Gå til innhold

Reklame for alkohol eller tilfeldig?


Gjest no. 72

Anbefalte innlegg

Gjest no. 72

I Norge er det forbudt å reklamere for alkohol, det er også forbudt å ha bilde av alkohol i reklame. Hvis jeg skal reklamere for en kjole jeg har på meg, kan jeg ikke ha en flaske vin i hånda samtidig.

Reglene for reklame og alkohol finner dere her: https://www.helsedirektoratet.no/tema/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame

 

Men, som kjent har vi en del umerket reklame, og alkoholbransjen er en stor bransje, med nok av penger, og jeg regner med at de, som alle andre, både ser etter de mulighetene som ligger i regelverket og gråsonen, men også smutthullene. Hvilken bransje gjør ikke det?

 

Multibev stod bak arrangement hvor influensere var invitert: https://www.dn.no/pr/olimportor-sto-bak-luksusmiddag-for-influenser-elite/2-1-492786

Slik jeg har forstått det stod Multibev (firma som driver med øl import) som stod bak, og  kommunikasjonsbyrået JPC som organiserte det. Det skulle blant annet kun serveres Peroni. Som kjent er disse influenserne våre veldig glad i å dele bilder på sosiale medier (det er jo jobben deres), og resultatet var masse gratis reklame for Peroni.

Men er det lov?

Actis, som er rusfeltets samarbeidsorganisasjon, har klaget inn arrangementet til helsedirektoratet, men de har tydeligvis veldig lang saksbehandlingstid, for selv seks måneder etter er ikke saken ferdig.

 

Også har vi dagens sak: https://www.dagbladet.no/kjendis/skremt-av-ny-trend---tone-damli-en-av-verstingene/71039249

Tone Dambli Åberge viser frem Corona og Peroni på sin instagramkonto. Jeg finner ikke alle bildene på hennes konto nå, så mulig de er slettet, eller at jeg ser dårlig. Dere ser bildene i artikkelen til dagbladet. Her er kontoen hennes: https://www.instagram.com/iamtonedamli/

Her har dagbladet laget en egen sak om bildene: https://www.dagbladet.no/video/se-kritiseres-for-disse-instagram-innleggene/dpjoX9q9

Det er disse to merkene som går igjen, og hun har gjort det så mye at Multibev faktisk har tatt kontakt med henne. 

Det syns jeg er veldig rart, nå sier han ikke hva han sa i samtalen, men jeg kan ikke se for meg at han sa at du må slutte å vise frem produktene våre heller. Veldig fint at de sier at det er viktig for dem at det ikke fremstår som reklame, men da er det jo litt underlig å invitere disse influenserne til en lukket  fest, er det ikke?

Samtidig tenker jeg det er en så stor risiko å ta for alkohol-bransjen, at jeg ikke helt kan tro at de vil gjøre noe slikt bevisst heller? 

 

Hva tenker dere? Har dere sett lignende hos andre?

 

 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere av de kommersielle some-aktørene som er glade i å vise frem alkohol. De er ikke alltid flinke til  følge reglene heller.

En relativt kjent blogger arrangerte festival hjemme hos seg selv i fjor sommer - da ble det vist frem vin som søsteren til bloggeren hadde økonomiske interesser i.

Madcon har fått på pukkelen for sin snikreklamering. Caroline Berg Eriksen har fått flere advarsler.

Vi har et strengt regelverk for både skjenking og reklame for alkohol i Norge. Jeg synes det er en bra ting for folkehelsa og for samfunnet som helhet. 

Når vi har et strengt regelverk, synes jeg det er viktig og riktig at det håndheves strengt også - for alle kommersielle aktører. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MultiBEV bryter jo bevisst loven, se på facebook siden deres. De driter i reglene og betaler bøtene. 

Det er noen aktører som følger reglene men de er få, de fleste ignorer de bare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Australia, men samme taktikk ser vi her i landet:

“The research also found the alcohol industry often partnered with non-alcohol brands like active wear and events such as festivals, allowing the industry to use influencers to promote their products without having to disclose their sponsorship.

“Alcoholic products such as branded glasses of wine or bottles of champagne were often featured as props by influencers, further blurring the lines of what are considered sponsored posts.»

https://www.thedrinksbusiness.com/2019/04/alcohol-industry-accused-of-social-media-spin-in-australia/

https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2019/apr/09/australian-instagram-influencers-often-plug-alcohol-but-do-not-declare-sponsorship

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
16 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

MultiBEV bryter jo bevisst loven, se på facebook siden deres. De driter i reglene og betaler bøtene. 

Det er noen aktører som følger reglene men de er få, de fleste ignorer de bare. 

Jeg ser bare flasker av vann, og andre produkter som ikke inneholder alkohol? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
2 timer siden, Firestone skrev:

Fra Australia, men samme taktikk ser vi her i landet:

“The research also found the alcohol industry often partnered with non-alcohol brands like active wear and events such as festivals, allowing the industry to use influencers to promote their products without having to disclose their sponsorship.

“Alcoholic products such as branded glasses of wine or bottles of champagne were often featured as props by influencers, further blurring the lines of what are considered sponsored posts.»

https://www.thedrinksbusiness.com/2019/04/alcohol-industry-accused-of-social-media-spin-in-australia/

https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2019/apr/09/australian-instagram-influencers-often-plug-alcohol-but-do-not-declare-sponsorship

 

Tror disse influenserne er nyttige idioter for den store bransjer. De sier jo ja til alt de kan få gratis. Men hvor er myndighetene? Har de kunnskapen de trenger til å følge med i timen, eller sakker de akterut her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest no. 72
16 timer siden, pøbelsara skrev:

Det er flere av de kommersielle some-aktørene som er glade i å vise frem alkohol. De er ikke alltid flinke til  følge reglene heller.

En relativt kjent blogger arrangerte festival hjemme hos seg selv i fjor sommer - da ble det vist frem vin som søsteren til bloggeren hadde økonomiske interesser i.

Madcon har fått på pukkelen for sin snikreklamering. Caroline Berg Eriksen har fått flere advarsler.

Vi har et strengt regelverk for både skjenking og reklame for alkohol i Norge. Jeg synes det er en bra ting for folkehelsa og for samfunnet som helhet. 

Når vi har et strengt regelverk, synes jeg det er viktig og riktig at det håndheves strengt også - for alle kommersielle aktører. 

Hvem var denne bloggeren som har en søster som lager vin? Eller ikke nødvendigvis lager da :P

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, no. 72 skrev:

Hvem var denne bloggeren som har en søster som lager vin? Eller ikke nødvendigvis lager da :P

Pilotfruen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
12 minutter siden, jabx skrev:

De har "tilfeldigvis" alltid merkelappen vendt mot kamera. Veldig tilfeldig.

Ja, jeg forstår jo at kommunikasjonssjefen måtte ta en telefon og spørre hva det handlet om... 

Jeg syns det er så rart, for de bør jo bare være happy. Samtidig kan de så klart ikke si det utad, men han hadde jo ringt til henne før pressen lagde sak om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...