Gjest flåpakly Skrevet 30. april 2005 #1 Skrevet 30. april 2005 Inspirert av en annen tråd her (Rune Sørgaard ytrer seg), har jeg lyst til å sette det litt på spissen i ly av ytringsfrihetens navn, og spørre: Skal nazister ha lik ytringsfrihet som andre? Og hvorfor/ hvorfor ikke?
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #2 Skrevet 30. april 2005 Ja selvfølgelig skal de det. Nazister er ikke verre enn andre folk og når det er lov for andre å hive bomber og å komme med trusler så kan de si hva de vil !! Fuck The World..... Guran
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #3 Skrevet 30. april 2005 Jeg mener at Guran ikke skulle hatt ytringsfrihet jeg... Fornøyd nå, Guran?
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #4 Skrevet 30. april 2005 ja,soleklart. Ingen meninger bør sensureres, men utfordres av seriøse argumenter. Hvis noen hevder f.eks at mennesker er underlegne pga rase,så bør han ikke møtes med sensur og forakt (så mye lettere å bli en "gruppe" da, der meninger ikke diskuteres, men fastholdes), men heller oppfordres til å komme med argumenter for sitt syn
Gjest Daniella_ Skrevet 30. april 2005 #6 Skrevet 30. april 2005 ja,soleklart. Ingen meninger bør sensureres, men utfordres av seriøse argumenter. Hvis noen hevder f.eks at mennesker er underlegne pga rase,så bør han ikke møtes med sensur og forakt (så mye lettere å bli en "gruppe" da, der meninger ikke diskuteres, men fastholdes), men heller oppfordres til å komme med argumenter for sitt syn Er det ytringsfrihet, så er det ytringsfrihet. Men, et hvert oppegående menneske vil ikke la enkelte ytringer kommer på f.eks trykk (hvis de er i den situasjon hvor de kan bestemme sånt). Jeg regner med at f.eks Vigrid har kommet med mange forferdelige uttalelser til media, men, av respekt for andres folk (rase, bakgrunn etc) så velger ikke da journalisten å la det komme på trykk. Man må jo være klar over at det finnes en del uvitende og slemme mennesker som bruker ytringsfriheten sin kun til å "undertrykke" andre personer.
Gjest flåpakly Skrevet 30. april 2005 #7 Skrevet 30. april 2005 Jeg mener at alle skal ha ytringsfrihet til å stå på gata og si hva de mener. Men derfra er det et stort sprang til krav om å bli omtalt i mediene for å få oppmerksomhet om saken. Så kult om de som jobbet innen media bare kunne fortie usunne politiske/religiøse grupperingers jippoutspill...
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #8 Skrevet 30. april 2005 Det er jo greit nok,ytringsfrihet vil vel ikke si at man kan kreve at f.eks alle landets aviser bringer ens budskap,men at ingen ytringer er forbudt ved lov. Det er vel ingen rett å ha tilhørere til meningene sine.
Gjest Daniella_ Skrevet 30. april 2005 #9 Skrevet 30. april 2005 Jeg mener at alle skal ha ytringsfrihet til å stå på gata og si hva de mener. Men derfra er det et stort sprang til krav om å bli omtalt i mediene for å få oppmerksomhet om saken. Så kult om de som jobbet innen media bare kunne fortie usunne politiske/religiøse grupperingers jippoutspill... En ting folk må være klar over er at ja, det er som sagt ytringsfrihet, men, så kommer det inn elementer som æreskrenkelse, personvern, osv. Dette må man ta med i beregningen hvis man evt velger å si akkuratt hva man mener, for det finnes lover i Norge. Så da igjen hvis du ytrer og evt krenker noen eller noe, så kan man faktisk bli straffet. Men, er man villig til det, så ja. Go for it
Gjest Daniella_ Skrevet 30. april 2005 #10 Skrevet 30. april 2005 Det er jo greit nok' date='ytringsfrihet vil vel ikke si at man kan kreve at f.eks alle landets aviser bringer ens budskap,men at ingen ytringer er forbudt ved lov. Det er vel ingen rett å ha tilhørere til meningene sine.[/quote'] Men, det er jo faktisk ytringer som ikke er lovlige. Hvis du står foran meg og kaller meg for noe som jeg absolutt ikke er, la oss si pedofil. Jeg ville kanskje fått på meg et rykte i nabolaget, og da ville jeg muligens anmeldt deg for da har jeg jo den norske lov som kan hjelpe meg i å finne ut om du har "rett" eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #11 Skrevet 30. april 2005 Det tenkte jeg ikke på Daniella_, men det er et viktig poeng. Man kan si det man vil i ytringsfrihetens navn, men bør passe munnen litt om man ikke vil bli anmeldt for f.eks injurier. Den ene loven utelukker ikke den andre...
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #12 Skrevet 30. april 2005 Selvsagt skal nazister ha samme ytringsfrihet som andre, innenfor de samme grensene som andre hva angår lovverk, rasisme og andre ting man med rette blir anmeldt for.
waco Skrevet 30. april 2005 #13 Skrevet 30. april 2005 Trøffel, folk på forumet her er jo ganske innsnevrete i tankegangen, de forstår ikke at NAZISMEN VAR EN KONSEKVENS AV DEMOKRATIET. Og nazismen var et lovlig valgt parti, og skal man FORBY NAZISME MÅ MAN FORBY DEMOKRATIET. Waco
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #14 Skrevet 30. april 2005 Stemmer. Vi vil ikke lenger være særlig demokratisk hvis vi begynner å forby slike ting. Hva med kommunister, skal vi ikke forby dem også?
waco Skrevet 30. april 2005 #15 Skrevet 30. april 2005 Ja ikkesant. Men ikke glem at menneskene på kg er ikke er som andre mennesker, de elsker demokratiet, - for dem, - hvis ni av ti hadde stemt for å kaste seg utfor fjellet er det demokrati og tvinge sistemann... Waco
Gjest Formosiss Skrevet 30. april 2005 #16 Skrevet 30. april 2005 Ingen meninger sensureres av ytringsfriheten; hvert individ har rett til den frie meningsdannelse, som det så fint heter i loven. Det vil si at hvert individ har rett til å uttale noe de -mener-. Terje Sjølie ble for eksempel frifunnet fordi man lett kunne legge mer i ordene hans enn det han selv mente; han nevnte Hess, men han nevnte ikke at han -støttet- det Hess gjorde. Han var faktisk nærmere å bli dømt for blasfemi enn for rasistiske ytringer. Jack Erik Kjuus ble dømt, selv om uttalelser i politiske formål har større ytringsfrihet enn andre. J.E. Kjuus prøvde å lage en valgkampskampanje for å tvangssterilisere adopterte barn og barn av blandingsekteskap. Retten fant at det var klart at han hadde siktet til den mørkhudede delen av befolkningen når han gjorde dette. Dette var altså sagt i klarere ord en Terje Sjølie. Jeg er for ytringsfriheten slik den er; dersom noen grupper blir utelukket fra denne, vil vi oppleve at det går ut over den samfunnsmessige debatten - altså, ting vi ikke liker, må nødvendigvis være der for at vi skal kunne diskutere problemet. Takk til meg, som leser RINF1100 - Ytringsfrihet og medieregulering for tiden ;-)
Gjest Gjesta Skrevet 30. april 2005 #17 Skrevet 30. april 2005 Ja, det synes jeg. Ytringsfrihet er viktig.
Gjest lurven Skrevet 2. mai 2005 #18 Skrevet 2. mai 2005 jo jeg synes ytringsfrihet bør gjelde for alle. det er jo ikke full ytringsfrihet hvis ikke alle får si hva de mener.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #19 Skrevet 2. mai 2005 Ytringsfriheten er jo ment å beskytte de med upopulære meninger eller meninger som går imot det etablerte eller det som det politiske systemet anser som rett på ethvert tidspunkt. Man har forsøkt å sette hindringer for dette i den nyere tid pga. den politiske korrekte tankegangen om at man for enhver pris ikke må "støte" noen. Dette er galt mener jeg.
Gjest SumoBryter Skrevet 3. mai 2005 #20 Skrevet 3. mai 2005 Jeg stemmer NEI til ytringsfrihet til nazister fordi de står for noe som går imot ytringsfrihet og menneskeverd i seg sjøl. Sier også NEI til ytringsfrihet for ekstreme muslimer og andre grupper som har meninger som strider imot frihet og menneskeverd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå