Gå til innhold

Kausjonist for person som viser null betalingsevne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært kausjonist for nært familiemedlem.

Huset er stilt til tvangssalg 3 ganger, men lagt i bero under at vi kjøper ut.

Vedkommende har brutt kontrakt 3 ganger. Og nå på siste kontrakt nekter hn å flytte ut. 

Flyttedato var for 10 dager siden.

Eneste måten er å kjøpe vedkommende ut pga huset har blitt så neglisjert over lang tid at markedsprisen ville ruinert begge parter. 

Noen med erfaringer/råd?

 

Anonymkode: 14c36...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke lett dette. Ville i en slik situasjon har krevd at boligen ble solgt, men det hjelper jo lite hvis vedkommende nekter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke dette helt. Skal dere kjøpe huset?

Anonymkode: 4c3a1...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto ikke dette helt. Skal dere kjøpe huset?

Anonymkode: 4c3a1...162

Ja vi må kjøpe huset. (Det er en annen historie) vedkommende nekter å flytte ut. Det er utfordringen.. Selvom siste kontrakt på salget er vanntett og går ikke å trekke seg fra. 

Anonymkode: 14c36...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå til advokat og ta de nødvendige første skritt for å få kastet han ut med makt. Det vil ta, om ikke årevis, så mange, mange måneder, så det er bare å starte med en gang!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi må kjøpe huset. (Det er en annen historie) vedkommende nekter å flytte ut. Det er utfordringen.. Selvom siste kontrakt på salget er vanntett og går ikke å trekke seg fra. 

Anonymkode: 14c36...5fa

Huff, for en kinkig situasjon. Tror jeg ville kontaktet advokat for konkrete råd.

Anonymkode: 4c3a1...162

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis personen fortsatt står som eier siden du har kausjonert må nok huset kjøpes av noen andre (f.eks deg) før personen kan kastes ut. Etter det antar jeg at det blir vanlig framgang for tvangsutkastelse gjennom namsmannen. Det kan kanskje være lurt med hjelp fra advokat pga. situasjonen.

Anonymkode: bc879...ae6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært kausjonist for nært familiemedlem.

Huset er stilt til tvangssalg 3 ganger, men lagt i bero under at vi kjøper ut.

Vedkommende har brutt kontrakt 3 ganger. Og nå på siste kontrakt nekter hn å flytte ut. 

Flyttedato var for 10 dager siden.

Eneste måten er å kjøpe vedkommende ut pga huset har blitt så neglisjert over lang tid at markedsprisen ville ruinert begge parter. 

Noen med erfaringer/råd?

 

Anonymkode: 14c36...5fa

Har dere regnet på det sammen med banken deres slik at deres kausjonisttap blir det minste av to onder her?

Jeg leser deg som at alternativet med å la la huset gå på det åpne markedet som et tvangssalg, ville bety at dere ble sittende med så mye usikret restgjeld at den (restgjelden) ikke kan bakes inn i et eksisterende huslån.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi må kjøpe huset. (Det er en annen historie) vedkommende nekter å flytte ut. Det er utfordringen.. Selvom siste kontrakt på salget er vanntett og går ikke å trekke seg fra. 

Anonymkode: 14c36...5fa

Når det gjelder å få vedkommende til å flytte ut så må dere ta kontakt med namsmannen for å få alt til å gi i riktige former. Det kan dessverre ta litt tid, men jo tidligere dere starter, og at dere holder debitor informert om prosessen slik at de ser fremdriften, vil hjelpe dere noe her tror jeg.  

Anonymkode: 7ae89...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært kausjonist for nært familiemedlem.

Huset er stilt til tvangssalg 3 ganger, men lagt i bero under at vi kjøper ut.

Vedkommende har brutt kontrakt 3 ganger. Og nå på siste kontrakt nekter hn å flytte ut. 

Flyttedato var for 10 dager siden.

Eneste måten er å kjøpe vedkommende ut pga huset har blitt så neglisjert over lang tid at markedsprisen ville ruinert begge parter. 

Noen med erfaringer/råd?

 

Anonymkode: 14c36...5fa

Billigeste og enkleste løsningen er å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund. Da betaler du enten full pris kr. 510 eller 50 % om du har en venn som er medlem og kan verve deg. 

Gratis ubegrenset juridisk rådgivning i boligspørsmål på telefon, og 1 times advokat hjelp årlig, og du får faglig gode svar. 

Generelt, aldri kausjoner for noen, uansett, og særlig ikke venner eller familie. Dette blir dte bare trøbbel av. 

Anonymkode: ab62f...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billigeste og enkleste løsningen er å melde deg inn i Huseiernes Landsforbund. Da betaler du enten full pris kr. 510 eller 50 % om du har en venn som er medlem og kan verve deg. 

Gratis ubegrenset juridisk rådgivning i boligspørsmål på telefon, og 1 times advokat hjelp årlig, og du får faglig gode svar. 

Generelt, aldri kausjoner for noen, uansett, og særlig ikke venner eller familie. Dette blir dte bare trøbbel av. 

Anonymkode: ab62f...54d

Å aldri stille som kausjonist for noen er et svært godt råd. Jeg vet at mange som akkurat nå ønsker å komme inn på boligmarkdet vil være skuffet over foreldre som ikke vil stille som kausjonister.

Første gangen jeg kjøpte (sammen med min daværende) var min fars umiddelbare ord at han ikke ville stille som kausjonist! Ikke hadde vi behov for kausjonist, og tanken hadde ikke engang slått oss at vi skulle ha noen kausjonist heller.

Kort tid etter fortalte min far hvorfor. Han hadde på 70-tallet en sjef som hadde kausjonert for en mann som jobbet for ham. Denne unge mannen ble så skadet i en ulykke utenfor jobben at han aldri ble arbeidsfør mer. Den som måtte betale huslånet var altså min fars daværende sjef. Denne sjefen hadde ikke engang råd til å kjøpe en kopp kaffe når han og min far var ute på oppdrag.

Anonymkode: 7ae89...4e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å aldri stille som kausjonist for noen er et svært godt råd. Jeg vet at mange som akkurat nå ønsker å komme inn på boligmarkdet vil være skuffet over foreldre som ikke vil stille som kausjonister.

Første gangen jeg kjøpte (sammen med min daværende) var min fars umiddelbare ord at han ikke ville stille som kausjonist! Ikke hadde vi behov for kausjonist, og tanken hadde ikke engang slått oss at vi skulle ha noen kausjonist heller.

Kort tid etter fortalte min far hvorfor. Han hadde på 70-tallet en sjef som hadde kausjonert for en mann som jobbet for ham. Denne unge mannen ble så skadet i en ulykke utenfor jobben at han aldri ble arbeidsfør mer. Den som måtte betale huslånet var altså min fars daværende sjef. Denne sjefen hadde ikke engang råd til å kjøpe en kopp kaffe når han og min far var ute på oppdrag.

Anonymkode: 7ae89...4e9

Hvordan tenker du at dette hjelper situasjonen ts står i nå?

Anonymkode: 4c3a1...162

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et skoleeksempel på at man ALDRI skal stille som kausjonist for folk som ikke har egenkapital!

Anonymkode: eafdf...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må være tøffe her! Om det foreligger en kontrakt med avtale på at han skal ut, så får du Namsmannen til å få lempet han ut. 
Ring de og forhør deg om prosessen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tenker du at dette hjelper situasjonen ts står i nå?

Anonymkode: 4c3a1...162

Det kan tenkes at det er andre enn bare TS, jeg og du som leser tråden. TS er fullstendig klar over farene ved å være kausjonist, så min fars historie hjelper ikke TS. Dog kan mine andre betraktninger rundt namsmannen kanskje hjelpe TS videre.

Anonymkode: d2766...eec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel null betalingsvilje vedkommende viser. Kan være vedkommende har betalingsevne, men ikke betalingsvilje. 

Men sier som nevnt over her, snakk med namsmannen.

Anonymkode: 0714e...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takl for svar allesammen. 

Vedrørende å legge inn egne erfaringer som ikke er relevant ifht råd til HI, tenker jeg likevel er veldig viktig. Det er så mange som googler denne problemstillingen og ofte får opp disse forumene. Og ved å dele flest mulige egne erfaringer kan man avverge for at andre skal havne i dette marerittet.

Dette er til skrekk og advarsel. Dette er en såpass nære tillitsrelasjon som har ødelagt alt som kan ødelegges. Bare pga vedkommende nekter å ta konsekvensene og mener at vi må leie livet ut slik at dette menneske skal kunne bo «gratis» i et hus vi blir bundet opp til å må redde ut av hele tiden pga ingen regninger blir betalt...

Huset er så vanvittig falleferdig å trenger en totalrenovasjon..

TS

 

Anonymkode: 14c36...5fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...