Gå til innhold

Med en hel verden på el-biler!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra ABC Nyheter.

Skaffer mange nok mennesker seg el-biler, så går det fullstendig tomt for kobolt og mange andre metaller.  

Hvorfor er det ikke mange flere som diskuterer denne problematikken, i steden for å bare rope "Hurra! Hurra! Hurra!" når de ser hvor mange som har skaffet seg slike el-biler? 

Anonymkode: d181e...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja el-bil er ikke miljøvennlig å lage, vi møter også disse mineralene i Iphonen etc

Jeg tenker at det mest miljøvennlige jeg kan gjøre er å bare kjøre min eldre bensin- bil til den knokses

Anonymkode: 59592...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nye spennende batteriteknologier på vei, så fort koboltprisene blir høye nok vil andre batterityper komme på markedet.

Anonymkode: 6fe6d...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symbolpolitikk. Kina setter opp et nytt kullkraftverk i uka og skal gjøre det til 2030.. Elbil er som å pisse i havet. Cruiseship forurenser like mye som en million dieselbiler i Trøndelag Du skal ha dårlig samvittighet, pengene skal inn til staten og omfordeles og den nye miljøbevisste generasjonen skal gi enkelte partier makt. Noen som hører om hullet i ozonlaget i dag? Global oppvarming er endret til "mere vær". Det er bare tull alt sammen. Fjern plast fra havet og andre ting, men Co2 problemer er knapt å spore. Til tross for målbart mer i atmosfæren, er det ikke konsekvenser å spore. Drop flyskam. God tur til New York. Det spiller ingen rolle om du drar eller ikke. 

Anonymkode: a4fcd...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke løse morgensdagens utfordringer med gammel teknologi. Oljen vil ta slutt om noen år, det samme vil sjeldne metaller. Framtiden må være basert på gjenvinnbar teknologi, uansett hva det er. Livstilen kan også endre seg. Kanskje massetransporten blir på skinner drevet av gjenvinnbare strøm i kabler/trådløst, mens elbilene blir først og fremst for bilpooler? Da trenger vi ikke så mange batterier.

Anonymkode: e97f6...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra ABC Nyheter.

Skaffer mange nok mennesker seg el-biler, så går det fullstendig tomt for kobolt og mange andre metaller.  

Hvorfor er det ikke mange flere som diskuterer denne problematikken, i steden for å bare rope "Hurra! Hurra! Hurra!" når de ser hvor mange som har skaffet seg slike el-biler? 

Anonymkode: d181e...31f

Hvorfor tror du amerikanerne begynte å utvinne skiferolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke løse morgensdagens utfordringer med gammel teknologi. Oljen vil ta slutt om noen år, det samme vil sjeldne metaller. Framtiden må være basert på gjenvinnbar teknologi, uansett hva det er. Livstilen kan også endre seg. Kanskje massetransporten blir på skinner drevet av gjenvinnbare strøm i kabler/trådløst, mens elbilene blir først og fremst for bilpooler? Da trenger vi ikke så mange batterier.

Anonymkode: e97f6...9fc

Ting du kan resirkulere tar ikke slutt, hvordan vil du resirkulere olje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Ting du kan resirkulere tar ikke slutt, hvordan vil du resirkulere olje?

Hvis man ser på produkter som er laget av olje så blir mesteparten resirkulert her i vesten, det kan være alt i fra spillolje til plastikk. Gamle bildekk blir for eksempel blandet med bitumen og resultatet er blant annet asfalt.

Den delen av oljen vi ikke resirkulerer er den som blir brukt til forbrenning som bensin og diesel, det mange ikke skjønner er at olje er så mye mer enn drivstoff.

Et produkt som kan resirkuleres kan ikke resirkuleres i det uendelige, den naturlige nedbrytningen gjør sitt uansett hvilket materialet det er.

 

Anonymkode: 1fe60...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ser på produkter som er laget av olje så blir mesteparten resirkulert her i vesten, det kan være alt i fra spillolje til plastikk. Gamle bildekk blir for eksempel blandet med bitumen og resultatet er blant annet asfalt.

Den delen av oljen vi ikke resirkulerer er den som blir brukt til forbrenning som bensin og diesel, det mange ikke skjønner er at olje er så mye mer enn drivstoff.

Et produkt som kan resirkuleres kan ikke resirkuleres i det uendelige, den naturlige nedbrytningen gjør sitt uansett hvilket materialet det er.

 

Anonymkode: 1fe60...4f5

Det er nettopp den delen som er problemfylt. Rundt 70% av olje på markedet i USA blir visstnok brukt opp på transport. 70% bortevekk, men ikke så bortevekk at den ikke varmer opp kloden. Rundt 70% av drivstoffet går også over i varme, med andre ord tapt energi. Å bruke olje på det viset er et enormt sløseri.

Alt det andre bruket av olje er noenlunde fornuftig, og den forsvinner ikke opp i atmosfæren (ikke i nærheten av samme grad ihvertfall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Det er nettopp den delen som er problemfylt. Rundt 70% av olje på markedet i USA blir visstnok brukt opp på transport. 70% bortevekk, men ikke så bortevekk at den ikke varmer opp kloden. Rundt 70% av drivstoffet går også over i varme, med andre ord tapt energi. Å bruke olje på det viset er et enormt sløseri.

Alt det andre bruket av olje er noenlunde fornuftig, og den forsvinner ikke opp i atmosfæren (ikke i nærheten av samme grad ihvertfall)

Forbruk av olje og utslipp på transport i USA er spesielt for USA, de har produsert biler som er veldig lite effektive i forhold til forbruk. De har laget biler med motorvolum på over 5 liter og opp til 8.2 liter med en effekt som ligger rundt 180HK og et forbruk som ligger på over 2 liter mila.

Energien som forsvinner som varme er noe helt annet på moderne forbrenningsmotorer enn hva det var for bare noen år siden, det er ikke uten grunn at de aller fleste nybiler føles som om man kjører rundt i en iglo på vinterstid.

USA er også i en klasse for seg selv når det gjelder bil, hele landet og logistikken er basert på bil. Mange steder så er det ikke mulig å komme seg til et kjøpesenter uten å bruke bil.

Anonymkode: 1fe60...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenvinne metaller og mineraler fra batterier og biler er mye enklere og mer effektivt enn å utvinne metallene og mineralene i første omgang. 

Kobolt eller litium brukes ikke opp, men vil kunne brukes på nytt og på nytt. 

Også produksjonen av ikke-elektriske biler krever mange metaller. Katalysatorer inneholder platina og det var fryktet at verden ville gå tom for platina. 

 

Det finnes uansett veldig mange flere biler med forbrenningsmotor, og denne problemstillingen gjelder disse i mye større grad. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...