Gå til innhold

Spare i fond. Eller aksjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen peiling på sparing bortsett fra vanlig banksparing. Men renta er så dårlig. Ser DNB har mange typer fond sparing. Jeg ønsker ikke ta så stor risiko. Hvilken sparing burde jeg velge da? Hva har dere?

Anonymkode: 1cf80...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.6.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen peiling på sparing bortsett fra vanlig banksparing. Men renta er så dårlig. Ser DNB har mange typer fond sparing. Jeg ønsker ikke ta så stor risiko. Hvilken sparing burde jeg velge da? Hva har dere?

Anonymkode: 1cf80...63e

Det finnes ingen fond eller aksjer uten risiko. Minst risiko får du med et globalt indeksfond.

Anonymkode: 50381...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen peiling på sparing bortsett fra vanlig banksparing. Men renta er så dårlig. Ser DNB har mange typer fond sparing. Jeg ønsker ikke ta så stor risiko. Hvilken sparing burde jeg velge da? Hva har dere?

Anonymkode: 1cf80...63e

Hvis du har 100 000 i sparepenger og setter 10 000 kr i et globalt indeksfond og 90 000 kr på konto, og fondet faller 20%, altså 2000 kr, så har du tapt 2% av sparepengene dine, men på lang sikt må du regne med at du vil tjene en del på å ha noe av sparepengene i aksjefond sammenlignet med å ha alt på konto. Du må se på sparepengene samlet. Juster risikoen ved å justere opp/ned andelen av sparepenger som står på konto.

Anonymkode: 8bea5...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen peiling på sparing bortsett fra vanlig banksparing. Men renta er så dårlig. Ser DNB har mange typer fond sparing. Jeg ønsker ikke ta så stor risiko. Hvilken sparing burde jeg velge da? Hva har dere?

Anonymkode: 1cf80...63e

Når du ikke har peiling ville jeg holdt meg unna enkeltaksjer. Da sitter du igjen med sparekonto eller aksjefond.

Sparekonto har 0 risiko. Inntil 2 millioner kroner får du tilbake alt dersom banken skulle gå konkurs. Aksjefond har en risiko for at du kan miste litt eller alt av innskuddet. Går aksjekursen ned vil du tape penger dersom du selger aksjefondet. Over tid har aksjer gitt en meravkastning ifh til banksparing på 3-5 prosentpoeng. Dette betyr at historisk over tid vil du få en høyere avkastning enn banksparing selv om aksjekursen går opp og ned. 

Sparer du i aksjefond bør du ha en tidshorisont på minium 5 år før du trenger pengene. Et godt utgangspunkt er globale indeksfond. Disse fondene investerer over hele verden og så lenge ikke verdensøkonomien stopper opp vil du ikke miste alle pengene du har investert.

Dnb Global Indeks er et eksempel på et godt globalt indeksfond som kan anbefales. Sett opp en spareavtale på et mindre beløp per måned og få deg litt erfaring med hvordan dette fungerer. 

Anonymkode: 20018...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...