Gå til innhold

Hvordan lære meg norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg synes at jeg både snakker og skriver dårlig norsk. Og det som er trist, er at jeg har bodde ganske lenge i Norge, men fortsatt så skriver jeg så dårlig norsk at det er nesten tragisk. Så det jeg trenger er tips og råd til hvordan jeg best kan forbedre norsken min, både muntlig og skriftlig. På forhånd takk!

Anonymkode: 0d844...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les bøker. Snakk norsk, helst med noen som kan flytende norsk, så mye som mulig.

Anonymkode: 18d23...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening. Les bøker, artikler, hva som helst egentlig, bare du leser masse. Se på norsk tv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Les bøker. Snakk norsk, helst med noen som kan flytende norsk, så mye som mulig.

Anonymkode: 18d23...1f1

I det siste så har jeg begynt å snakke norsk med nordmenn, og jeg har merket allerede at norsken min har forbedret seg, så det er positivt. Skal ihvertfall fortsette å snakke norsk med nordmenn.

Anonymkode: 0d844...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Orgasmus said:

Mengdetrening. Les bøker, artikler, hva som helst egentlig, bare du leser masse. Se på norsk tv.

Jeg leser alt for lite, synes det er kjedelig å lese. Men hvis jeg skal lære meg norsk så må jeg nesten tvinge meg selv til å lese bøker, tror jeg. Takk for tipsen. 

Anonymkode: 0d844...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve øve øve i form av å snakke norsk med nordmenn og lese norske aviser. Det er språk-kafe og norske aviser på de fleste bibliotek tror jeg

Anonymkode: 0b524...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt sammen med nordmenn (kollektiv/kjæreste)

Anonymkode: 9f274...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Det første jeg vil si er at jeg kan ikke skjønne at du syns du skriver dårlig norsk! Det du skriver her er perfekt, og jeg syns at du skriver veldig veldig bra!! 🙂 

Men for å lære mer kan du gjøre mye av det de andre her skriver, lese bøker og snakke med andre nordmenn. I tillegg kan du: 

- hør på norsk radio! Hvis du føler at du ikke forstår så mye får du uansett hørt og lært melodien i språket! 

- hør på norske sanger - les, lær og forstå teksten 

- se på norske serier, gjerne med undertekster, eller serier på andre språk med norske undertekster 

- vær nysgjerrig, og ikke vær redd for å prate! Det er ikke farlig å si feil, det lærer man bare av 🙂 

- ha facebook osv på norsk

Jeg lærer spansk selv, så har full forståelse for at det er vanskelig. Men ikke gi opp!! Og som sagt, jeg syns allerede at du skriver imponerende bra norsk! 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, spansk123 said:

Det første jeg vil si er at jeg kan ikke skjønne at du syns du skriver dårlig norsk! Det du skriver her er perfekt, og jeg syns at du skriver veldig veldig bra!! 🙂 

 

Perfekt er det ikke, men det er veldig bra.

Anonymkode: 272fa...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser alt for lite, synes det er kjedelig å lese. Men hvis jeg skal lære meg norsk så må jeg nesten tvinge meg selv til å lese bøker, tror jeg. Takk for tipsen. 

Anonymkode: 0d844...d11

Det spiller jo ingen rolle HVA du leser, bare du leser norsk-språklige bøker. Kan du ikke lese om noen tema som interesserer deg for eksempel? Noen temaer du liker, hobbyer du har, hva som helst. Det finnes sikkert bøker som er skrevet om det, så da leser du det. Det MÅ ikke være romaner og noveller. Alt lesestoff duger, det lærer man av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt er det ikke, men det er veldig bra.

Anonymkode: 272fa...e1c

Jaja, to små feil kanskje, men ikke langt unna perfekt vil jeg si 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt er det ikke, men det er veldig bra.

Anonymkode: 272fa...e1c

Tre feil i  startinnleggets tre linjer. Alminnelig bra, vil jeg si. Men ganske bra til å være skrevet av en utlending.

Anonymkode: 758f1...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg skriver under på det med lesing av bøker på norsk. Finn sjangre du liker. Jeg kom til Norge i begynnelsen av tenårene, vi havnet da på et lite sted med ingen utlending og på skolen snakket jeg bare med nordmenn og læreren vår var selvfølgelig etnisk norsk. Etter ett år tolket jeg på sykehus for foreldrene mine, og etter tre år trodde folk at jeg var født i Norge. Den dag i dag tror folk at jeg er en nordmann som har byttet navn fordi jeg snakker helt aksentfritt. Det som hjalp meg var å lese bøker. Og nå med teknologien har jeg ordbøker og ordlister på mobilen og søker etter ord og uttrykk hele tiden for å skrive variert og utvikle ordforrådet mitt. Jeg drømmer om å bli norsklærer i en gang i fremtiden, noe mange av mine venner oppfordrer meg til å gjøre. Se på norsk TV, les bøker og les nyheter og skriv ned ord og uttrykk du ikke forstår og søk etter dem. Usikker på uttale? Søk enten på nettet(ordet + uttale) eller spør dine norske venner. 

Anonymkode: 61f58...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...