AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 Hei. Jeg savner å kunne gå på fjellturer i mitt nærområde uten å støte på en hel haug med folk. Jeg er oppvokst en annen plass hvor det er en rekke alternativer å velge mellom når det gjelder aktiviteter. Nå har det seg slik at jeg bor på en liten plass i Møre og Romsdal , utenfor Ålesund. De 4 "fjellene" vi har i nærheten er slike som alltid er befolket og det er typiske turstier. Kunne aldri i min villeste fantasi funnet på å tatt med teltet og overnattet på disse. Uansett hvor jeg går er det folk. Begynner kjenne på en sterk hjemlengsel jeg ikke klarer å slå fra meg. Jeg er bare ikke godt kjent her enda og jeg vet faktisk ikke hva nærmiljøet mitt har å tilby. Jeg er vandt med elvebåt turer, scooter på vinterstid, toppturer i løssnø, laksefiske, jakt, overnatting på ubebodde hytter, bålturer til plasser ingen drar, langrenn, rulleski.. Hva er det egentlig jeg kan ta meg til med her nede? Er det noen som er kjent og kan tipse meg om noe ? Båtturer begynner å bli litt oppbrukt akkurat nå. Er her i det hele tatt noen som jakter? Eventuelt hvor? Noen elver å fiske i? what to do.. Anonymkode: 046a8...53d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #2 Skrevet 14. juni 2019 Selvfølgelig er det masse folk som jakter og fisker. Sjekk i kurskatalogen på NJFF.no om det er jaktkurs og fiskekurs i ditt fylke. Da kan du bli kjent med folk som driver med det samme. Det er bare å kjøpe deg en fiskestang og gå til et vann eller fisk i sjøen. Hvis du forhører deg litt får du nok tips om gode fiskevann. Jeg vet Eresfjord er svært populært for laksefiske, men det er sikkert fullbooket hele sommeren de husene der man kan bo, men du kan alltids sjekke det ut. Anonymkode: e1ddf...207
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 Nå er det litt vanskelig å vite hva du regner som nærområdet, men i Sunnmørsalpene kan man gå noenlunde i fred, dersom man unngår de mest kjente/sentrumsnære toppene. Det er mange små sidedaler med lite folk for telttur. Tafjordfjella har også en del steder uten så mye trafikk, men man kan ikke gå dagesvis uten å møte ei sjel. Er det på Søre Sunnmøre du holder til? Anonymkode: dc5e8...511
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 Kanskje du kan ta en titt på denne boken for å få litt inspirasjon: Turbok for Ålesund og omegn. Der er iallefall mange turer jeg ikke har tatt. Anonymkode: 45e1c...5ad
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 Eller denne: Fotturar på Sunnmøre Turboka er ei grunnbok for landsdelen. Den dekker heile Sunnmøre, - frå Ålesund, Runde og øyane ved kysten, til og med Geiranger og Tafjordfjella. Når det gjelder jakt er det vel hjortejakt som er det store. Da må man bli veldig god venn med en bonde. Eventuelt kjøpe seg inn i et jaktlag, men det er ikke så lett. Anonymkode: dc5e8...511 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #6 Skrevet 15. juni 2019 Sunnmøre har mykje å by på om ein er naturinteressert! Ta kontakt med idrettslaget, dei har som oftast eit turlag også. Ta kontakt med speidarane, dei veit om mange stadar og personar som kan hjelpe med utstyr og kart. Kanskje vil dei bli med deg på ein tur også! Skyttarlag/jegerforening er også ein ressurs om ein vil jakte. Dei fleste slike lag og foreiningar er på Facebook i desse dagar Kano/kajakk, fisking, fjellturar (mange, ikkje berre små toppar) klatring, buldring, jakt.. du finn alt dette på Sunnmøre! Mange av mine kollegaer er fjellfolk, og det høyres ikkje ut som om dei går tom for høge fjell å gå på på søre Sunnmøre. Anonymkode: a182f...9cb
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #7 Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sunnmøre har mykje å by på om ein er naturinteressert! Ta kontakt med idrettslaget, dei har som oftast eit turlag også. Ta kontakt med speidarane, dei veit om mange stadar og personar som kan hjelpe med utstyr og kart. Kanskje vil dei bli med deg på ein tur også! Skyttarlag/jegerforening er også ein ressurs om ein vil jakte. Dei fleste slike lag og foreiningar er på Facebook i desse dagar Kano/kajakk, fisking, fjellturar (mange, ikkje berre små toppar) klatring, buldring, jakt.. du finn alt dette på Sunnmøre! Mange av mine kollegaer er fjellfolk, og det høyres ikkje ut som om dei går tom for høge fjell å gå på på søre Sunnmøre. Anonymkode: a182f...9cb Takk for gode tips alle ! Jeg skal melde meg inn i skytterlaget har jeg bestemt meg for. Møter sikkert flere på min egen alder som har de samme interessene som meg der! Sitter å vurderer dykking også. Har ikke prøvd det før men tenker det må være veldig spennende. Det som holder meg igjen er at jeg er den største vimsen som har gått på 2 bein, vet ikke om jeg tør bedrive slikt alene 😅.. Bruker de å arrangere turer etc i regi av dykkerklubben som jeg da eventuelt kunne hevet meg med på? vet dere? Anonymkode: 046a8...53d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #8 Skrevet 15. juni 2019 Et annet tips er å bli med på noen fellesturer med DNT. Bli kjent med noen lokale fjellfolk som vet hvor man kan dra. https://aast.dnt.no/aktiviteter/ Dykking bør du ikke gjøre alene... Her i Bergen arrangerer dykkerklubben fellesturer. Anonymkode: dc5e8...511
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Et annet tips er å bli med på noen fellesturer med DNT. Bli kjent med noen lokale fjellfolk som vet hvor man kan dra. https://aast.dnt.no/aktiviteter/ Dykking bør du ikke gjøre alene... Her i Bergen arrangerer dykkerklubben fellesturer. Anonymkode: dc5e8...511 Flott, Denne siden har jeg aldri sett før ! Nei bør kanskje ikke det...🤔 Anonymkode: 046a8...53d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #10 Skrevet 15. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips alle ! Jeg skal melde meg inn i skytterlaget har jeg bestemt meg for. Møter sikkert flere på min egen alder som har de samme interessene som meg der! Sitter å vurderer dykking også. Har ikke prøvd det før men tenker det må være veldig spennende. Det som holder meg igjen er at jeg er den største vimsen som har gått på 2 bein, vet ikke om jeg tør bedrive slikt alene 😅.. Bruker de å arrangere turer etc i regi av dykkerklubben som jeg da eventuelt kunne hevet meg med på? vet dere? Anonymkode: 046a8...53d Jeg vet det er en dykkerklubb som dykker ved de gamle bruene på Skodje. Der er det visst utrolig fint å dykke. Mulig det er en klubb i Brattvågen. Ellers er det kajakklubb i Ålesund tror jeg. Og fjell er det jo "over alt" på Sunnmøre! Anonymkode: a8ea6...61a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #11 Skrevet 15. juni 2019 Litt rart å ikke finne fjell som er «bra nok» på Sunnmøre 😂 Anonymkode: be37f...bbe 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #12 Skrevet 16. juni 2019 Dette er ikke på Sunnmøre, men er fortsatt innen fylket; Innerdalstårnet er en skikkelig fin tur. Ta med telt og slå camp i Innerdalen, eller overnatt på Renndølsetra. http://www.innerdalen.com/nb-no/ Anonymkode: a1f95...554
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #13 Skrevet 16. juni 2019 Hva med andejakt fra kajakk? Er det vanlig tidsfordriv på Sunnmøre? 🤔 Anonymkode: dc5e8...511
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #14 Skrevet 16. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med andejakt fra kajakk? Er det vanlig tidsfordriv på Sunnmøre? 🤔 Anonymkode: dc5e8...511 Aldri hørt om det her. Har vært med på grågåsjakt, på land. Anonymkode: bb744...6de
puuuus Skrevet 17. juni 2019 #15 Skrevet 17. juni 2019 (endret) Eg bur i Møre og Romsdal, og ej kjenner eg blir litt nyskjerrig på kvar du bur. Her er no mange fjell og div aktivitetar å finne på rundt om kring. Sidan du bur utan for Ålesund ein plass er kanskje turistforeiningane ein god plass å starte. (f.eks: Ålesund-Sunnmøre Turistforening på facebook, og mulig lokale sider) Endret 17. juni 2019 av puuuus ordretting
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #16 Skrevet 17. juni 2019 På 15.6.2019 den 9.36, AnonymBruker skrev: Eller denne: Fotturar på Sunnmøre Turboka er ei grunnbok for landsdelen. Den dekker heile Sunnmøre, - frå Ålesund, Runde og øyane ved kysten, til og med Geiranger og Tafjordfjella. Når det gjelder jakt er det vel hjortejakt som er det store. Da må man bli veldig god venn med en bonde. Eventuelt kjøpe seg inn i et jaktlag, men det er ikke så lett. Anonymkode: dc5e8...511 Angående jakt kan man også ta seg en helg på Smøla på gåsejakt i august. Anonymkode: e1ddf...207
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #17 Skrevet 17. juni 2019 På 16.6.2019 den 1.32, AnonymBruker skrev: Litt rart å ikke finne fjell som er «bra nok» på Sunnmøre 😂 Anonymkode: be37f...bbe Sunnmøre er 17 forskjellige kommuner. Jeg bor i en av de.. Gidder ikke kjøre mellom 2-6 timer for å bestige fjell hver helg. Jeg kan gjerne ta meg turen til Sunnmørsalpene og slikt når det passer seg, men det er ikke ofte. Jeg har planer for sommeren, men jeg vil gjerne ha aktiviteter jeg kan bedrive i min egen eller de 3 nærmeste kommunene. Anonymkode: 046a8...53d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #18 Skrevet 17. juni 2019 Jeg kom på noe til, men er kanskje ikke så relevant? Noen venner av meg bruker å surfe på Flø (og i Hoddevika). Anonymkode: dc5e8...511
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #19 Skrevet 17. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom på noe til, men er kanskje ikke så relevant? Noen venner av meg bruker å surfe på Flø (og i Hoddevika). Anonymkode: dc5e8...511 Ja herlighet! At jeg ikke har tenkt på det før 😅 *panneklask* Anonymkode: 046a8...53d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #20 Skrevet 17. juni 2019 På 16.6.2019 den 9.48, AnonymBruker skrev: Hva med andejakt fra kajakk? Er det vanlig tidsfordriv på Sunnmøre? 🤔 Anonymkode: dc5e8...511 Det hørtes spennende ut 😛hmm.. Anonymkode: 046a8...53d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå