Sienna Skrevet 30. april 2005 #1 Skrevet 30. april 2005 I likhet med de fleste norske studenter har jeg begynt sprenglesingen før vårens eksamener nå. Mangel på strukturert lesing gjennom skoleåret har selvsagt ført til at jeg har ekstra mye å ta igjen nå, og flere tusen sider pensum skal gjennomgås på altfor kort tid. Hvilke studieteknikker benytter dere for å få mest mulig effekt?
Arkana Skrevet 30. april 2005 #2 Skrevet 30. april 2005 Jeg leser gjennom pensum en gang og stryker over det som er viktig, etterhvert skriver jeg sammendrag av det jeg leser, og dette sammendraget er det jeg konsentrerer meg om når eksamen nærmer seg. Fungerer veldig bra for meg. Og så prøver jeg å få tak i tidligere eksamensoppgaver, slik at jeg kan få en pekepinn på hvordan oppgavene formuleres, hva slags type svar de ser etter osv. I tillegg til at en del oppgaver ofte resirkuleres.
Sienna Skrevet 30. april 2005 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2005 Jeg leser gjennom pensum en gang og stryker over det som er viktig' date= etterhvert skriver jeg sammendrag av det jeg leser, og dette sammendraget er det jeg konsentrerer meg om når eksamen nærmer seg. Fungerer veldig bra for meg. Og så prøver jeg å få tak i tidligere eksamensoppgaver, slik at jeg kan få en pekepinn på hvordan oppgavene formuleres, hva slags type svar de ser etter osv. I tillegg til at en del oppgaver ofte resirkuleres. Skriver du sammendrag fortløpende, f.eks pr.kapittel? Hvor omfattende skriver du disse? Selv satser jeg som regel på å lese igjennom mye av pensum for å få et overblikk, og merker av alle viktige momenter med post-it-merkelapper. Når jeg er ferdig med de fleste bøkene går jeg tilbake og skriver notater. De fleste jeg kjenner skriver notater fortløpende mens de leser.Vil det kanskje gi en enda bedre "huskeeffekt"?
Ringnes Skrevet 30. april 2005 #4 Skrevet 30. april 2005 Jeg klistret post-it lappene inni bøkene, og skrev notater punktvis på dem. Lettere å slå opp etterpå da. Ca 1 stor post-it lapp pr 1 eller to sider, helt an på boka og tema. Men det som fungerte aller best for meg, var å se på og løse gamle eksamensoppgaver. Da jeg skulle ha eksamen i matematikk, hadde jeg 6 gamle eksamensoppgaver, og oppdaget fort hvilke tema som gikk igjen og som jeg dermed kunne regne med å få på eksamen. Lykke til.
Arkana Skrevet 1. mai 2005 #6 Skrevet 1. mai 2005 Det varierer. Det har ingen betydning for meg egentlig om jeg skriver sammendrag etter hvert kapittel eller om jeg utsetter det til eksamen nærmer seg. Jeg har prøvd notater fortløpende, men jeg synes det er bare forstyrrende. Da vil jeg heller konsentrere meg om å lese. Tankekart har jeg aldri forstått nytten ved, men dette er jo individuelt. Hvor omfattende sammendragene blir? Tja, jeg skriver ned det jeg må huske. Disse sammendragene er de eneste jeg leser på til eksamen, så de må være utfyllende nok til at jeg klarer eksamen, men uten alt svadaet som gjerne utgjør en stor del av bøkene.
Trudi Skrevet 1. mai 2005 #7 Skrevet 1. mai 2005 Jeg prøvde også å notere i starten av studiet, men fant fort ut at det ikke fungerte for meg. Dette er helt individuelt. Hvordan du leser vil også avhenge helt av hva du studerer. Jeg studerer realfag og løser derfor stort sett gamle eksamenssett før eksamen. Læreboka blir mer et oppslagsverk. Uansett hva du studerer bør du bruke mest tid på gamle eksamenssett. Da ser du hva som er viktig og hvilket detaljnivå du bør ligge på. Det er nok av dem som stryker til eksamen som kan bildetekster, men ikke har fått med seg de store linjene i pensum...
Gjest Jamila Skrevet 1. mai 2005 #8 Skrevet 1. mai 2005 Jeg tar mange notater på hver forelesning. Disse renskriver jeg inn i Word i det jeg kommer hjem. For eksamenslesingen leser jeg på forelesningsnotatene mine, løser oppgaver fra boka (etter hvert kapittel er det kontrollspørsmål, case-spørsmål etc) og løser oppgaver fra tidligere eksamener. Jeg leser også på sammendragene fra boka. Tar ikke notater underveis når jeg leser fra boka. Jeg har eksamen på onsdag og holder nå på å tørne... eksamensmonsteret har tatt plass i magen! Men har grei oversikt over pensum så det bør gå bra.
Gjest Virvel Skrevet 2. mai 2005 #9 Skrevet 2. mai 2005 Jeg går igjennom læringsmålene punkt for punkt og skriver notater (i stikkordsform) som er svar på læringsmålene. Det er en ganske omfattende jobb å få skrevet ned alt sammen, men når det først er gjort har jeg allerede fått med meg veldig mye, så jeg trenger sjelden å bruke bøkene etterpå. Jeg løser også gamle eksamensoppgaver (og bruker da notatene som hjelp).
Gjest Gjesta Skrevet 2. mai 2005 #10 Skrevet 2. mai 2005 Det er faktisk ikke så dumt å renskrive forelesningsnotatene i ettertid, og gjerne fylle på ekstra der det trengs. På den måten finner du ut hva du har grepet på og ikke, og får oppfrisket stoffet samtidig. Dessuten er det komplett umulig å skrive noe man ikke helt forstår, så det gir også en pekepinn om hva man bør konsentrere seg ekstra på. Jeg skriver gjerne notater mens jeg leser, men har lett for å skrive for mye, og miste fokus. Derfor synes jeg det er best å lese uten å skrive første gang, og kanskje streke under. Deretter kan du skrive sammendrag utfra de understrekede passasjene. Tankekart har aldri fungert for meg.
Gjest gjest1 Skrevet 2. mai 2005 #11 Skrevet 2. mai 2005 Jeg leser gjennom 1 kapittel mens jeg bruker stryketusj og skriver viktige stikkord i margen. Så skriver jeg notater fra hvert kapittel/artikkel. Leser bare på notatene til eksamen. Men jeg leser hele semesteret, orker ikke å få middelmådige karakterer pga latskap.
Rio Skrevet 4. mai 2005 #12 Skrevet 4. mai 2005 Jeg har gjort noe som jeg kommer til å gjør senere også. Men da vil jeg bruke lenger tid. Jeg har mange bøker, og jeg har lest ut en og en bok for å få med meg den røde tråden i hver av dem. Forfatterene gjentar seg selv, og man får stoffet inn flere ganger. Dessuten er det lettere å se sammenhenger, og man blir kjent med skrivestilen til forfatteren. Og etter å ha lest alle bøkene har man en "opphøyet" oversikt over hele faget, føler i allefall jeg. Bruker gul-tusj mens jeg leser, det er essensielt. Og DA kan man ta for seg ett og ett fag og ett og ett kapittel, samtidig som man bruker notater fra forelesere, oppgaver, skriver notater osv.
Milo Minderbinder Skrevet 5. mai 2005 #13 Skrevet 5. mai 2005 Jeg gikk på forelseningene, og leste gjennom pensumet mens året gikk. Jeg tok notater, selv om jeg faktisk ikke brukte dem til noenting som helst. Tre uker før eksamen holdt jeg ikke ut lenger, og begynte med å lese gjennom pensumet en gang til. Jeg leste ALDRI kvelden før eksamen, fordi da er det for sent, og en bare baler seg opp unødig
Tusseline Skrevet 5. mai 2005 #14 Skrevet 5. mai 2005 For meg nytter det ikke å bare lese, for det går inn og rett ut igjen. Litt irriterede, for det tar sinnsykt lang tid å skrive ned alt. Derfor bruker jeg en del tid på å lage sammendrag, og det hjelper som regel.
Piglet Skrevet 5. mai 2005 #15 Skrevet 5. mai 2005 For meg er det viktigste forelesningene. Jeg prøver og ha lest en del til hver time, følger godt med og tar notater. Bruker som Milo, sjelden notatene til noe, men opplever at ting sitter bedre hvis jeg har skrevet det ned. Når jeg leser til et fag, stryker jeg ut det viktigste og setter inn små lapper ved viktige modeller etc. Prøver og begrense utstrykningen, da man ikke forstår særlig mye av hva som er det viktigste, hvis 2/3 av siden er gul. Når jeg leser til eksamen, starter jeg med det jeg ikke har kommet igjenom, og så prøver jeg og lese det meste av pensum igjen. Utfra hva vi har gjenomgått i timen, velger jeg om jeg fokuserer på artikler eller bøkene. Skriver 1/2 - 1 sides sammendrag av hvert kapittel. De siste dagene før eksamen ser jeg på gamle eksamensoppgaver, og blar igjenom notater, slides og sammendrag. Holder semi-fri dagen før eksamen. Ellers synes jeg dette sitatet sier mye fornuftig om hvordan mennesker lærer: Tell me, and I will forget. Show me, and I may remember. Involve me, and I will understand. Piglet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå