Gå til innhold

Nye strikkeoppskrifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli ganske lei alle som lager sine egne oppskrifter, på plagg som så og si er identisk med andre plagg. Nei, det at du har endret bittelitt på fellingen gjør ikke at det er en ny oppskrift😡 Noen andre som irriterer seg litt over dette? 

Anonymkode: e2d31...6d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i grunn ikke lov heller. Om man bruker samme masketall, mønster etc men kun gjør om på felling (feks) og kaller det for sin egen oppskrift, så hadde jeg som faktisk lager mønster ut av eget hode tilta, det er ikke greit! Jeg bruker timer og dager på en oppskrift, det krever sinsykt mye jobb i tilleg til at man må strikke størelsene for å vite garnforbruk og se at ting faktisk stemmer overens med oppskriften. De som kopierer andres oppskrift er noen forbanna rasshøl. 

Anonymkode: e764c...089

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt enig, i påska var jeg hos bestemor som har alt av strikkeoppskrifter siden 70-tallet, og ble overrasket over at det som er i dag ikke er nytt i det hele tatt, bare samme mønster i smalere modeller og gjerne med raglan eller rundfelling istedetfor isydde ermer 😂 Dale, Sandnes o.l. legger iallefall ut en ny versjon av mønster de har hatt lenge, mens andre produsenter kopierer og endrer litt før de legger det ut som sitt eget, synes det er respektløst.

Anonymkode: af209...058

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja helt enig, i påska var jeg hos bestemor som har alt av strikkeoppskrifter siden 70-tallet, og ble overrasket over at det som er i dag ikke er nytt i det hele tatt, bare samme mønster i smalere modeller og gjerne med raglan eller rundfelling istedetfor isydde ermer 😂 Dale, Sandnes o.l. legger iallefall ut en ny versjon av mønster de har hatt lenge, mens andre produsenter kopierer og endrer litt før de legger det ut som sitt eget, synes det er respektløst.

Anonymkode: af209...058

Det er ikke bare respektløst, det er ulovlig. Det har vært saker hvor designer har fått rimelig bra erstatningssum fordi en eller annen fjott har missbrukt oppskriften. 

Anonymkode: e764c...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er spesielt mye av dette på Instagram. Med en gang noen har strikket noe uten oppskrift, så har de laget en egen oppskrift. Og genseren er jo dønn lik alle andre Basic glattstrikkede gensere med raglanfelling f.eks. 

Jeg irriterer meg iallefall over det.. 

Anonymkode: e2d31...6d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skappelgenseren er jo et eksempel her. Bortsett fra at de kjører oversized da. 

Anonymkode: 57c97...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryktelig mye sånt på instagram - nesten alle de "nye" instagram-liksomdesignerne opererer på det viset. Mange av disse "designerne" har en viss suksess utelukkende fordi de har høyt følgertall og dermed når ut til mange, samtidig som de gjerne er gode på styling og å selge inn oppskriftene sine. I tillegg er det mye vennetjenester og innbyrdes framsnakk blant en gruppe poppis-"designere", gjerne ispedd samarbeid (aka umerket reklame) med visse nyoppstartede garnbutikker og strikkebagselgere og whatnot.

Jeg har teststrikket for et par av disse (aldri igjen!) og kan si så mye som at enkelte av oppskriftene virkelig aldri burde blitt utgitt. Å ta femti kroner for en oppskrift som både er dårlig skrevet og i tillegg mer eller mindre kopi av eksisterende oppskrifter, det er temmelig skammelig. 

Anonymkode: 8e745...234

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage noe som likner på en annens genser er ikke problemet - skappel og raglangensere f.eks. Basic gensere er basic gensere. Men en må faktisk lage selve oppskriften selv.

Problemet er, en god del av disse nye 'designerne' tar andres basic oppskrifter - som det faktisk likevel ligger mye arbeid i å regne ut ulike størrelser få symmetrien til å stemme, teststrikke og teknisk sjekk av oppskrifter. De tar disse oppskriftene, legger til kun en mønsterbord eller liten flette - og erklærer den som 'sin'.

De selger med andre ord det som i realiteten er andres utarbeidete oppskrifter - kun lagt til en eller annen liten pyntedetalj.

Blir som om noen skulle ta alle matoppskriftene til Ingrid Espelid, og bare bytte ut "en liten persillekvast" med oregano eller myntebladet - og vips! - erklære oppskriften som sin egen. 

 

Anonymkode: ef73b...023

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli ganske lei alle som lager sine egne oppskrifter, på plagg som så og si er identisk med andre plagg. Nei, det at du har endret bittelitt på fellingen gjør ikke at det er en ny oppskrift😡 Noen andre som irriterer seg litt over dette? 

Anonymkode: e2d31...6d9

Ja mildt sagt irritert. Er ikke så veldig inne i strikkeverden, men har sett endel norske strikkedesignere på Instagram som har så like oppskrifter. Har sett den samme type patent\halvpatent chunky cardigan ti ganger i vinter synes jeg. Min favorittdesigner er petiteknit som jeg synes har nydelige og originale ting. 

Anonymkode: ba1ea...670

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petiteknit er ikke så veldig original hun heller, altså... Ankers cardigan, for eksempel, er rimelig lik både den danske "klassikeren" Mini fra design club (oppskriften kom for over ti år siden): https://www.ravelry.com/patterns/library/mini-2 og Cecilia fra project handmade (også dansk): https://www.ravelry.com/patterns/library/cecilia-16  Syns mye av det petiteknit lager er veldig likt andre, eksisterende oppskrifter, jeg da. Men har ikke sjekket masketall etc, så kan godt tenkes at hun faktisk finner opp kruttet på nytt igjen og igjen. 

 

Anonymkode: 8e745...234

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Petiteknit er ikke så veldig original hun heller, altså... Ankers cardigan, for eksempel, er rimelig lik både den danske "klassikeren" Mini fra design club (oppskriften kom for over ti år siden): https://www.ravelry.com/patterns/library/mini-2 og Cecilia fra project handmade (også dansk): https://www.ravelry.com/patterns/library/cecilia-16  Syns mye av det petiteknit lager er veldig likt andre, eksisterende oppskrifter, jeg da. Men har ikke sjekket masketall etc, så kan godt tenkes at hun faktisk finner opp kruttet på nytt igjen og igjen. 

 

Anonymkode: 8e745...234

Akk skuffelsen 😞 trodde virkelig det var originalt og synes hun er så flink.  Ting utvikles og ideer oppstår fra noe annet, men dette er jo helt likt. Det er jammen mye «inspirasjon» i strikkemiljøet.

Anonymkode: ba1ea...670

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er enda verre når Sandnes Garn fronter "designere" som presenterer plagg som er påfallende lik de fra bl.a. Brooklyn Tweed. 

https://www.ravelry.com/patterns/library/koto-2

https://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/1617-steingarden

Nå skal det riktignok sies at genseren fra BT er adskillig mer forseggjort enn den fra SG. 

Og norske oppskrifter er generelt et makkverk hva kunsten å skrive ei god oppskrift angår. Enda lystigere blir det når de flesker til med egne oversettelser til engelsk. Det virker som om oversettelsen ble gjort i all hast med Google Translate og to flasker mindre bra rødvin. Det eneste hederlige unntaket jeg kommer på i farta er Linda Marveng. 

 

Anonymkode: 04ec9...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg det er enda verre når Sandnes Garn fronter "designere" som presenterer plagg som er påfallende lik de fra bl.a. Brooklyn Tweed. 

https://www.ravelry.com/patterns/library/koto-2

https://www.sandnesgarn.no/oppskrifter/1617-steingarden

Nå skal det riktignok sies at genseren fra BT er adskillig mer forseggjort enn den fra SG. 

Og norske oppskrifter er generelt et makkverk hva kunsten å skrive ei god oppskrift angår. Enda lystigere blir det når de flesker til med egne oversettelser til engelsk. Det virker som om oversettelsen ble gjort i all hast med Google Translate og to flasker mindre bra rødvin. Det eneste hederlige unntaket jeg kommer på i farta er Linda Marveng. 

 

Anonymkode: 04ec9...b90



Disse er faktisk ikke like. Dette blir for drøyt å anklage for kopiering.

Det er helt annerledes konstruksjon og utforming på genserne.

Det eneste som er likt her, er at det er brukt rillestriper til pynt, og en bred rillekant. Dette er så supervanlige designelement, at det kan jeg finne massevis av gensere, jakker, babytrøyer som vil likne. 

Faktisk har jeg strikka ei babyjakke som har rillestriper, brede rillekanter og ståkrage, bare at den var en vintage oppskrift med raglanfelling. 

Anonymkode: ef73b...023

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en del like oppskrifter for tiden. Og det er sikkert noen som lar seg inspirere alt for mye eller regelrett kopierer. Men, mye av det som er populært å strikke nå ligger jo også ganske tett opp til motebildet for øvrig. Så alle de like oppskriftene tenker jeg handler vel så mye om at mange vil lage oppskrifter på trendy plagg som at de kopierer hverandre. 

Og så er det jo litt spesielt med strikkeoppskrifter på den måten at det fins noen basic plagg som har blitt laget til alle tider og som én designer vanskelig kan ta patent på. Og ikke minst at det å velge seg en oppskrift man vil strikke handler om mer enn bare ett bestemt utseende, men om man vil ha en tynn eller tykk genser, hvilken konstruksjon man vil ha, om man vil strikke ovenfra og ned osv. Det kan gi veldig ulike plagg i bruk eller å strikke, selv om noen syns de ser ganske like ut. Og så har du alle de som ønsker å selge garn og vil lage garnpakker med egne oppskrifter. Jeg skjønner jo at de ikke kan finne opp kruttet hver gang og jeg er jo for at flere enn Sandnesgarn og Rauma skal kunne tjene penger på å selge garn, for mangfoldet skyld. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig synes jeg det er enda verre når Sandnes Garn fronter "designere" som presenterer plagg som er påfallende lik de fra bl.a. Brooklyn Tweed. 

Anonymkode: 04ec9...b90

 

Her vil jeg legge til, hvorfor blir en mer "designer", bare fordi en får publisert sine oppskrifter i nettmagasinet Brooklyn Tweed enn Sandnesgarn?

Titta nå i den utgaven av Wool People den oppskrifta lå i, og det er åpenbart at en stor del av de oppskriftene igjen er svært like hva 'alle andre' engelskspråklige strikkedesignere lager for tiden. Minst halvparten av de oppskriftene ser jeg umiddelbart at det finnes andre, kjente engelsksrpåklige oppskrifter for, som har makent uttrykk.

https://www.ravelry.com/patterns/sources/wool-people-vol-9/patterns


Selv har jeg faktisk nesten sluttet å bruke Ravelry for oppskrifter, fordi amerikansk dominans (naturlig nok) - og synes alt de lager ser så klin likt ut for tiden. Men stilen er generelt litt annerledes enn hva vi typisk har sett i norsk strikkedesign.

Mye handler nok om, som @Vera Vinge sier, hvor orientert en er mot det generelle motebildet. Og der er faktisk Sandnes Garn en av de norske som virkelig er på hugget og har klart å omstille seg - så det skal de ha tommel opp for! Men det vil også medføre at de likner litt mer på flere av de utenlandske 'nettdesignerne'. 

 

Anonymkode: ef73b...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

 

Her vil jeg legge til, hvorfor blir en mer "designer", bare fordi en får publisert sine oppskrifter i nettmagasinet Brooklyn Tweed enn Sandnesgarn?

Titta nå i den utgaven av Wool People den oppskrifta lå i, og det er åpenbart at en stor del av de oppskriftene igjen er svært like hva 'alle andre' engelskspråklige strikkedesignere lager for tiden. Minst halvparten av de oppskriftene ser jeg umiddelbart at det finnes andre, kjente engelsksrpåklige oppskrifter for, som har makent uttrykk.

https://www.ravelry.com/patterns/sources/wool-people-vol-9/patterns


Selv har jeg faktisk nesten sluttet å bruke Ravelry for oppskrifter, fordi amerikansk dominans (naturlig nok) - og synes alt de lager ser så klin likt ut for tiden. Men stilen er generelt litt annerledes enn hva vi typisk har sett i norsk strikkedesign.

Mye handler nok om, som @Vera Vinge sier, hvor orientert en er mot det generelle motebildet. Og der er faktisk Sandnes Garn en av de norske som virkelig er på hugget og har klart å omstille seg - så det skal de ha tommel opp for! Men det vil også medføre at de likner litt mer på flere av de utenlandske 'nettdesignerne'. 

 

Anonymkode: ef73b...023

Plagget jeg lenket til fra BT kom ut i 2015, hos Sandnes kom det først i 2017. Det er ikke det at man blir mer "designer" når noe publiseres i f.eks. BT enn hos Sandnes Garn, men de siste årene har jeg sett en sterk tendens fra SGs designere til å fronte plagg med påfallende høy likhet med hva BT allerede har i sin portefølje. Det er norske designere som jeg har all respekt for, f.eks. Linda Marveng og Ellinor Flor. 

Som @Vera Vinge skrev ovenfor: Det er begrenset hvor mange ganger man kan finne opp kruttet på nytt. Og jeg har heller ikke noe problem med at enkelte plagg blir tilnærmet like - det ligger i beistets natur, for å si det slik. 

Selv bruker jeg gjerne Ravelry, til tross for en tilsynelatende amerikansk dominans. Det er et supert system å kjøpe oppskrifter på, designerne e.l. har ofte egne grupper hvor man kan få hjelp, og det er ikke til å stikke under en stol at katalogen av oppskrifter er enorm. I tillegg synes jeg at norske oppskrifter jevnt over er middelmådige - hvis overhodet - i sin didaktiske, tekniske, og språklige fremtoning.

Sandnes Garn har muligens blitt mer på hugget, men presentasjonen av plaggene deres er fortsatt helt bak mål. Det hjelper meg fint lite at modellen er slående vakker når hun poserer i en eller annen forvrengt posisjon som ikke sier noe om hvordan plagget faktisk ser ut i sin helhet. Gjerne med håret flagrende over skuldrene eller i et rom med kun stemningslys - det ser så pent og fint ut, men sier meg niks, nada, og null om selve plagget.  

Anonymkode: 04ec9...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...