Gå til innhold

Ørjan Burøe

venus*

Anbefalte innlegg

Fotballfluen skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager skaffer en komiker, som tross alt er på turne store deler av året, å skaffe seg en hund?? Hvem skal passe hunden når han er bortreist?

Han kan ta den med seg. Det har han allerede gjort. Mulig han har mye mer tid til hund, enn dem som jobber 8-16 hver dag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotballfluen skrev (11 timer siden):

Hvorfor i alle dager skaffer en komiker, som tross alt er på turne store deler av året, å skaffe seg en hund?? Hvem skal passe hunden når han er bortreist?

Dette er jo en hund i ganske praktisk størrelse da, så han tar den nok bare med seg dit han reiser. Den går vel i håndbagasjen på fly også, så ingen problem. 

Det virker også som at han har et slags samarbeid med hun som eier en valp fra samme kull, så de passer kanskje hverandres hunder litt inn i mellom også? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
A4. skrev (1 time siden):

Bedre sent enn aldri?

«Jeg var en fyr uten grenser»

https://www.dagbladet.no/kjendis/jeg-var-en-fyr-uten-grenser/81582738

Har lest hele og selv om jeg aldri blir blendet av folk som har levd hele livet sitt som drittsekker, så skylder i hvert fall ikke ØB på "de andre" nå, han tar uforbeholdent all skyld selv og det virker som han er en angrende synder.

Selvinnsikt har han også fått et snev av. 

Er lov å forandre seg og gripe sjansen til å bli et bedre menneske. 

Samtidig tror jeg også at den oppførselen han har hatt, ofte er grodd inn i ryggmargen. Men, når det er sagt, har jo også jeg et liv jeg har ønsket å legge bak meg, noe jeg har gjort og tar sterk avstand til hvordan jeg oppførte meg de første førti årene av livet mitt. Har helt klart blitt et bedre menneske og de rundt meg, stoler på meg og tror på meg. 

Håper ØB også mener alt han sier her i intervjuet, ble ikke mer negativ til fyren etter jeg leste dette. Håper han virkelig mener det han sier, det tar nok mange år før noen stoler på ham igjen, men fortsetter han som han sier her, er han i hvert fall på riktig spor. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide. Og «in your face» til de som har forsvart han med nebb og klør her inne. Håper han klarer å snu skuta, iallfall for ungenes skyld. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (55 minutter siden):

På tide. Og «in your face» til de som har forsvart han med nebb og klør her inne. Håper han klarer å snu skuta, iallfall for ungenes skyld. 

Helt enig!

Jeg har jo også kritisert ØB for Elsa-videoen med sønnen, og det fordi sønnen ble eksponert for at far skulle ha positiv oppmerksomhet, noe dette intervjuet også bekrefter. Videoen er allmannseie, delt og fått likes av millioner. Nå er gutten snart 10 og har ingen kontroll over den. Men det virker ikke som om ØB i det hele tatt har reflektert over det, men er like stolt den dag i dag.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er litt vanskelig. Det er flott at han skjerper seg og imponerende hvis han faktisk har forstått hvor skadelig hans oppførsel er. Ikke mange på feil side av metoo-historien har tatt eierskap og ansvar. Kred for å jobbe med seg selv!

Samtidig har han vært en ufin, ekkel og slem voksen mann som folk har vært redd for og passet seg for. Det kan ikke bortforklares og det er faktisk ikke greit - samme hvor flat du legger deg i etterkant. Fortsatt ingen stjerne i min bok, men fint at han ikke utsetter flere for sitt skadelige selv. Det er det eneste bra med denne historien. Men man trenger ikke tilgi. Det er lov å ikke gi folk en ny sjanse basert på at de før har vært drittsekker. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet Caroline skrev (1 time siden):

Har lest hele og selv om jeg aldri blir blendet av folk som har levd hele livet sitt som drittsekker, så skylder i hvert fall ikke ØB på "de andre" nå, han tar uforbeholdent all skyld selv og det virker som han er en angrende synder.

Selvinnsikt har han også fått et snev av. 

Er lov å forandre seg og gripe sjansen til å bli et bedre menneske. 

Samtidig tror jeg også at den oppførselen han har hatt, ofte er grodd inn i ryggmargen. Men, når det er sagt, har jo også jeg et liv jeg har ønsket å legge bak meg, noe jeg har gjort og tar sterk avstand til hvordan jeg oppførte meg de første førti årene av livet mitt. Har helt klart blitt et bedre menneske og de rundt meg, stoler på meg og tror på meg. 

Håper ØB også mener alt han sier her i intervjuet, ble ikke mer negativ til fyren etter jeg leste dette. Håper han virkelig mener det han sier, det tar nok mange år før noen stoler på ham igjen, men fortsetter han som han sier her, er han i hvert fall på riktig spor. 

Det er faktisk mulig for de fleste og forandre seg😊 også må vi andre stole på att det er en forandring til det bedre😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne357 skrev (12 minutter siden):

Dette er litt vanskelig. Det er flott at han skjerper seg og imponerende hvis han faktisk har forstått hvor skadelig hans oppførsel er. Ikke mange på feil side av metoo-historien har tatt eierskap og ansvar. Kred for å jobbe med seg selv!

Samtidig har han vært en ufin, ekkel og slem voksen mann som folk har vært redd for og passet seg for. Det kan ikke bortforklares og det er faktisk ikke greit - samme hvor flat du legger deg i etterkant. Fortsatt ingen stjerne i min bok, men fint at han ikke utsetter flere for sitt skadelige selv. Det er det eneste bra med denne historien. Men man trenger ikke tilgi. Det er lov å ikke gi folk en ny sjanse basert på at de før har vært drittsekker. 

Han legger jo alt på at far stakk og bror døde. Han sier ikke «jeg gjorde dette fordi jeg er en drittsekk. Punktum. Hadde ikke metoo skjedd, så hadde jeg fortsatt, fordi jeg er en drittsekk. Jeg oppfører meg ikke lengre slik, fordi andre ikke tillater det lengre»

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal man si og tenke om dette. 

For det første, positivt at fyren viser et snev av selvinnsikt og innrømmer sin bedritne oppførsel og overgrep mot et ukjent antall kvinner. Jeg registrerer forøvrig at det på et vis unnskyldes med sjalusi overfor eks fruen. Det samme med påstanden om at han for det meste gikk etter kvinner som var i forhold. Det stemmer ikke. Det finnes mange, på det tidspunktet, unge single kvinner blant hans ofre.

Forøvrig er det jo enkelt å se av  kommentarer og ordbruk i dette intervjuet at han har vært særdeles aktiv i denne tråden. Som mange har mistenkt og påpekt.

Endret av Oida
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siljes_tanker skrev (16 minutter siden):

Han legger jo alt på at far stakk og bror døde. Han sier ikke «jeg gjorde dette fordi jeg er en drittsekk. Punktum. Hadde ikke metoo skjedd, så hadde jeg fortsatt, fordi jeg er en drittsekk. Jeg oppfører meg ikke lengre slik, fordi andre ikke tillater det lengre»

Delvis enig. Han forteller om at han var en gris uten grenser og anerkjenner at det var galt og går i terapi. Om det hadde skjedd uten metoo er forsåvidt irrelevant. Forklaringsmodellen om bror og far, er delvis hans og delvis journalistens, og han sier vel rett ut at det ikke er en unnskyldning for å oppføre seg som har gjort.

Men jeg er like lite imponert som deg, og tror vel heller ikke helt på endringen.

Mitt poeng var uansett om han nå faktisk har forandret seg, så unnskylder ikke det det som allerede er gjort. Det beste man kan håpe på er at det ikke skjer igjen. Det er hans ansvar, som han påstår han er klar for å ta. Vi andre har lov å tvile. Man trenger ikke tro på eller tilgi en med så dårlig dømmekraft. Vi blir opplært til å ta imot unnskyldninger som barn, men det trenger man faktisk ikke alltid. Skaden er skjedd. 

Endret av Hanne357
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (2 timer siden):

Det er faktisk mulig for de fleste og forandre seg😊 også må vi andre stole på att det er en forandring til det bedre😊

Jeg vet, har gjort det samme selv :) 

Men alltid skeptisk til det motsatte er bevist. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koseintervju med Ørjan der, altså. Ikke et eneste kritisk spørsmål. Og interessant at det skrives at ØB fikk skriftlig advarsel av Stand Up Norge etter julebordet, når de (han og tidligere manager Erland Bakke) klaget VG inn til FPU blant annet pga et intervju med Elina Krantz (benektet advarsler). Og nå er visst Sigrid sin versjon riktig! Både ØB, og ganske mange andre rundt han hadde jo heeeelt andre versjoner av hvor han hadde grafset på henne. 

Hva ønsker han egentlig å oppnå med dette, annet enn et forsøk på å komme inn i varmen (les rampelyset) igjen? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å «legge seg flat» er vel like taktisk som å bli gravid og få en baby som inntektskilde når populariteten (og inntekt….) daler. Hårfin beregning👍🏼

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØB ble forresten nevnt i fredagens episode av satireprogrammet Desken brenner, der de snakker om at Charter-Svein skal på skjermen igjen og at Bernt Hulsker er på vei tilbake. "Hva med et program der alle kansellerte kan møtes, noe som hver gang vi møtes, der de må se de andre fremføre hva de har blitt kansellert for". 

Link til klippet: https://radio.nrk.no/podkast/desken_brenner/sesong/2024/l_9a443e59-5c18-45d8-843e-595c18b5d849#t=2m5s

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at det er fint å se at Ørjan endelig har tatt til seg rådet om å legge seg flat. Ikke noe mer «jeg flørtet med feil damer», her legger han seg paddeflat. Selv om det fremdeles er noen skånsomme omskrivninger som «intime bilder» og sånn. Men kanskje det var journalisten som syntes utrykket «dick picks» ble for mye, jeg lar tvilen komme Ørjan til gode.

Og jeg skulle veldig gjerne trodd på dette. Dessverre tror jeg kun det er et forsøk på å redde karrieren, noe ala hva Kevin Spacy driver med om dagen. Jeg har ikke sett intervjuet med Spacey, men jeg har skjønt at det har noen likhetstrekk. Først og fremst er det fokuset på hva de IKKE er tatt for. Spacey fokuserer på at han ble frikjent i retten. Jeg synes det er et merkelig fokus når han endelig skal legge kortene på bordet og innrømme at han har oppført seg som et seksuelt rovdyr i alle år.

Ørjan gjør noe av det samme. Joda, han har oppført seg «grenseløst», men når det kommer til akkurat denne historien med stylisten, så var han helt uskyldig. Tror vi på det? En mann som kastet seg over ethvert menneske med innovertiss, uavhengig av alder, utseende og ikke minst samtykke, lot denne ene stylisten være i fred? Det høres usannsynlig ut. Det jeg tror skjedde var at han prøvde seg på feil dame. Ei dame som slet med sitt og hadde akkurat nok skruer løse til å blåse dette opp og lage et helvete for han. Og som var bedre til å formulere seg, enn til å ta vare på bevis.

Joda Ørjan, fullt mulig den artikkelen ikke fortalte sannheten om hva som skjedde mellom dere, men den beskrev veldig godt hva uendelig mange kvinner følte i møte med deg. Uansett blir det rart å trekke frem «jeg var uskyldig» i et intervju som har som mål å innrømme skyld. Det får meg til å tro at du fremdeles hadde nektet for alt, dersom du trodde du kunne kommet unna med det.

Men historien med stylisten er viktig av en annen grunn også, den brukes som innledning for Ørjans nesten-selvmordsforsøk. For la det ikke være tvil, det er Ørjan som er offeret i denne historien. Joda, han innrømmer at han oppførte seg «grenseløst» mot andre, men stakkars fyren hadde jo både fraværende pappa og død bror og ADHD og en kone som kunne være utro, hvis hun ville. Det er ofte en forklaring på hvorfor folk utvikler seg til å bli slemme mennesker, men ved å utbrodere det såpass sitter jeg igjen med følelsen at Ørjan ser på seg selv som et offer. Og det rimer dårlig med påstanden om at han tar ansvar for sine handlinger.

alt i alt synes jeg det var et godt forsøk. Fint å se at han endelig har fått gode rådgivere på laget. Men jeg er redd den eneste karrieren han reddet var Marna sin. Hun kom så godt ut av dette at man nesten glemmer langfingeren og unnskyldningene. Men for Ørjan tror jeg ikke det holder. Det er kvinner han må overbevise, og kvinner leser imellom linjene her og ser at intensjonen dessverre er å redde karrieren, ingenting annet.

• Liker 15
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet, @Felis. Jeg er enig i at det kan virke som at Ørjan fremdeles ser på seg selv som et offer, og at alle andre er slemme.

Og du har helt rett i at karrieren til Marna fikk et oppsving etter hun ikke lenger kan assosieres med han, og jeg tror også det er lettere å tilgi hennes langfinger og arroganse nettopp fordi det er lettere å forstå hennes motiver for å oppføre seg slik i den situasjonen. Stakkars Ørjan som ikke får lov til å være med å leke (les delta i reality) for han har jo tross alt sakt unnskyld og lagt seg flat.

Det er nesten beundringsverdig å klare og bli så ekstremt mislikt av sine egne i bransjen. Da har du jobbet ganske hardt for det. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...