv, er mitt inntrykk. Jeg ville spurt dem hva de ønsker seg, du kan eventuelt spørre «ønsker dere dere gaver eller vil dere heller ha det som innskudd til bryllupsutgiftene?»

Så tenker jeg at det vil være gunstig å gi ca like mye til begge to iallfall.. 

Anonymkode: c3b46...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg vet ikke om det er vanlig.  Tenker at foreldre kan bidra etter evne.  Jeg vet at brudens foreldre betalte noe av bryllupet, men jeg vet ikke hvor mye de betalte. 

Med 2 bryllup på ett år så sier det seg selv at det kan bli dyrt.  Tenker at du kan bidra med det som føles komfortabelt for deg.  Det er også naturlig at det blir samme bidrag til begge to.

Takk for svar! 

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir mer og mer vanlig for paret å betale alt selv, er mitt inntrykk. Jeg ville spurt dem hva de ønsker seg, du kan eventuelt spørre «ønsker dere dere gaver eller vil dere heller ha det som innskudd til bryllupsutgiftene?»

Så tenker jeg at det vil være gunstig å gi ca like mye til begge to iallfall.. 

Anonymkode: c3b46...191

Takk for svar!

Jeg hadde tenkt likt bidrag til begge parene. Jeg får nok høre med de tilkommende om de vil ha gave eller innskudd. 

 

Anonymkode: f7cf2...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la opp budsjett etter egen lommebok, men hans foreldre insisterte på at de ville bidra, så mine sponset 20k og ikke sett ei krone fra hans foreldre. 

Anonymkode: 68a74...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forlovet eller noe jeg da, men pappa har spandert og laget nattmaten i bryllupene til stesøsknene mine, så vi får sikkert det samme om vi gifter oss. Fint å ha noen som tar seg av hele den delen hvis de som serverer har dratt hjem.

Mamma kommer nok til å bidra i planleggingen og med dugnadsarbeid. Hun er mer typen som spanderer når det kommer nye barnebarn, hun er ikke så begeistret for ekteskap.

Svigermor og svigerfar elsker bryllup og håper alle barna deres gifter seg, de bidrar med penger.

Hvis du står i en posisjon til å gi både praktisk hjelp og/eller penger, så er det jo fint for brudeparet å kunne velge hva de vil ha. :)

Anonymkode: 10c2d...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine bidro med 50 000 i hvert av mine søskens bryllup, men de planla ikke bryllupet utifra det. Vet ikke hva som er vanlig, men dette var noe mine foreldre ønsker å gjøre. Tipper de kjøpte en liten gave i tillegg. Om du bruker 50k eller 51k har liksom ikke så mye å si

Anonymkode: 1a92b...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vanlig å bidra i vår omgangskrets. Betalte alt selv. 

Anonymkode: dc94d...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk pengestøtte av svigers og ganske mye dugnadsarbeid fra min slekt. Mannens foreldre betaler seg gjerne ut av ting og har god økonomi, men familie bidrar aldri økonomisk men stiller opp med arbeidskraft hvis det skjer noe! Hadde bryllupet i et lokale hvor vi selv ordnet med alt så det ble en del dekking av bord/pynting av lokale og rydding dagen etter. Satte like stor pris på bidrag fra begge familiene!

Anonymkode: d3e37...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her fikk den ene broren 90.000, den andre får ingenting. Hvorfor? Fordi han flyttet hjemmefra!!! 🤬

Anonymkode: 7682c...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss om et år, og står nok for alt selv. Ingen av oss har mødre med økonomi til å bidra, så kommer nok ingen overraskelse mot slutten. Det ville jeg heller ikke tatt imot da vi faktisk har bedre råd enn de, og da blir det for meg feil å ta imot bidrag til en fest.

I vår omgangskrets så betaler de fleste selv, men vet om enkelte har foreldre som dekker noe. F.eks barregningen. Og så er det jo enkelte mødre/bestemødre som synes det er stas å få lov til å betale kjolen til bruden.

Anonymkode: eb4b3...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hele kommer an på hvordan paret som skal gifte seg har det økonomisk, og hvordan deres foreldre har det økonomisk. Ikke alle kommende brudepar er i fast jobb. Ikke alle har vært gift før. Ikke alle har vært samboere i flere år før bryllupet. Du bør gi likt beløp til begge dine barn, hvis du vil støtte de med penger. Hvis du vil det, så går det an å si til dem at det var gaven fra deg. Det kommer helt an på din økonomi.

 

 

 

 

Anonymkode: cb834...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...