Gå til innhold

Mopedlappen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er født i 1972, og vurderer å kjøpe meg en scooter. Men må jeg ha mopedførerbevis?

Jeg fikk beskjed av en trafikkskole at jeg ikke måtte, så lenge jeg var over 20.

Jeg har ikke lappen på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nei, du trenger ikke lappen (på bil/moped) for å kjøre 50cc så lenge du er over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Nei' date=' du trenger ikke lappen (på bil/moped) for å kjøre 50cc så lenge du er over 20 år.[/quote']

Jeg trodde det gjaldt bare de som var født fra 1972 og tidligere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg beklager, men jeg skjønte det ikke helt, det som sto der. Må jeg eller må jeg ikke ha mopedførerbevis for å kjøre scooter? :klø: Fint om noen kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg ser det ut som om at du må ta lappen i og med at du ikke har sertifikat til bil.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerett i klasse A1 gjelder for:

1. Lett motorsykkel med eller uten sidevogn.

2. Tohjuls moped.

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil og beltemotorsykkel, med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

Førerett i klasse M med kode 146 gjelder for:

kjøring i Norge med tohjuls moped

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for hjelpen! Da ser det altså ut som jeg må ta mopedførerbevis da, før jeg kjøper scooter. Surt egentlig, for jeg skal ta lappen på bil om ikke så lenge også, men må pga jobb ha et kjøretøy før den tid.

Noen som vet ca. hva det kan koste meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1973 og mener å huske at de som erseldre enn meg (født i 1972 eller tidligere) slipper å ta lappen på moped.

Men det er mulig at jeg tar feil her altså.

Vi var i alle fall det første kullet som tok mopedlappen og det var blodig urettferdig. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen overgangsregler som man sikkert kan lese mer om på Lovdata.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det må da være uansvarlig? For jeg mener, en som er født i 73 har da ikke mindre kunnskap enn en som er født i 72? Det er jo trossalt mennesker man omgås med når man kjører et slikt kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tåpelig regel akkurat det der, men det skjer jo iblant at nye regler innføres, og da er det som oftest slik at noen lider for det... Det handler nok ikke om at den ene er smartere enn den andre :)

Den 73-regelen om mopedkjøring tror jeg stemmer. Ihvertfall er det det jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Nei, HER er svaret. Sendte mail til Statens vegvesen og fikk som svar:

Hei!

Alle som var 20 år før 01.01.2005 kan få et førerkort for moped. Søknad må leveres inn og

vandel må sjekkes hos politiet før førerkortet kan utstedes. Pris kr. 295 + et foto av

god kvalitet. Søknad finnes på www.vegvesen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...