Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansen for tvillinger? Hormonbehandling? Hvem gir meg det isåfall?

Anonymkode: 3dd79...4f4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo eldre du blir, jo større er sjansen. Så du kan jo vente litt, men ikke for lenge 😛 

noen ting i livet er litt vanskelig å styre selv... 

Anonymkode: 27f59...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøverør øker sjansen i hvert fall.

Anonymkode: 4d24d...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes piller som kan øke sjansen, men de får du ikke sånn helt uten videre bare fordi du ønsker tvillinger.

Anonymkode: b82ae...41f

AnonymBruker
Skrevet

Ute på det private markedet er de sikkert åpen for det meste, så lenge du kan betale for det. Det er sikkert klinikker som kan sette inn to befruktede egg. Ellers så kan du sikkert brygge noe te og tilsette noen urter og litt gurkemeie og be til de gamle greske gudene klokken 12 ved fullmåne.

Anonymkode: 549a0...569

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hormonbehandling som fermara og letrozol øker sjansene sammen med ovitrelle. Men da må du gå privat. Å sjansene øker men er fortsatt kun 10-11%. Hvis ikke må du gå for prøverør å sette inn 2 egg.

Anonymkode: 0e81a...e21

AnonymBruker
Skrevet

Har du barn fra før? Når jeg fikk mitt første barn var jeg sååå glad for å ikke ha fått tvillinger 😅 Mannen som forsåvidt ønska seg trillinger var veldig enig 😂

Anonymkode: 7bc05...302

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn fra før? Når jeg fikk mitt første barn var jeg sååå glad for å ikke ha fått tvillinger 😅 Mannen som forsåvidt ønska seg trillinger var veldig enig 😂

Signerer denne🤭

føler de fleste som ønsker barn ikke har barn fra før

har faktisk aldri hørt om noen med barn som ønsker seg tvillinger ved neste runde.

tror ikke det er noen vei å få tvillinger på. De private klinikkene er underlagt samme lovverk som det offentlige ; og nå er de svært forsiktige med å overstimulere ved ivf fordi tvillinger er risikosvangerskap. For noen år tilbake siden var regelverket litt løsere tror jeg og det var vanlig å ta i litt ekstra med stimulering / sette inn litt ekstra embryo for å sikre ivf-suksess.. nå gjøres d bare hvis det i utgangspunktet er ganske liten sjanse for befruktning .. eksempelvis kvinne med høy alder

Anonymkode: fa1d5...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Signerer denne🤭

har faktisk aldri hørt om noen med barn som ønsker seg tvillinger ved neste runde.

tror ikke det er noen vei å få tvillinger på. De private klinikkene er underlagt samme lovverk som det offentlige ; og nå er de svært forsiktige med å overstimulere ved ivf fordi tvillinger er risikosvangerskap. For noen år tilbake siden var regelverket litt løsere tror jeg og det var vanlig å ta i litt ekstra med stimulering / sette inn litt ekstra embryo for å sikre ivf-suksess.. nå gjøres d bare hvis det i utgangspunktet er ganske liten sjanse for befruktning .. eksempelvis kvinne med høy alder

*Mente de fleste som ønsker tvillinger ikke har barn fra før

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ute på det private markedet er de sikkert åpen for det meste, så lenge du kan betale for det. Det er sikkert klinikker som kan sette inn to befruktede egg. 

Anonymkode: 549a0...569

Klinikkene kan for all del sette inn to befruktede egg, men dette er ikke noe som gjøres "på bestilling". Det var først etter to mislykkede forsøk med ett egg (+ lang historie med prøving og egg som ikke fester seg) at vi fikk tilbud om å sette inn to egg, og selv da så var ikke dette noe som klinikken var veldig ivrige på og vi fikk flere advarsler enn anbefalinger. Tvillingsvangerskap er risikosvangerskap og det er også relativt vanlig at den ene tvillingen aborterer tidlig, noe som igjen medfører risiko for den tvillingen som er igjen.

Anonymkode: 685bf...d69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne🤭

Her er jeg 🙋🏼‍♀️ Jeg har ei på 7 mnd, og jeg har alltid ønsket meg tvillinger. Gjør det enda 😊  Men ikke riktig , vil liksom nyte tiden med hu her først. Har en veldig bedagelig baby da, gråt ikke de første 8-10 ukene av livet sitt utenom når vi måtte suge snørr ut av nesa hennes. Tok smokk etter 4 uker, så puppene fikk være litt i fred. Melka kom som en foss fra dag 0. Nå kan hun bruke gråt som språk når hun ikke blir forstått (overtrøtt, slått seg, bæsj i bleia). Ikke en mammadalt, så også pappa får lov å legge, trøste etc (selv om mamma må nappe hun ut av armene av og til og trøste selv 🙈

Og jeg tror nestemann blir et mareritt i forhold uansett, for hvor heldige kan man være to ganger? Men da tebker jeg, gi meg to mareritt. Jeg har ikke noe kjipt å sammenligne med, så jeg blir å takle det også 🙂

Anonymkode: fd2a1...aca

AnonymBruker
Skrevet

Spis ostesmørbrød

Anonymkode: dd750...646

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Prøverør øker sjansen i hvert fall.

Anonymkode: 4d24d...9f9

Njeai... Hvis du får satt inn mer enn ett egg, så ja. Men i Norge setter man kun inn flere enn ett egg hvis de befruktede eggene er av dårlig kvalitet (ikke vits i å fryse dem) eller man har mange mislykkede forsøk bak seg. Man kan altså ikke bare be om å sette inn flere, da må man utenlands. 

Når man setter inn ett egg er sjansen for tvillinger lavere enn hos andre par, nettopp fordi man da har utelukket muligheten for toeggede. 

I Norge er altså prinsippet at man skal unngå risiko for tvillinger ved assistert befruktning så godt man kan. Dette fordi tvillingsvangerskap bærer med seg så mange utfordringer, og man ser statistisk at sannsynligheten for vellykket svangerskap ikke går opp om man setter inn mer enn ett egg. 

Skrevet

Jeg ønsker meg også tvillinger, men det er fordi jeg ønsker søsken til mitt/mine barn. For oss blir det bare denne ene graviditeten. Har gått på femar, men siste gynekolog undersøkelse viser at de bare løsnet fra ene siden. Så blir nok bare en. Greit det også :)

Pluss at tvillinger er jo mer risikosvangerskap. Vil jo at alt skal gå bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk satt inn to egg på det siste forsøket mitt (privat klinikk), men på de to første forsøkene satt de bare inn ett egg selv om jeg sa at to var ønskelig. Nå ble det full klaff på det siste forsøket, lucky me!, men svangerskapet var svært tøft, som jo tvillingsvangerskap oftere er enn svangerskap med bare ett barn.

Anonymkode: 9cde7...72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker meg også tvillinger. Ikke som første heldigvis for det hadde vært et sjokk, og nr 2 er eneboer i magen, så det blir eventuelt nummer 3. Har ikke et sterkere ønske enn at jeg kun krysser fingrene da, men syns det kunne vært stas. 

Anonymkode: da576...664

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet i mA, ble raskt gravid igjen og det viste seg å være tvillinger. Fikk tre barn på to år. Har vært givende, men har møtt fordommer held veien «så glad det ikke er meg som har tvillinger» «stakkars deg» «at du orker» osv. 

Anonymkode: bdc6f...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du deg det? Det er jo forhøyet risikonfor komplikasjoner og for tidlig fødSel!

Anonymkode: de211...a92

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg 🙋🏼‍♀️ Jeg har ei på 7 mnd, og jeg har alltid ønsket meg tvillinger. Gjør det enda 😊  Men ikke riktig , vil liksom nyte tiden med hu her først. Har en veldig bedagelig baby da, gråt ikke de første 8-10 ukene av livet sitt utenom når vi måtte suge snørr ut av nesa hennes. Tok smokk etter 4 uker, så puppene fikk være litt i fred. Melka kom som en foss fra dag 0. Nå kan hun bruke gråt som språk når hun ikke blir forstått (overtrøtt, slått seg, bæsj i bleia). Ikke en mammadalt, så også pappa får lov å legge, trøste etc (selv om mamma må nappe hun ut av armene av og til og trøste selv 🙈

Og jeg tror nestemann blir et mareritt i forhold uansett, for hvor heldige kan man være to ganger? Men da tebker jeg, gi meg to mareritt. Jeg har ikke noe kjipt å sammenligne med, så jeg blir å takle det også 🙂

Anonymkode: fd2a1...aca

Ja, også Evt de som har hatt en ekstrem enkel baby da;) 

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi har tvillinger og det blir ikke flere barn der for å si det sånn. Hun har vært myyyye nede stakkars... Våre er like gamle, jeg har bare en, og jeg er så SYKT glad for det.. 🙃

Anonymkode: e3ce0...c42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...