Gå til innhold

Hvilken kofte blir brukt i midt-troms?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rundt Balsfjorden og Målselv? Snakker da om samisk kofte. Har prøvd å google meg frem til det i uksvis og ikke funnet noe særlig. Takk for all hjelp :)

Anonymkode: 60b83...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 måneder senere...

Det spørs litt. Har du slekt fra svensk side er det oftest Karesuando. Har du slekt fra Kautokeino (de som driver med rein i Indre Troms/Målselv er opprinnelig fra Kautokeino), er du sjøsamisk er det vel Tromsø/Ulsfjord evt. kofta fra Lyngen. Anbefaler deg å sjekke hvilken slekt du kommer fra og kanskje bli medlem i "samiske kofter" på FB :)

 

 

 

Anonymkode: d79e2...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.10.2019 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Det spørs litt. Har du slekt fra svensk side er det oftest Karesuando. Har du slekt fra Kautokeino (de som driver med rein i Indre Troms/Målselv er opprinnelig fra Kautokeino), er du sjøsamisk er det vel Tromsø/Ulsfjord evt. kofta fra Lyngen. Anbefaler deg å sjekke hvilken slekt du kommer fra og kanskje bli medlem i "samiske kofter" på FB :)

 

 

 

Anonymkode: d79e2...7a6

Wow trodde aldri jeg skulle få svar! Er jukkasjärvi-området på svensk side iallfall. Har slekt fra både sjøsamisk og fra Sverige. Ser at sør-troms ofoten kofta er nesten prikk lik den i jukkasjärvi-området, blir det den da? Sett på vandringsmønster fra 1800-tallet og det ser ut som om de vandret fra ca samme område i sør-troms og i Målselv.

Anonymkode: 60b83...8e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke skrive til samisk museum å spørre?

Anonymkode: a93d2...b8d

Det har jeg gjort, men det er nok ikke så enkelt. Ganske sikker på at jeg har funnet ut av det nå da :)

Anonymkode: 60b83...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Wow trodde aldri jeg skulle få svar! Er jukkasjärvi-området på svensk side iallfall. Har slekt fra både sjøsamisk og fra Sverige. Ser at sør-troms ofoten kofta er nesten prikk lik den i jukkasjärvi-området, blir det den da? Sett på vandringsmønster fra 1800-tallet og det ser ut som om de vandret fra ca samme område i sør-troms og i Målselv.

Anonymkode: 60b83...8e8

Angående Jukkasjärvi vs. Sør-Troms/Ofoten: det spørs litt på øyet som ser. For meg er det veldig stor forskjell på koftene, spesielt på søm på armer og holbi(nederste kant) og rygg- og skulderpynt. Lua sys også veldig forskjellig. I tillegg sys det litt ulikt fra familie til familie. Vet du ikke om noen i slekta som syr? 

Har familien din utvandret til Norge er det vel mest sannsynlig Sør-Troms/Ofoten, eller det som jeg har for meg kalles for Talma-kofta (en sameby i Sverige) pga det gule bandet på holbi og rygg-skulderband. 

Anonymkode: d79e2...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående Jukkasjärvi vs. Sør-Troms/Ofoten: det spørs litt på øyet som ser. For meg er det veldig stor forskjell på koftene, spesielt på søm på armer og holbi(nederste kant) og rygg- og skulderpynt. Lua sys også veldig forskjellig. I tillegg sys det litt ulikt fra familie til familie. Vet du ikke om noen i slekta som syr? 

Har familien din utvandret til Norge er det vel mest sannsynlig Sør-Troms/Ofoten, eller det som jeg har for meg kalles for Talma-kofta (en sameby i Sverige) pga det gule bandet på holbi og rygg-skulderband. 

Anonymkode: d79e2...7a6

Høres riktig ut! Flesteparten står det at er fra talma i slekta mi og. Ingen som syr dessverre. Takk for god info!

Anonymkode: 60b83...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kontakte Duodjeinstituhtta Nordland, de har egen duodjiveileder for det området og kan hjelpe :) 

Anonymkode: d79e2...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager på forhånd. Men nå som du har løst problemet, og jeg klarer ikke vente til 06.02 med å bruke denne,  er vel ikke dette helt upassende:

 

Lihkuu.jpg

Anonymkode: 998a6...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...