Gå til innhold

Dødsbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sommer er det 3 år siden vår nabo døde. Han var enkemann og hadde tre barn. Dødsboet er fremdeles ikke gjort opp. Er det noe tidsfrist for dette? Synes det er så trist at huset bare står tomt og forfaller.

Anonymkode: 0e73d...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I sommer er det 3 år siden vår nabo døde. Han var enkemann og hadde tre barn. Dødsboet er fremdeles ikke gjort opp. Er det noe tidsfrist for dette? Synes det er så trist at huset bare står tomt og forfaller.

Anonymkode: 0e73d...4c0

Hvem har ansvar for dødsboet? 

Finnes dødsbo både, til offentlig og privat skifte, som ikke har blitt gjort opp etter langt legre tid enn tre år. 

Du får ta en telefon til stedets tingrett og forhøre deg om saken.

Anonymkode: b3186...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er privat skifte er jeg ganske sikker på. I et brev jeg har tilgang på undertegner den ene sønnen som bobestyrer for dødsboet. 

Lurer bare på om det finnes en frist eller om de egentlig bare kan drøye så lenge de vil...

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kongla82 skrev:

Det er privat skifte er jeg ganske sikker på. I et brev jeg har tilgang på undertegner den ene sønnen som bobestyrer for dødsboet. 

Lurer bare på om det finnes en frist eller om de egentlig bare kan drøye så lenge de vil...

HI

Nei, der er ingen firster. Hva mener du med HI? 

Vanlig å signere med ts = trådstarter. 

Anonymkode: b3186...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være arvingene ikke klarer å bli enige. Eller det kan være klausuler i et testamente som du ikke kjenner til, og som hindrer oppgjør av dødsbo. 

At huset står tomt og til forfalls trenger ikke bety at dødsboet ikke er oppgjort. Kan hende arvingene har fordelt verdien, men ikke gjort noe med huset. Hvordan vet du at det ikke er oppgjort ?

Om det ikke er oppgjort, er det merarbeid med å la det stå. Dødsbo er eget skatteobjekt. Så den som står ansvarlig for dødsboet, må levere skattemelding. Og huset må jo forsikres. Brenner det, er alle verdier tapt.

Anonymkode: 9a1d5...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvtakere har kanskje ikke blitt enige. Så da vil huset stå å forfalle....

Anonymkode: 23a53...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kritt
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I sommer er det 3 år siden vår nabo døde. Han var enkemann og hadde tre barn. Dødsboet er fremdeles ikke gjort opp. Er det noe tidsfrist for dette? Synes det er så trist at huset bare står tomt og forfaller.

Anonymkode: 0e73d...4c0

At huset forfaller behøver vel ikke nødvendigvis å bety at boet ikke er oppgjort. Kanskje er huset fordelt, men ny eier har ikke bestemt hva hen skal gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med HI? 

HI = hovedinnlegg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ingen frist. Men det er foreslått å innføre frist når det gjelder gårdsbruk (som kan bli stående tomme i tiår)  https://skog.no/nyheter/innfor-tidsfrist-for-dodsbo-i-landbruket/

Anonymkode: d8a51...f95

Takk for svar. Ser her at det pr i dag ikke er noe frist. Dette dreier seg også om et gårdsbruk. Jeg vet at ikke skiftet er gjennomført fordi jeg har tilgang på brev som nylig er sendt hvor det undertegnes med sønnens navn og at han er bobestyrer for dødsboet etter faren. Har en mistanke om at de ikke klarer å bli enige om hvem som skal overta. Kjipt at det blir stående tomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...