Gå til innhold

Leser du « Chick lit»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser du både mannlige og kvinnelige forfattere? 

Som mann må jeg innrømme at jeg tidligere leste nesten bare mannlige forfattere, men de siste årene har jeg utvidet horisonten. Mange gode kvinnelige forfattere som jeg burde ha oppdaget tidligere. 

Hva med deg? 

 

Anonymkode: de833...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er sammenhengen mellom overskriften og innlegget?  Det finnes mannlige forfattere som skriver chick lit, og flertallet av kvinnelige forfattere skriver ikke det. Chick lit er en (ganske vag og udefinert) sjangebetegnelse, den sier ikke noe om forfatteren.

Jeg leser flere kvinnelige enn mannlige forfattere, men jeg leser svært lite chick lit.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daria skrev:

Hvor er sammenhengen mellom overskriften og innlegget?  Det finnes mannlige forfattere som skriver chick lit, og flertallet av kvinnelige forfattere skriver ikke det. Chick lit er en (ganske vag og udefinert) sjangebetegnelse, den sier ikke noe om forfatteren.

Jeg leser flere kvinnelige enn mannlige forfattere, men jeg leser svært lite chick lit.

Beklager jeg bommet litt med overskriften ja. 

Anonymkode: de833...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser langt flere bøker av mannlige enn kvinnelige forfattere. Det er nok litt tilfeldig, men også knyttet til at jeg leser svært lite moderne litteratur. Jo lengre tilbake i tid vi går, jo høyere andel mannlige forfattere. 

Men om du kaller litteratur skrevet av kvinner for chick-lit, så har jeg ikke noe lyst til å leke med deg.

Anonymkode: 556bd...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser langt flere bøker av mannlige enn kvinnelige forfattere. Det er nok litt tilfeldig, men også knyttet til at jeg leser svært lite moderne litteratur. Jo lengre tilbake i tid vi går, jo høyere andel mannlige forfattere. 

Men om du kaller litteratur skrevet av kvinner for chick-lit, så har jeg ikke noe lyst til å leke med deg.

Anonymkode: 556bd...de9

Nei jeg mener ikke det. Ser at det kom feil ut.

Anonymkode: de833...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2019 har 24 av 37 bøker jeg har lest vært av kvinnelige forfattere, ca 2/3 altså. Jeg tror det er mest tilfeldig, jeg velger ikke bøker basert på forfattere, men på om jeg tror jeg vil like boken. 

Vet flere menn går i den tabben du har gjort før, å hovedsakelig lese bøker skrevet av menn. Pappaen min for eksempel, han gjør det ikke bevisst tror jeg, men det fører jo til at en går glipp av mye bra litteratur da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser stort sett bare bøker av kvinnelige forfattere, og det gjør jeg fordi jeg synes de jevnt over er bedre enn de (nyere) mannlige. Kvinner har et ufortjent dårlig rykte som forfattere. Jeg kan ikke se noen annen god grunn til det enn at menn faktisk ikke leser kvinner og derfor ikke vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57% av mine bøker så langt i år er skrevet av kvinner, 5 % er av kjønnsnøytrale forfattere, og resten er menn. Så relativt jevnt fordelt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chick lit, da tenker jeg på litt lettfattelige bøker skrevet for kvinner. Ikke på bøker skrevet av kvinner.

Når det er sagt så leser jeg både mannlige og kvinnelige forfattere. Jeg har egentlig inntrykk av at det er flere menn som bare leser bøker skrevet av menn enn det er kvinner som bare leser bøker skrevet av kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...