Gå til innhold

Den store tråden om uføretrygd - hvem, hva, hvorfor og hvordan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, smalls skrev:

Det ser du på som en gevinst? Personen kan oppholde seg på samme sted og leve late dager? Heldigvis blir neppe denne latsabben uføretrygdet 

Gevinst for personen det gjelder. Slutt å gå etter meg, jeg har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: 6cd10...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Man skal ha rimelig alvorlige psykiske lidelser for å få uføretrygd. Å fake en psykisk lidelse over tid ser jeg ikke for meg at kan være mulig, da fagfolk ser rett gjennom personen og ser om det er en sammenheng/mening i det som blir sagt. 

Ah, da er det neppe lurt å velge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er usikkert enda, men ryggvondt, nakke og eller mulig psykiske ting.

Da kan du si til vedkommende at det vil koste h*n dyrt og risikoen for fengselsstraff når avsløringen skjer. Alt blir dokumentert og da vil ikke vedkommende ha noe og stille opp. Fake pysiske lidelser er rett og slett en hån, mot dem som faktiks har det og lider av det. Synes heller at du skal snakke vedkommende bort fra det.

Anonymkode: cc278...5d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De medisinske grunnlagene som du mener blir respektert, vil selvfølgelig også bli presentert for omgivelsene. Da høster man respekt der også.

Å fortelle at en har faket det ville vært dumt.

Les en gang til hva jeg skrev. Og fake seg til uføretrygd får man ikke respekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan du si til vedkommende at det vil koste h*n dyrt og risikoen for fengselsstraff når avsløringen skjer. Alt blir dokumentert og da vil ikke vedkommende ha noe og stille opp. Fake pysiske lidelser er rett og slett en hån, mot dem som faktiks har det og lider av det. Synes heller at du skal snakke vedkommende bort fra det.

Nja....jeg var faktisk mer interessert i om personen faktisk klarer å oppnå det. Hadde vært artig å følge fra sidelinjen. Da hadde jeg jo også fått av eller bekreftet hvor lett dette er å oppnå eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les en gang til hva jeg skrev. Og fake seg til uføretrygd får man ikke respekt av.

Nei, så sant du vet det er fake, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, så sant du vet det er fake, ja.

Prøv en gang til om du gidder og forsette med å vri på det jeg sier. Ellers så vendes ordene dine ut i det uendelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler å bli ufør på slike premisser blir umoralsk. Det er ikke ment for deg. Det er ment for de som sliter med fysisk og psykisk helse. 

Du er 31år, men det er aldri forsent å starte en ny utdannelse.

i min klasse har vi en som er 29...med ingen tidligere erfaringer eller vgs. Det er veldig mange faktisk i din alder som starter å studere. Enten for første gang eller de som har innsett de ikke likte den forrige jobben og vil prøve noe nytt. 

Vet ikke hva du vil bli? Kanskje du ikke vil studere noe allverden? Les deg opp på jobber hvor en stadig trenger ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja....jeg var faktisk mer interessert i om personen faktisk klarer å oppnå det. Hadde vært artig å følge fra sidelinjen. Da hadde jeg jo også fått av eller bekreftet hvor lett dette er å oppnå eller ikke.

Jessu fader🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en gang til om du gidder og forsette med å vri på det jeg sier. Ellers så vendes ordene dine ut i det uendelighet.

Ok:

Om en person oppnår uføretrygd på falskt grunnlag, har denne da klart å lure behandlerne og legene. Om denne personen da tar med seg historien ut og forteller den samme til sine omgivelser, vil ikke disse vite at personen faket fra starten av. Personen vil da, etter dine ord, oppnå respekt.

Siden ingen da vet at h*n faket, hvordan skulle de da ikke gi vedkommende respekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oddy skrev:

Føler å bli ufør på slike premisser blir umoralsk. Det er ikke ment for deg. Det er ment for de som sliter med fysisk og psykisk helse. 

Du er 31år, men det er aldri forsent å starte en ny utdannelse.

i min klasse har vi en som er 29...med ingen tidligere erfaringer eller vgs. Det er veldig mange faktisk i din alder som starter å studere. Enten for første gang eller de som har innsett de ikke likte den forrige jobben og vil prøve noe nytt. 

Vet ikke hva du vil bli? Kanskje du ikke vil studere noe allverden? Les deg opp på jobber hvor en stadig trenger ansatte. 

Igjen: Det gjelder ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessu fader🤦‍♀️

Ja, Jessu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som diskuteres her er om man skal velge å bli kriminell for å slippe å jobbe? Høres temmelig taperaktig ut, og moralsk lavmål. 

Anonymkode: 3c286...ea0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som diskuteres her er om man skal velge å bli kriminell for å slippe å jobbe? Høres temmelig taperaktig ut, og moralsk lavmål. 

Anonymkode: 3c286...ea0

På en måte, ja. Personen anser det som en seier om han oppnår dette og kan bli boende der h*n gjør. Sjansen for at personen får annen jobb, er minimal. Det kan selvsagt skje, men om dette forløpet settes i sving, skjer jo ikke det heller.

Personen bor ultrabillig og livet til vedkommende dreier seg stort sett om dette stedet. H*n har ingen ønske om å bo eller jobbe borte et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt så strengt de siste årene. Så jeg tror din venn ikke vil klare det. Ellers så må personen bruke så mange år på det, og krefter, at personen kanskje er syk til slutt.

Jeg har holdt på i 17 år med Nav, de har det skriftlig, at jeg har vært for syk til å jobbe i 17 år. Jeg har flere fysiske diagnoser, bekreftet med blodprøver og andre tester. Blodprøvene viser og graden av sykdommen, og der er jeg hardest rammet, så spesialistene skjønner nesten ikke hvordan jeg kan være i live. Så har jeg PTSD, grunnet en traumatisk barndom. Og jeg fikk søke ufør først etter 17 år, de brukte hele veien alderen mot meg og. Sa at man ikke burde søke før man var 40, og jeg var 40 da jeg fikk søke. Jeg venter på svar, og vet jo ikke engang om jeg får det.

Og det med å fake ryggproblemer. Har en venninne som var i ulykke, og måtte operer ryggen flere ganger og har så mye stål i ryggen. Hun har problemer med å gå, og sliter med enorme smerter. Hun fikk avslag på ufør. 

Anonymkode: 02132...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

De er klar over snylterne nå, så ja sjansen for avvisning er stor. Du må ta en enorm kamp med NAV da over lang tid. Du må da få en diagnose du skal fake ovenfor deres leger? Lykke til med det :) , og uten en fysisk varig skade som er ekstremt vanskelig å fake, om mulig i det hele tatt? Så blir det uansett bare midlertidig ufør du får. Men mest sannsynlig får du ikke en krone og godt er det. Ta dere sammen! Jobb for føden. Er man reelt syk? Helt greit, da skal man ha slik trygd.

Er det da samme kampen for de med usynlige reelle lidelser? De som skal ha trygd?

I høyeste grad, og mange når aldri frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har blitt så strengt de siste årene. Så jeg tror din venn ikke vil klare det. Ellers så må personen bruke så mange år på det, og krefter, at personen kanskje er syk til slutt.

Jeg har holdt på i 17 år med Nav, de har det skriftlig, at jeg har vært for syk til å jobbe i 17 år. Jeg har flere fysiske diagnoser, bekreftet med blodprøver og andre tester. Blodprøvene viser og graden av sykdommen, og der er jeg hardest rammet, så spesialistene skjønner nesten ikke hvordan jeg kan være i live. Så har jeg PTSD, grunnet en traumatisk barndom. Og jeg fikk søke ufør først etter 17 år, de brukte hele veien alderen mot meg og. Sa at man ikke burde søke før man var 40, og jeg var 40 da jeg fikk søke. Jeg venter på svar, og vet jo ikke engang om jeg får det.

Og det med å fake ryggproblemer. Har en venninne som var i ulykke, og måtte operer ryggen flere ganger og har så mye stål i ryggen. Hun har problemer med å gå, og sliter med enorme smerter. Hun fikk avslag på ufør. 

Anonymkode: 02132...e18

Ja, jeg ser det er store ytterligheter oppi dette med å få ufør. H*n må treffe en ting som kan forsvares over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok:

Om en person oppnår uføretrygd på falskt grunnlag, har denne da klart å lure behandlerne og legene. Om denne personen da tar med seg historien ut og forteller den samme til sine omgivelser, vil ikke disse vite at personen faket fra starten av. Personen vil da, etter dine ord, oppnå respekt.

Siden ingen da vet at h*n faket, hvordan skulle de da ikke gi vedkommende respekt?

Personer som fake til seg trygd oppnår ikke respekt nei. For dem vil alltids blir avslørt. For som oftest så vet omgivelsen og de nærmeste historikken til vedkommende fra før av. Og kommer man plutselig med at man er blitt ufør så vil jo det bli stilt en del spørmål. Og da vil personen surre seg inn i evige løgner, som kan koste h*n både familie, venner etc. For det er absolutt ingen som klare fake uten å bli avslørt.  At det vil ta tid så absolutt. Men sannheten kommer før en dag. Og da var det ikke verdt og fake når veien til fengselet nærmeste blir rett utenfor husdøren. Vil man sette sin frihet på spill så værse god. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

I høyeste grad, og mange når aldri frem.

Ja, enkelt blir det nok ikke. Stedet kan nok hjelpe på her, da det er er lite sted med lite muligheter til arbeidsutprøving. Ikke sykehus og kun et legekontor. Denne legen er vel heller ikke den vanskeligste å ha med å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer som fake til seg trygd oppnår ikke respekt nei. For dem vil alltids blir avslørt. For som oftest så vet omgivelsen og de nærmeste historikken til vedkommende fra før av. Og kommer man plutselig med at man er blitt ufør så vil jo det bli stilt en del spørmål. Og da vil personen surre seg inn i evige løgner, som kan koste h*n både familie, venner etc. For det er absolutt ingen som klare fake uten å bli avslørt.  At det vil ta tid så absolutt. Men sannheten kommer før en dag. Og da var det ikke verdt og fake når veien til fengselet nærmeste blir rett utenfor husdøren. Vil man sette sin frihet på spill så værse god. 

En hard påstand, men ok.

Uansett tror jeg du overdriver. Jeg regner ikke med du kjenner til faking av uføre slik inngående over det ganske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...