AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Del Skrevet 14. juni 2019 I dag måtte barnet på 9 år mitt ringe hjem til oss foreldre og fortelle at han ikke hadde hørt etter i timen igjen. Jeg er litt usikker på hva det pedagogiske bak det handler om annet enn å skremme han, og er usikker på hvordan vi som foreldre skal reagere. Jeg spurte han hva han tenkte om det selv og hva han tenkte han kunne gjøre annerledes. Jeg tror ikke det hjelper å bli sint. Gutten sliter med uro i kroppen. Han er ikke utagerende, men han har mark i ræva og penger på skravlebøtta. Han er engasjert og blid og glemmer å rekke opp hånda. Han kan ha vanskelig for å komme inn konsentrasjon, men er for eksempel veldig sterk i lesing på både norsk og engelsk, så han får med seg det meste. Dette med uro på skolen begynner å bli et problem. Han er ikke frekk, men han glemmer seg hele tiden. Han blir så engasjert at han ikke klarer å holde igjen. Både faglig og sosialt (snakker nok en del med andre elever). Jeg er usikker på hvordan vi skal håndtere dette som forelder. Jeg føler ikke vi kan straffe han for personligheten sin, samtidig få fungerer jo ikke samfunnet slik at man bare kan dure på. Hva kan vi foreldre gjøre for å bedre situasjonen? Anonymkode: 08f8c...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #2 Del Skrevet 14. juni 2019 Skal han ha samme lærer til høsten? Kunne du snakket med (eller mailet) læreren nå før sommeren og spurt om en samtale like etter skolestart? Så kunne dere snakket om dette, hva skolen ønsker at dere skal gjøre når de ber ham ringe hjem og fortelle om uønskede hendelser i timene, og om det er noe dere skal øve på. Anonymkode: a6bdb...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #3 Del Skrevet 14. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal han ha samme lærer til høsten? Kunne du snakket med (eller mailet) læreren nå før sommeren og spurt om en samtale like etter skolestart? Så kunne dere snakket om dette, hva skolen ønsker at dere skal gjøre når de ber ham ringe hjem og fortelle om uønskede hendelser i timene, og om det er noe dere skal øve på. Anonymkode: a6bdb...14b Ja han skal ha samme lærer. Disse samtalene har vi sammen med gutten på foreldresamtalene, sist for 1 mnd siden ca. Han kan jo bare styre dette selv til syvende og sist, så han har vært en del av disse samtalene. Problemet er jo at han mister huet når han først er i situasjonen. Jeg kan prøve å spørre hva hun mener vi konkret kan gjøre såklart. TS Anonymkode: 08f8c...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #4 Del Skrevet 14. juni 2019 Hvis du føler det er gjentagende at skolen/gutten ringer for å fortelle slike ting ville jeg bedt om et eget møte. Tror det kan være lurt å gå i dialog med skolen/lærer. Målet med et slikt møte vil være å finne noen tiltak/triks som gutten og lærer kan jobbe sammen med. Kanskje det for.eks hadde hjulpet om lærer ga gutten et «hemmelig» diskré tegn når uønskede hendelser skjer, slik at han får en påminnelse. Klart at dere som foreldre også snakker med gutten, men til syvende og sist er det på skolen dette er et «problem», og derfor noe lærer og gutten _sammen_ må jobbe med (og foreldre som støtte selvfølgelig). Anonymkode: 0992e...7ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ane_luise87 Skrevet 15. juni 2019 #5 Del Skrevet 15. juni 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag måtte barnet på 9 år mitt ringe hjem til oss foreldre og fortelle at han ikke hadde hørt etter i timen igjen. Jeg er litt usikker på hva det pedagogiske bak det handler om annet enn å skremme han, og er usikker på hvordan vi som foreldre skal reagere. Jeg spurte han hva han tenkte om det selv og hva han tenkte han kunne gjøre annerledes. Jeg tror ikke det hjelper å bli sint. Gutten sliter med uro i kroppen. Han er ikke utagerende, men han har mark i ræva og penger på skravlebøtta. Han er engasjert og blid og glemmer å rekke opp hånda. Han kan ha vanskelig for å komme inn konsentrasjon, men er for eksempel veldig sterk i lesing på både norsk og engelsk, så han får med seg det meste. Dette med uro på skolen begynner å bli et problem. Han er ikke frekk, men han glemmer seg hele tiden. Han blir så engasjert at han ikke klarer å holde igjen. Både faglig og sosialt (snakker nok en del med andre elever). Jeg er usikker på hvordan vi skal håndtere dette som forelder. Jeg føler ikke vi kan straffe han for personligheten sin, samtidig få fungerer jo ikke samfunnet slik at man bare kan dure på. Hva kan vi foreldre gjøre for å bedre situasjonen? Anonymkode: 08f8c...7ad Jeg er lærer/kontaktlærer på 2. trinn og jeg ville aldri latt en elev selv ringe hjem for å fortelle at han har vært urolig/ikke fulgt med. Jeg skjønner meg ikke på lærere som gjør sånn. Foreldrene kjenner godt til sitt eget barn, og vet om barnet evt strever med konsentrasjon og uro i kroppen. Har et par sånne elever selv, og mener at mye av ansvaret ligger på læreren. Ha hyppige avbrekk (typ dans, fysisk aktivitet) som bryter opp. Dette funker veldig bra på hele elevgruppen, men spesielt på de som har mye uro i kroppen. Varier undervisningsmetoder, snakk lite. Altfor mange lærere snakker og snakker i det uendelige. Elevene faller av. Det er lite foreldre kan gjøre med urolige barn. Jeg skjønner fortvilelsen til både foreldre og elever. Har et par elever som selv regulerer når det er behov for å sitte alene på grupperom. Da klarer de å konsentrere seg bedre. Eller kanskje trenger en liten pause på sofaen. Snakk med læreren. Husk at det er lærerens ansvar å få eleven motivert og. Mange dyktige lærere der ute som er flinke til å se den enkelte elev og tilpasse deretter. Det aller beste er med en god dialog mellom foreldrene og lærer om hva som kan hjelpe eleven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå