AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #1 Skrevet 12. juni 2019 Hei Hvorfor får man større effekt på keto enn bare kaloriunderskudd? En venn lå på 1800 kcal og spiste «vanlig», skjedde ikke noe. 1800 kcal keto > ripped og mista 25 kg. Anonymkode: ab4e2...77c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #2 Skrevet 12. juni 2019 Kaloriunderskudd, greit å ikke ødelegge kroppen fullstendig i samme slengen. Tar veldig lang tid om man ligger like i underkant av TDEE hver dag, men å evt spise mindre enn det og være i tilsvarende fysisk aktivitet som man ville vært om man spiste TDEE, så funker det fjell. Kaloritelling er vanskeligere enn man skulle tro, forsåvidt. Anonymkode: 89a01...213
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #3 Skrevet 12. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaloriunderskudd, greit å ikke ødelegge kroppen fullstendig i samme slengen. Tar veldig lang tid om man ligger like i underkant av TDEE hver dag, men å evt spise mindre enn det og være i tilsvarende fysisk aktivitet som man ville vært om man spiste TDEE, så funker det fjell. Kaloritelling er vanskeligere enn man skulle tro, forsåvidt. Anonymkode: 89a01...213 Ødelegger man kroppen av keto? Anonymkode: ab4e2...77c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #4 Skrevet 12. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ødelegger man kroppen av keto? Anonymkode: ab4e2...77c Tja, joa. Hjernen trenger karbohydrater for å overleve/fungere. Med mindre man har veldig lyst til å spise lavkarbo resten av livet, samt ikke alle de fancy lavkarbo-produktene (lavkarbo pasta, sjokolade etc), så vil man bare gå opp igjen, og jojo-slanking er ikke akkurat så veldig bra. Utelukkelsesdietter, selv lavkarbo, fungerer for det meste fordi man spiser mindre fordi man går skikkelig lei. De fleste virker å begynne på det for å kunne spise "så mye de vil" og likevel gå ned i vekt. Anonymkode: 89a01...213 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #5 Skrevet 12. juni 2019 Lavkarbo/ keto er dokumentert (forskning) på at man går ned mer enn andre dietter de første 3 mnd, men så stabiliserer det seg og vektnedgangen blir den samme på alle dietter/ kaloriunderskudd etter dette. Mye av grunnen er pga du mister mye vannvekt i starten. Anonymkode: 68ab7...57f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #6 Skrevet 12. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, joa. Hjernen trenger karbohydrater for å overleve/fungere. Med mindre man har veldig lyst til å spise lavkarbo resten av livet, samt ikke alle de fancy lavkarbo-produktene (lavkarbo pasta, sjokolade etc), så vil man bare gå opp igjen, og jojo-slanking er ikke akkurat så veldig bra. Utelukkelsesdietter, selv lavkarbo, fungerer for det meste fordi man spiser mindre fordi man går skikkelig lei. De fleste virker å begynne på det for å kunne spise "så mye de vil" og likevel gå ned i vekt. Anonymkode: 89a01...213 😂 Hva? Så absolutt ikke. Jeg tror ikke du har spist skikkelig lavkarbo-mat altså. Jeg har ikke laget mat til en eneste person (bortsett fra min gammeldagse far som påstår at det ikke er middag uten potet) som har gått fra bordet og følt at de manglet noe. Det går mer på det psykiske og hva man er vant med å spise. Jeg spiser ikke ett eneste "lavkarbo"-produkt. Jeg spiser kjøtt, fisk, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker som vokser over jorda, krydder. Vanlige matvarer altså. Og kroppen klarer fint å lage den glukosen hjernen trenger uten å spise ett eneste gram karbohydrat. Hjernen jobber helt fint på en god andel ketoner. Husk at det finnes mange stammer rundt om i verden som knapt har spist karbohydrater i ørten generasjoner som har fungerende hjerner. Og deres anatomi er ikke så forskjellig fra vår. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Lavkarbo/ keto er dokumentert (forskning) på at man går ned mer enn andre dietter de første 3 mnd, men så stabiliserer det seg og vektnedgangen blir den samme på alle dietter/ kaloriunderskudd etter dette. Mye av grunnen er pga du mister mye vannvekt i starten. Anonymkode: 68ab7...57f Det stabiliserer seg fordi lavkarbo-gruppa i denne studien du snakker om ble bedt om å øke inntaket av karbohydrater til vektnedgangen stagnerte. Fortsatt ingen kalorirestriksjon. De ble bedt om å spise til de var mette. Likevel tok det lavkalori (og lavfett)-gruppa 2 år med slanking å ta igjen lavkarbo som hadde slanket seg i 3 måneder og så prøvd å holde den vekta i 21 måneder. Og så påstår de i konklusjonen at det ikke har noe å si om man spiser lavkarbo uten kalorirestriksjon eller lavfett med kalorirestriksjon?!? 😂 Og for å svare TS, så er hovedårsaken til hvorfor lavkarbo virker så mye bedre enn lavfett at alle karbohydrater som kroppen fordøyer blir til blodsukker. Uansett om det kommer fra brokkoli eller marshmallows. Karbohydrater er per definisjon en kjede av e til mange tusen sukkermolekyler. Stivelse er bare en lang kjede med enkle sukkerarter. Når det blir brutt opp, så øker blodsukkeret, og til og med raskere enn bordsukker hvis stivelsen er varm (mye bedre når den er kald). Ta en potet i munnen og tygg på den i noen minutter og den vil begynne å smake søtt. Stivelsen i poteten begynner å brytes ned til enkle sukkerarter allerede i spyttet. Vi har den bare ikke lenge nok i munnen vanligvis til at det smaker søtt. Og alle karbohydrater man fordøyer krever insulin for å transporteres fra blodet og inn til cellene. Insulin er et kraftig fettlagringshormon og det forteller kroppen at det skal lagre sukkeret som fett og ikke bruke av de eksisterende fettlagrene. Insulin hemmer også effekten av leptin, et metthetshormon. Nøkkelen er altså hormonbalanse og å holde insulinet nede på et lavt nivå. Denne videoen forklarer det fint, synes jeg: Anonymkode: c9c82...4db 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #7 Skrevet 12. juni 2019 Og her har samme personen eksperimentert med overspising på lavkarbo og høykarbo: http://live.smashthefat.com/why-i-did-get-fat/ Anonymkode: c9c82...4db 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #8 Skrevet 12. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjernen trenger karbohydrater for å overleve/fungere. Anonymkode: 89a01...213 Og det ordner kroppen selv ved å lage karbohydrater av proteiner. Anonymkode: 920cd...769 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #9 Skrevet 12. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det ordner kroppen selv ved å lage karbohydrater av proteiner. Anonymkode: 920cd...769 Og fett Anonymkode: c9c82...4db 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #10 Skrevet 12. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Hvorfor får man større effekt på keto enn bare kaloriunderskudd? En venn lå på 1800 kcal og spiste «vanlig», skjedde ikke noe. 1800 kcal keto > ripped og mista 25 kg. Anonymkode: ab4e2...77c Det der klarer jeg ikke tro noe på.. Anonymkode: 32b1d...120 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #11 Skrevet 17. juni 2019 Jeg brukte vel 2mnd før jeg fikk kroppen til å bruke fett som energi effektivt nok. Kan spise 5000kcal og gå ned i vekt pga kroppen ikke lagrer fettet på samme måte. Trenger kun 800kcal per dag for å holde meg mett, pga lav insulin og blodsukker fra fettrik og mineralrik kost. Anonymkode: 0fcf6...016 1
OPIgirl Skrevet 17. juni 2019 #12 Skrevet 17. juni 2019 På 12.6.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev: Kaloriunderskudd, greit å ikke ødelegge kroppen fullstendig i samme slengen. Tar veldig lang tid om man ligger like i underkant av TDEE hver dag, men å evt spise mindre enn det og være i tilsvarende fysisk aktivitet som man ville vært om man spiste TDEE, så funker det fjell. Kaloritelling er vanskeligere enn man skulle tro, forsåvidt. Anonymkode: 89a01...213 Jeg teller kalorier og har gjort det i mange år og jeg synes det er veldig enkelt.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #13 Skrevet 17. juni 2019 Hva man spiser er nok det viktigste. Om man spiser lite kalorier, men de kaloriene er brus med søtning, lite produkter, pomfri, øl osv så vil det være vanskelig å gå ned. Om man spiser mye grønsaker og "hel" mat osv så er effekten en helt annen Anonymkode: 428d8...db8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2019 #14 Skrevet 17. juni 2019 Gikk på keto for noen år siden. Var utrolig effektivt, gikk ned et halvt kg hver dag selv om jeg ikke var særlig overvektig. Mistet etterhvert appetitten helt, ble aldri sulten. Spiste mindre og mindre og ble jo tynn av det også. Tror man må ha fokus på å spise sammensatte måltider og planlegge godt. Pluss ha endel grønnsaker (?) Anonymkode: de79b...267
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2019 #15 Skrevet 18. juni 2019 Årsaken til at man går ned i vekt på keto, er fordi man oppnår et kaloriunderskudd. Det er bare en måte å komme i kaloriunderskudd på. Man vil ikke gå ned i vekt hvis man spiser mer energi enn man forbruker. It's that simple. Anonymkode: b04aa...0f0 1
Gjest frankie1985 Skrevet 18. juni 2019 #16 Skrevet 18. juni 2019 På 12.6.2019 den 11.25, AnonymBruker skrev: Hei Hvorfor får man større effekt på keto enn bare kaloriunderskudd? En venn lå på 1800 kcal og spiste «vanlig», skjedde ikke noe. 1800 kcal keto > ripped og mista 25 kg. Anonymkode: ab4e2...77c Tror det er noe informasjon her som mangler, som regel går man raskere ned i vekt når man spiser karbohydrater
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #17 Skrevet 19. juni 2019 20 timer siden, frankie1985 skrev: Tror det er noe informasjon her som mangler, som regel går man raskere ned i vekt når man spiser karbohydrater Det stemmer ikke for meg i alle fall. 😸 Anonymkode: a63d7...333 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #18 Skrevet 19. juni 2019 22 timer siden, frankie1985 skrev: Tror det er noe informasjon her som mangler, som regel går man raskere ned i vekt når man spiser karbohydrater Den påstanden kan du jo prøve å finne bevis for 😂 Anonymkode: c9c82...4db 1
Gjest frankie1985 Skrevet 20. juni 2019 #19 Skrevet 20. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Den påstanden kan du jo prøve å finne bevis for 😂 Anonymkode: c9c82...4db Fungerer sånn i praksis bare 😛
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #20 Skrevet 20. juni 2019 På 12.6.2019 den 17.47, AnonymBruker skrev: Og det ordner kroppen selv ved å lage karbohydrater av proteiner. Anonymkode: 920cd...769 På 12.6.2019 den 17.52, AnonymBruker skrev: Og fett Anonymkode: c9c82...4db Som er fysisk umulig. Anonymkode: 99b24...bbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå