Gå til innhold

Å hoppe i dusjen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor skriver og sier folk  "å hoppe i dusjen"?

Jeg har aldri hoppet i dusjen, ei heller skjønner jeg hvorfor jeg skulle gjøre det. Jeg har heller aldri sett noen gjøre dette.

Jeg går normalt ut og inn av dusjen og hopper heller ikke når jeg er i dusjen.

Anonymkode: e3c5f...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg en liten trampoline i dusjen 🙂

Tipper det henger igjen fra folk hadde badekar, da kunne man hoppe i badekaret. 

Folk sier fortsatt slå på tråden når de mener å ringe med telefonen. Uttrykk henger igjen i språket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver og sier folk  "å hoppe i dusjen"?

Jeg har aldri hoppet i dusjen, ei heller skjønner jeg hvorfor jeg skulle gjøre det. Jeg har heller aldri sett noen gjøre dette.

Jeg går normalt ut og inn av dusjen og hopper heller ikke når jeg er i dusjen.

Sier det jeg òg😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, stan skrev:

Folk sier fortsatt slå på tråden når de mener å ringe med telefonen. Uttrykk henger igjen i språket. 

Man har heller ikke sett eller hørt om noen som hoppet i badekaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stan skrev:

Eller nå må jeg legge på, fra da man la telefonrøret på telefonen når man avsluttet en samtale.

Jeg tenker også det har med badekar å gjøre, eller kanskje bad generelt i større vann, baljer eller basseng eller andre type fellesbad? Og så kom kombinert badekar/dusj, men jeg vil ikke anbefale å hoppe over kanten der, det høres jo livsfarlig ut 😛 

Men å hoppe i dusjen tenker jeg også på som å ta en rask dusj, så da gir bildet mer mening. I stedet for å senke sitt legeme ned i et langt deilig bad så skal man liksom være så kjapp at man bare hopper i det. Metaforisk, men ikke nødvendigvis at man faktisk hopper. Som når man sier at man må bare løpe på do, men man løper vel sjelden. Eller at man bare skal styrte en øl, skvette noe vann i ansiktet og dra en kam gjennom håret så er man klar. Det betyr bare at man skal forte seg, ikke at det er det man bokstavelig talt gjør. 

Jeg bare spekulerer nå altså, har ikke noe fasit :) Morsomt spørsmål, språk er gøy. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det hele tiden jeg og det går så bra så.  :jepp: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Eller nå må jeg legge på, fra da man la telefonrøret på telefonen når man avsluttet en samtale.

Jeg tenker også det har med badekar å gjøre, eller kanskje bad generelt i større vann, baljer eller basseng eller andre type fellesbad? Og så kom kombinert badekar/dusj, men jeg vil ikke anbefale å hoppe over kanten der, det høres jo livsfarlig ut 😛 

Men å hoppe i dusjen tenker jeg også på som å ta en rask dusj, så da gir bildet mer mening. I stedet for å senke sitt legeme ned i et langt deilig bad så skal man liksom være så kjapp at man bare hopper i det. Metaforisk, men ikke nødvendigvis at man faktisk hopper. Som når man sier at man må bare løpe på do, men man løper vel sjelden. Eller at man bare skal styrte en øl, skvette noe vann i ansiktet og dra en kam gjennom håret så er man klar. Det betyr bare at man skal forte seg, ikke at det er det man bokstavelig talt gjør. 

Jeg bare spekulerer nå altså, har ikke noe fasit :) Morsomt spørsmål, språk er gøy. 

Beste svaret hittil, iallefall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo et uttrykk bare, det er ikke bokstavelig. Selv om at jeg sier "Jeg dør på meg" eller "Jeg tisser på meg" så betyr det ikke at jeg faktisk tisser på meg (selv om at det kan jo skje og det er jo der det kommer fra) men jeg dør ihvertfall ikke og jeg dør ikke meg. Alt trenger ikke å gi mening alltid, selv om at å hoppe i dusjen tenker jeg kommer fra badekar, å hoppe ned i badekaret, ikke hoppe i badekaret. Også har det blitt til dusj også legger man på betydningen å forte seg, vips så betyr "hoppe i dusjen" noe annet enn å faktisk stå å hoppe inne i dusjen. 
Samme gjelder med å "hoppe til køys" med f.eks daten. Høres ut som noe et barn har kommet opp med etter å ha hatt den store sex praten med mamma og pappa. Hvor detaljene blir blandet med litt fantasi og litt misforståelse. "Når man har sex så står man ved sengekanten med en mann/kvinne, også teller man til 3 og hopper oppi sengen samtidig. Slik har man sex!" 😂 

Anonymkode: e4151...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, stan skrev:

Hva da med hyrdestund? 

Drev ikke hyrdene på med sauene? 

Dyresex. Fy for skam! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arabella skrev:

Dyresex. Fy for skam! :angry:

Hva ellers kan hyrdene holdt på med? 

En gang fikk hyrdene besøk av engler, så kanskje det er betydningen av hyrdestund. En stund som er helt himmelsk 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uttrykket å dra/trekke ned i do henger igjen fra da cisternen hang høyt for å få fall på vannet og man trakk/dro i ei snor for å utløse vannstrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Hva ellers kan hyrdene holdt på med? 

Hyrdinner.

Iflg. NAOB:
(hyrdetime) - etter fransk heure du berger; betegnelsen viser til hyrdediktningen fra antikken og senere fra renessansen til rokokkotiden, hvor elskende hyrder og hyrdinner er et sentralt motiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Vox_populi skrev:

Hyrdinner.

Iflg. NAOB:
(hyrdetime) - etter fransk heure du berger; betegnelsen viser til hyrdediktningen fra antikken og senere fra renessansen til rokokkotiden, hvor elskende hyrder og hyrdinner er et sentralt motiv

Hyrdinner. Første gang jeg har hørt om. Da lærte jeg noe nytt i dag og 🙂

Av en eller annen grunn har jeg bare tenkt at hyrdene var menn, men det er vel ikke noe i veien for at damer kan gjøre jobben. 

Vi kjenner jo til at setertøsene gjerne fikk besøk av friere. Det er vel ikke urimelig at hyrdene fikk besøk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...