Gå til innhold

Hekle med akrylgarn


Pusheen the cat

Anbefalte innlegg

Hei! Skal hekle en lue til meg selv, og har sett på en del garn. Jeg klør veldig lett av ull mot huden, og lurer på om garn av 100% akryl er mykt og kløefritt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Pusheen the cat skrev:

Hei! Skal hekle en lue til meg selv, og har sett på en del garn. Jeg klør veldig lett av ull mot huden, og lurer på om garn av 100% akryl er mykt og kløefritt? 

Hvis ikke syr du inn fleece som fór? Jeg klør av akryl, men ikke fleece.

Anonymkode: db82a...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør ikke, men er ikke særlig varmt og blir klamt. 

Har du prøvd dale sitt lerkegarn? Blanding av ull og bomull, veldig mykt og godt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på lerkegarnet ja 😊, men skal helst ha et litt tykt garn, pinnestørrelse 6 og oppover 😏😏 Da var det mest akryl jeg fant, og ull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl er ikke veldig egnet for klær, spesielt ikke klær som skal varme. 

Hva med bambusgarn? :) 

Anonymkode: 0a4f3...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pusheen the cat skrev:

Har sett på lerkegarnet ja 😊, men skal helst ha et litt tykt garn, pinnestørrelse 6 og oppover 😏😏 Da var det mest akryl jeg fant, og ull

Strikk med dobbel tråd i stedet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør prøve Drops Air! Er riktignok ull i det, men veldig mykt og godt! Luftig og lett, så passer godt til plagg til voksne. Bomull blir nok ganske tungt på så store pinner. 

Eller drops Melody. Du får ta deg en tur i garnbutikken og kjenne litt på nøstene😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Akryl er ikke veldig egnet for klær, spesielt ikke klær som skal varme. 

Hva med bambusgarn? :) 

Anonymkode: 0a4f3...618

Bambus er viskose. Ikke noe galt med viskose, langt i fra, men viskose av bambus har ingen andre egenskaper enn annen viskose, så det blir litt irrelevant å presisere at den er av bambus. Når produsentene selger viskose som bambus er det et rent salgstriks for å lure oss til å betale mer enn varen er verdt. 

Men det er altså ikke noe galt med viskose, det kan være et helt topp materiale. :) 

Anonymkode: 627ba...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar Garn er lagd av akryl og jeg syns det er deilig på! Lagde genser av det. Billig også.

Anonymkode: 4eb9d...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl og bomull er veldig kaldt og klamt i forhold til ull.

Jeg klør som bare det av det aller meste og får røde utslett, men hos meg fungerer 100% merinoull av merkene Sandnes, Viking, PT og Dale. Så lenge det er 100% merinoull altså, og ikke alpakka, ull eller annet i blandingen (bomull fungerer men kaldere). Dale sin lerke består av merinoull og bomull og er hos meg helt kløfritt, du kan sjekke ut Lerke pluss også, eller lille lerke/lerke og se om det funker med dobbel tråd som foreslått over her. Anbefaler deg å kjenne på disse før du velger akryl :) Merket jeg har dårligst erfaring med er Drops, det klør uansett. 

Anonymkode: edb36...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...