Gå til innhold

Kjøpe bil til fjellturer


Gjest AnonymVestlending

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymVestlending

Hei! Skal kjøpe min første bil. Er nyutdannet og har lyst å gå mye mer i fjellet en jeg gjør nå, samt kunne benytte bil til ærend. Hovedbruk er helgeturer. Budsjett ca. 100k. Hvilke modeller er bra? Har sett på Toyota siden de visstnok skal være veldig pålitelige, men aner ikke om de er bra biler til mitt behov utover det... Vil i grunn ha noe som er så økonomisk gunstig som mulig, ikke dreper meg i trafikken samt ikke er for liten.

Tips? Noe bra sted å få oversikt over ulike bilmerker, modeller, og ulike styrker og svakheter ved modeller? Blir jo garantert bruktbil, men aner ikke hva som er bra å kjøpe av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har bil med å gå i fjellet å gjøre? Sikker på at du ikke heller bør spørre om hva skotøy du skal kjøpe...?

Anonymkode: 19407...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går faktisk helt fint med hvilken bil som helst, utenom de som er veldig lave under. Det er meget strengt for hva som er lov av ferdsel utenfor offentlige veier uansett. Og private veier er det som regel en låst bom som stenger den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymVestlending said:

Hei! Skal kjøpe min første bil. Er nyutdannet og har lyst å gå mye mer i fjellet en jeg gjør nå, samt kunne benytte bil til ærend. Hovedbruk er helgeturer. Budsjett ca. 100k. Hvilke modeller er bra? Har sett på Toyota siden de visstnok skal være veldig pålitelige, men aner ikke om de er bra biler til mitt behov utover det... Vil i grunn ha noe som er så økonomisk gunstig som mulig, ikke dreper meg i trafikken samt ikke er for liten.

Tips? Noe bra sted å få oversikt over ulike bilmerker, modeller, og ulike styrker og svakheter ved modeller? Blir jo garantert bruktbil, men aner ikke hva som er bra å kjøpe av de...

Dette googler man, pr type bil, begynn med svakheter, så ser du fort hvilke som ikke er aktuelle

Anonymkode: 493e1...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette googler man, pr type bil, begynn med svakheter, så ser du fort hvilke som ikke er aktuelle

Anonymkode: 493e1...b83

Svakhet: Egner seg ikke til fjelltur-typ...?

Anonymkode: 19407...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer fram til de aller fleste utgangspunkter for fjellturer med omtrent hvilken som helst bil. Du trenger i alle fall ikke tenke at du må prioritere en firehjulstrekker med spesielt høy bakkeklaring. For å si det slik: jeg har kommet fram dit jeg har trengt med en Peugeot 107, som er en mikrobil. (Men jeg vil ikke anbefale akkurat den bilen likevel. Den er så innmari liten.) Så lenge det ikke er en sportsbil eller andre biler som er SPESIELT lave, er ikke akkurat det noe problem.

Når du definerer at du har behov for en bil som skal brukes til helgeturer, og at du vil gå i fjellet, er min tanke at du kanskje også vil ha med deg 1-3 passasjerer som du skal reise sammen med, og at dere har en del bagasje med dere? Dermed bør du vurdere en stasjonsvogn, eller i alle fall en 5-dørs kombi. Sedan er som regel billigere, rett og slett fordi de er mindre populære i Norge, men du får mindre bagasjeplass der.

Hvis du ikke MÅ unngå diesel, er det mye bil for penga blant dieselbiler nå. Vær obs på at den antakeligvis blir ganske tungsolgt hvis du vil selge den senere, men hvis du vil ha en bil som du skal kjøre helt til den skal vrakes, kan det være verdt å vurdere. 

Når det gjelder merker er det utrolig mye synsing og meninger ute og går. Personlig ville jeg unngått Ford, Peugeot, Renault og Citroën. Mange vil nok være uenige når det gjelder Ford, så dette er subjektivt. Jeg har selv eid franske bruktbiler, og har hatt både mitt beste og mitt dårligste bilkjøp blant disse. Det er såpass tilfeldig at jeg ikke vil anbefale deg det. 
Det finnes også lister over de beste bruktbilene, men den tar for seg 3 år gamle biler, og du skal kjøpe noe som er eldre enn det, og da blir lista mer irrelevant. 

Av motorstørrelser ville jeg unngått de aller minste motorene (<1,0 - 1,2 liter). Hvis du skal kjøre noen høydemeter, og ha med både passasjerer og bagasje, kan det føles ganske tungt og lite sprekt. 

Toyota er som regel veldig trygge kjøp. En Toyota Auris, helst i stasjonsvognutgave, burde passe deg godt. Den finnes i 1,4 liters dieselutgave. Ikke veldig sprek, men du kommer fram. Golf kan også være et alternativ, men da må du ned i motorstørrelse for å komme innenfor ditt budsjett (hvis kilometerstand og årsmodell skal sammenliknes med Auris).

En Volvo V70 fra ca 2011 kan også være et godt kjøp. Den er større enn Toyotaen, men har også større motor og bedre plass. De siste årene har Volvo fått dårlig score på bruktbiltestene, men det gjelder nyere bruktbiler (2016 -).   

Jeg kunne skrevet mye mer, men nå har du i alle fall et utgangspunkt. Noen vil være enig med meg, andre vil være uenig. Bil er ikke bare objektivt; mye følelser og subjektivitet blant folk. Les deg opp. Google de bilene du selv synes virker interessante og se hva andre mener. Og som sagt: det er ikke mange biler som er direkte uegnet til fjellturer, så det er plassbehov og økonomi som bør være styrende her. 

Anonymkode: 7d4ae...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymVestlending
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva har bil med å gå i fjellet å gjøre? Sikker på at du ikke heller bør spørre om hva skotøy du skal kjøpe...?

Anonymkode: 19407...6ac

Jeg bor i en by hvor jeg må kjøre 1-2 timer for fjell over 1000 høydemeter. Er oppvokst i Sogn og Fjordane så føler veldig savn etter høye fjell og den mestringsfølelsen som følger med. Kollektivtransport holder ikke mål for fjellturer.

Anonym like over her: tusen hjertelig takk for nyttig innlegg! Jeg har fortsatt mye jeg må lære meg, men dette er en god pekepinn. Visste ikke at det fantes bruktbiltester. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil si at du trenger firehjulstrekk, som i utgangspunktet bare er tull. Skal du et sted der du ikke kommer frem med framhjulsdrift, blir det bare vanskeligere å taue deg ned igjen når du først blir støkk. Du skal jo bare frem i fjellet.

Jeg er masse i fjellet og mine valg er som følgende:

- Plass (minivan, flerbruksbil, stasjonsvogn)

- Kraft (minimum 120 hk)

- Bensin (diesel og el er pissedårlig i -30°C)

- Pålitelighet (Honda, Kia, Toyota, Volvo)

- Bruktbil (bulker bilene mine masse på grusveier osv. og vil ikke være redd for skrammer)

- Unngå "eco", "blue", "green"-modeller som er senket for redusert luftmotstand. Hele DRIVe-serien til Volvo sliter med anleggsveier i fjellet, f.eks.

Det er også generelt en fordel med "ukule" eller sjeldne biler som er superbillige å forsikre, og som er billige å kjøpe fordi ingen kjenner til de eller vil ha de. Honda Element er et eksempel. Kun fire seter, men super praktisk - du kan vaske interiøret omtrent med hageslange.

Lykke til! :)

Anonymkode: de898...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, abrasiveRefraction said:

Mercedes GLA med 4matic.

Eventuelt en Tesla?

For 100 k. Artig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

For 100 k. Artig.

Bittelitt dyrere men du sparer jo masse på vedlikehold.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104516583

Kjøper du skrot, får du skrot. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149191029

Tar du med sparing på drivstoff så blir den fort like billig som merca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for persondebatt og brukerdebatt. 

Ninab82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Bittelitt dyrere men du sparer jo masse på vedlikehold.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104516583

Kjøper du skrot, får du skrot. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149191029

Tar du med sparing på drivstoff så blir den fort like billig som merca.

Disse forslagene er skivebom med enorm margin. TS har et budsjett på 100k, og disse forslagene koster 2 1/2 og 4 ganger grensen. Selv om eldre biler har mer vedlikehold kompenserer ikke det for den enorme prisforskjellen. Man må også huske at dyre biler er dyre å eie: service og vedlikehold av denne typen Mercedes er i alle fall ikke billig. 

Gratis superlading på Teslaen kompenserer heller ikke «fort» for prisforskjellen mellom Teslaen og Mercen. Man kjører temmelig mye bil for 150 000 kroner i bensin, som er differansen her. 

TS: med mindre du har større økonomiske muskler enn du antyder i første innlegg bør du velge noe annet. 

Anonymkode: 7d4ae...55b

Endret av ninab82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med AB over i absolutt alt. For å få litt tall på bena: Min nåværende minivan som brukes til å dra til fjells, kjøpe varer til husoppussing og skysse unger er gått ca 80.000 km på 6 år. På den tiden har jeg brukt 77474 kr på 5622 liter bensin. For verksted og vedlikehold har jeg brukt 62000 kr (gjør ingenting selv bortsett fra dekkskift) og bilen ble i sin tid kjøpt for 55000 kr.

Totalt har jeg brukt 219000 kr på absolutt alt inklusive som denne bilen har kostet på seks år.

Anonymkode: de898...56c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...