Gå til innhold

Plagiat? Moral?


løkkisalad

Anbefalte innlegg

Til dere strikkere:

Som strikker vet du hvor lett det kan være å resonnere seg frem til hvordan et plagg er strikket. Maskeantallet trenger heller ikke nødvendigvis være noe problem. Det jeg lurer på er hvorvidt det er sett på som lav moral (eller hva enn) å strikke en tro kopi, for så å legge ut på skryte-insta med hashtag tilhørende plagget? Vet det ikke nødvendigvis er noen som trenger å vite om det, men er det likevel et etisk dilemma her? Er det respektløst ovenfor skaper av oppskriften? 

Endret av Løki
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkle svaret her er vel et klart og rungende ja.

Det tar lang tid å lage (gode) oppskrifter, og å betale 30-50 kroner for en oppskrift er noe alle som ellers har råd til å kjøpe garn tilhørende prosjektet har råd til. Skjønner ikke at folk spinker på disse tierne og i verste fall kjøper garn i 1000-kroners klassen.

Nei, støtt designere, slutt å stjele oppskrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har ingen problemer med å betale for oppskrift, men jeg har heller ikke dårlig samvittighet om jeg designer selv og  strikker ut fra inspirasjon fra tradisjon eller trend. 

Når jeg betaler for mønster, forventer jeg også en viss kvalitet. De skal være testet og utprøvd, godt skrevet og ikke inneholde feil. Om de inneholder tips og triks også er det et pluss. Det finnes derimot et uendelig antall dårlige betalingsmønstre som strengt tatt er kopier av andre med kun små variasjoner av maskeantall/garntype. Jeg ser ikke helt at det er mer moralsk riktig enn at jeg lager min egen versjon selv..

Og strengt tatt, det er kun selve mønsterordlyden man egentlig har rettigheter til og de fleste designere tar sin inspirasjon fra andre også. Tradisjonsmønstre er det jo ingen som eier og du må ikke ha kjøpt et mønster på Fanatrøye for å få lov til å kalle den Fanatrøya du strikket for nettopp det.

Anonymkode: 56713...7e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kan se på et plagg og så strikke det er du kjempeflink synes jeg, og det trenger du ikke betale for. De fleste klassikere ligger jo gratis på nett også, f.eks. Dale sine er gratis, koftegruppa på fb har alle de gamle klassiske der gratis. Selv bruker jeg ikke garn/mønster fra produsenter og privatpersoner som kopierer andres oppskrifter, som Drops.

Kjøper nye mønster som ikke er kopi av annet, kommer ikke på annet enn tirill snøkrystall nå i det siste men det har vært noen.

Anonymkode: cf6d3...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt, for min del. Ikke alle oppskrifter er særlig unike og spesielle design som det ligger mye arbeid i.

Altså, folk selger oppskrifter på rillestrikka kjøkkentuer og ribbestrikka pulsvarmere. 

Men oppskrifter som det åpenbart ligger en skaperprosess bak, som i kofter og større plagg, så støtter jeg designeren som ga meg ideen, uansett om jeg har bruk for oppskriften til å strikke eller ei. 

 

Anonymkode: 365fc...d28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette. En helt plain genser kan man jo bare strikke uten oppskrift om man er litt dreven, uten at man trenger å gi kred til noen spesielle. Men så har jeg et par ganger strikket ut fra et bilde på en oppskrift som krever at jeg kjøper garn, men hvor jeg f.eks. vil bruke annet garn eller har garn allerede. Det er typisk snakk om mønsterborder eller strukturstrikk hvor jeg har strikket resten av plagget etter egne utregninger eller tatt utgangspunkt i en annen oppskrift. Har ingen kvaler med å gjøre det da, men gjør det litt i det skjulte, på en måte. Sånn ellers vil jeg gjerne støtte flinke designere og betaler mer enn gjerne for gode oppskrifter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du å skrive at du har designet den selv? Eller bare at du har laget den selv?

Om du har tenkt å selge "mønsteret" ditt bør du sjekke lovverket.

Anonymkode: f95b7...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke selv å gjøre dette, jeg undrer egentlig bare. Jeg klarer å strikke etter bilde, og legger ut alt jeg strikker- men presiserer alltid at det er den og den koften/genseren, men med en egen vri. Spør fordi jeg vet hvor mye utregning og jobbing som ligger bak et mønster, og derfor har en respekt for de som selger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...