Gå til innhold

Stiv og tung i kroppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pleide å løpe relativt lett. Er 166 og veier 62 kg. Er slank. 

De siste 3 ukene har det blitt tyngre å løpe. Har fått tilbake beinhinnebetennelse på høyre legg. Er stiv rett under rumpa. Kjennes som om jeg har bly i kroppen, tungt. 

Fikk kink i korsryggen for 3 dager siden etter å ha lent meg fremover for å ordne noe på gulvet og har vært tvunget til lite trening.

Har trent styrke en dag i uka det siste halve året, nettopp gor å unngå skader og fordi jeg er i starten av 30-årene.

Går veldig mye.

Merker også at det er tyngre med mensen og at høy luftfuktighet muligens har slått meg ut en del.

Kroppen er bedre i dag med sol.

Har tatt jerntilskudd fordi jeg ofte mangler jern. Alltid vært slik.

Hva gjør jeg feil?

Spiser rikelig og variert

 

Anonymkode: b0b31...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter

Hvor ofte trener du? Og hvor intenst? Overbelastning fører jo til mer skader. Og beinhinnebetennelse er vel eneste hvile som gjelder?

Ville trent styrke minst 2 ganger  i uka, vanskelig bygge opp skikkelig muskelstyrke så sjeldent. 

Se også over sovingen, sover du bra og våkner uthvilt? Andre faktorer i livet som har endret seg? stress, jobb, familie etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tranedatter skrev:

Hvor ofte trener du? Og hvor intenst? Overbelastning fører jo til mer skader. Og beinhinnebetennelse er vel eneste hvile som gjelder?

Ville trent styrke minst 2 ganger  i uka, vanskelig bygge opp skikkelig muskelstyrke så sjeldent. 

Se også over sovingen, sover du bra og våkner uthvilt? Andre faktorer i livet som har endret seg? stress, jobb, familie etc.

Jeg går 8-10 km i uken fordi jeg ikke har bil, alternativt sykler, men foretrekker å gå. Det er opppverbakker til jobb og da nedover hjem ( en vei= 4 km)

Løpet 2-3 dager i uken a 7 km. 

Trener 60 min styrke for hele kroppen med løse vekter, typ bodypum eller crosstrening

Sitter mye på jobb

Kroppen har vært mye bedre i dag

Har ikke løpt på 3 dager. Det vat veldig tungt og beina føltes som stive stokker. Beinhinnebetennelsen var svakt tilstede og stivheten på nedsiden av rumpa, der låret starter, var merkbar. Har vært en del slike tunge økter i det siste. Var veldig merkbart sist. Har vært høy luftfuktighet i sommer, så tenkte det hadde noe å si.

Anonymkode: b0b31...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Luftfuktighet er vel kanskje ikke helt årsaken. ;)

Men du løper og går mye. Dvs, for mye for deg og dine ben.

Benhinnebetennelse: Skyldes overbelastning. Og kuren er å unngå løping på asfalt, helst ikke løpe i det hele tatt, men trene andre saker. Samt tøying. I verste fall må det opereres.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/idrettsskader/beinhinnebetennelse-legg/?page=2

 

At du kjenner deg tung og stiv er også overbelastning. Jeg gjetter du har for ensidig trening, for mye og kanskje på asfalt. Ta en ordentlig lang pause fra løpingen, tren heller mer styrketrening og sykle til jobben. Du sier selv du føler deg litt bedre nå etter bare tre dager med hvile.

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tranedatter skrev:

Luftfuktighet er vel kanskje ikke helt årsaken. ;)

Men du løper og går mye. Dvs, for mye for deg og dine ben.

Benhinnebetennelse: Skyldes overbelastning. Og kuren er å unngå løping på asfalt, helst ikke løpe i det hele tatt, men trene andre saker. Samt tøying. I verste fall må det opereres.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/idrettsskader/beinhinnebetennelse-legg/?page=2

 

At du kjenner deg tung og stiv er også overbelastning. Jeg gjetter du har for ensidig trening, for mye og kanskje på asfalt. Ta en ordentlig lang pause fra løpingen, tren heller mer styrketrening og sykle til jobben. Du sier selv du føler deg litt bedre nå etter bare tre dager med hvile.

 

God bedring!

Takk for svar😊 Da blir det pause

Anonymkode: b0b31...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...