Gå til innhold

Selvdisiplin i sommerferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og både kjøper og lager min egen mat til vanlig. Jeg har utrolig dårlig selvkontroll når det gjelder usunn mat, og jeg kan ikke ha det i hus med mindre jeg skal spise det der og da fordi jeg ikke klarer å la være. Her klarer jeg å ha et godt og sunt kosthold uten mye snacks. Problemet er at jeg i sommerferien skal hjem til familien der det alltid finnes noe snacks. Det hadde i og for seg ikke vært et problem hadde det ikke vært for at det spises så å si hver kveld. Enten skal man ha is til dessert, potetgull til kveldskos eller gjerne begge deler. Da ryker viljestyrken min og jeg klarer ikke stå imot. 

Jeg leser jo om så mange her inne som klarer å gå ned i vekt og holde seg til tross for at feks mannen koser seg med snacks og godteri. Har dere noen teknikker for å ikke miste kontrollen og handle på ren impuls? 

Anonymkode: 5d52a...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme greia. Er på besøk hos familiene der det pøses på med godis og snacks og grillmat og kaker. Må rett og slett bare trimme mer! Må forbrenne mer og trene hardere, for å la være å spise i det selskapet der er jo umulig 😬

Anonymkode: 50541...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme greia. Er på besøk hos familiene der det pøses på med godis og snacks og grillmat og kaker. Må rett og slett bare trimme mer! Må forbrenne mer og trene hardere, for å la være å spise i det selskapet der er jo umulig 😬

Anonymkode: 50541...809

Jeg har heldigvis sommerjobb på et sykehjem, så satser på jeg får inn en del trim der. Ellers blir det sikkert en del turer på fjellet. Men som kjent skal det ganske så mye til for å gå i null mtp. hvor mye energi som er i mat vs. hva man faktisk klarer å forbrenne. 

Anonymkode: 5d52a...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kaloriet, vei godisen. Hold deg innenfor dagsbehovet av kalorier, selv om mye består av godis. Knask guelrøtter

Anonymkode: c56c0...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å prate med familien om det? Evt gå tur/gå på kino/bowling eller gjør noe annet enn å sitte hjemme hver kveld, så du får mindre tid til å spise. Samboeren min spiser ofte sjokolade om kveldene, det fungerer fordi han sitter et annet sted i stua og jeg ignorerer ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, om du allerede har bestemt deg på forhånd om at viljestyrken skal ryke, så er det ingen tvil i at den vil gjøre det. Det høres ikke ut som du tror du vil klare det og vil da bruke det som en unnskyldning. Det er ganske typisk, har vært der selv.

Når man ikke er så ofte med familien sin vil man jo kose seg ekstra mye i deres selskap. Greia er at det trenger ikke involvere is og potetgull. Det er jo ikke det som er den beste kosen, det er jo familiekosen, ikke sant? Man trenger ikke involvere mat med skyhøyt kaloriinnhold og lite næringsstoffer. En gang i blant, absolutt, i normale porsjoner. I stedet for å spise en hel pose, spis 50 g. En porsjon er estimert å være 30 g, det er ikke så mye, men det er noe. Du kommer kjempe langt bare ved å begrense inntaket. Det er bedre å spise en liten porsjon potetgull og faktisk kose seg med det, enn det er å spise en hel pose og knapt legge merke til at du spiser av den. 

Jeg er litt der hvor jeg tenker at bare fordi det er tilgjengelig, betyr ikke det at jeg skal spise det. Bare fordi jeg kan, betyr ikke det at jeg skal gi etter. Noen ganger går jeg noen runder i meg selv og tenker over om jeg faktisk har lyst på akkurat det, eller om jeg bare kjenner på et press for å faktisk spise det. Slik er det gjerne når man for eksempel besøker besteforeldre og de setter frem både kake og kjeks. Da kjenner man på et "spisepress", for det er jo uhøflig å ikke smake på det bestemoren din har bakt, og du får gjerne dårlig samvittighet for å ikke vise at du liker det ved å spise mye. Dette gjelder ikke alle, men er slik jeg ofte føler det i sosiale settinger som involverer mat.

Tenk før du spiser. Det betyr ikke at du skal la være å spise ditt og datt, det betyr at du har kontroll over mengden du putter i deg. Å spise usunn mat går helt fint så lenge det ikke blir for mye av det. Du skriver at du ellers spiser sunt og bra, så da gjør det så klart ingenting om du spiser litt usunt når du er hjemme på ferie hos familien. Det vil så klart gjøre en forskjell om du spiser i ekstremt overskudd hver bidige dag og x antall potetgullposer i uka, men det skal godt la seg gjøre om du har for vane å spise bra fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...