Gå til innhold

Vegansk mat og miljø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 6/11/2019 at 11:40 AM, AnonymBruker said:

Økologiske egg innebærer fortsatt myyye lidelse. Og dyr som har hatt det bra? Hva betyr det for deg?

Anonymkode: 8c53d...384

På hvilken måte lider økologiske høns? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veganere for dyrene,og det er de jeg kjemper for. Jeg ble veganer fordi jeg forsto at det var rett og ikke fordi noen sto å applauderte på sidelinja. Den buhu en veganer var slem derfor gidder jeg ikke å bry meg om dyra er så opbrukt. Det er ikke jeg som lider av det,men dyra. Så skjerpings til deg. Voks opp og dine egen valg basert på moral og etikk og ikke la andre få påvirke

Anonymkode: 8c53d...384

Den elgen jeg spiste forrige Lørdag antar jeg hadde et meget godt liv. Han spankulerte vel rundt i skogen noen par år og fikk seg noen gode venner og noen uvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herremann skrev:

På hvilken måte lider økologiske høns? 

Og er egentlig ikke de fleste høns økologiske?

Alle grønnsaker er økologiske i seg selv. Det er når de modifiseres og nedsprøytes at de blir ikke-økologiske. Kan ikke disse veganerne reise rundt på gårder i landet og ta med seg uperfekte grønnsaker som blir liggende å råtne hvis økologiske grønnsaker virkelig er så viktig for dem?

 

Endret av SunnivaOslo
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Økologiske egg innebærer fortsatt myyye lidelse. Og dyr som har hatt det bra? Hva betyr det for deg?

Anonymkode: 8c53d...384

Jeg spiser dyr som lever i naturen først og fremst og jeg antar de har hatt et naturlig og fint liv da de har vært frie hele tiden.😊

Fisken fra elva jeg kan fiske i har hatt det helt fint den og.

Anonymkode: 4286f...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en bolle, det er ingen som bryr seg om meningen din, når du legger den frem slik. Å bry seg om miljø og dyrevelferd er ikke en konkurranse om å gjøre det best, målet er at alle drar i samme retning, med små og store grep, og så hjelper det litt.

Det er tydelig at du ikke egentlig bryr deg du heller, men at det å være veganer handler mer om å ha ryggen fri, så du kan konfrontere og kverulere ovenfor andre, og føle deg bedre enn dem. Men saken er at ingen er perfekt, å leve 100% vegansk er ikke mulig, så alle veganere må sette en kunstig strek et sted, og din strek er ikke noe mer "riktig" enn andres, og derfor har heler ikke kritikken og spørsmålene dine noen tyngde. Du innrømmer jo til og med at du ikke ønsker å påvirke andre, likevel bruker du tid på dette. Det er jo meningsløst. 

Jeg har en god venn, som lever veldig alternativt. Han har snudd ryggen til de fleste aspekter ved et moderne samfunn, og jeg har i stor grad latt meg påvirke til å gjøre ting jeg aldri hadde drømt om at jeg kunne gjøre. Og den eneste grunnen til at jeg har lyttet til han er at han er ydmyk og aldri dømmer andre, men stillfarende viser deg fordelen ved å leve som han gjør, og heier på andre for hvert minste sted i den retningen han mener er rett for verden. Rekrutteringsstatistikken hans, til et langt mer ekstremt liv, slår nok din ned i støvlene. 

Anonymkode: 8de23...f80

Det hår jo ikke ann å ta deg seriøst så kos deg med bolla selv

Anonymkode: 8c53d...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mine høner legger ikke ekstremt mange egg, og de har flere perioder der de ikke legger egg i det hele tatt. Om de får ha eggene i fred blir det jo kyllinger, og det er ikke alle som har kapasitet til å plutselig skulle ha dobbelt så mange dyr. 

(Jeg er ikke den du opprinnelig siterte) 

Anonymkode: 6ed24...3a7

Det blir ikke kyllinger med mindre eggene er befruktet nei 🤦🏼‍♀️😂

Anonymkode: 5cea3...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke kyllinger med mindre eggene er befruktet nei 🤦🏼‍♀️😂

Anonymkode: 5cea3...005

Noe en god del av eggene altså kan være? 

Anonymkode: 6ed24...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser dyr som lever i naturen først og fremst og jeg antar de har hatt et naturlig og fint liv da de har vært frie hele tiden.😊

Fisken fra elva jeg kan fiske i har hatt det helt fint den og.

Anonymkode: 4286f...127

Ville dyr har gjerne dårlige liv. Se for deg en hund som lever i norsk natur. Tror du den har det bra? De fleste vile dyr lever dårlige liv med mye lidelse. Mennesker er gode på å ignorere dette. Når vi spiser dyr, spiser vi lidelse. Ville ulver  ville hjorter, ville fugler lever desperate liv der de forsøker overleve. De fleste violle dyr lever dårlige liv, om vi spiser dem eller ikke

Anonymkode: b9f74...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville dyr har gjerne dårlige liv. Se for deg en hund som lever i norsk natur. Tror du den har det bra? De fleste vile dyr lever dårlige liv med mye lidelse. Mennesker er gode på å ignorere dette. Når vi spiser dyr, spiser vi lidelse. Ville ulver  ville hjorter, ville fugler lever desperate liv der de forsøker overleve. De fleste violle dyr lever dårlige liv, om vi spiser dem eller ikke

Anonymkode: b9f74...60e

En hund? Hunder er ikke ville dyr.

Anonymkode: 6ed24...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil satse på å spise mest mulig bærekraftig mat, er det bare å gå ut og sanke etterhvert som det du kan bruke vokser opp. - Trim får du også! 

Geitrams, løvetann, skvallerkål, syre, høymol, ryllikblader, nesle, granskudd, tang, tare, strandkål, mjødurtskudd,tunbalderbrå,skjell, bær, reinlav, sopp og sikkert noe mer. 

Anonymkode: c10fd...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville dyr har gjerne dårlige liv. Se for deg en hund som lever i norsk natur. Tror du den har det bra? De fleste vile dyr lever dårlige liv med mye lidelse. Mennesker er gode på å ignorere dette. Når vi spiser dyr, spiser vi lidelse. Ville ulver  ville hjorter, ville fugler lever desperate liv der de forsøker overleve. De fleste violle dyr lever dårlige liv, om vi spiser dem eller ikke

Anonymkode: b9f74...60e

For det første er ikke hunder avlet opp for å klare seg i naturen, de er avlet for å trives med mennesker.

Noen ville dyr har det vanskelig, andre har det bra. Tror du kyllinger som klekkes uten mor, og får leve tett i tett med andre jevngamle kyllinger har det bedre enn spurver som vokser opp i det fri? Kyllingene får leve ca 30 dager før de blir slaktet. Noen av dem vokser så raskt at bena knekker under dem. De har ingen aktivisering, og små muligheter til i det hele tatt å bevege seg for de står så tett. Så blir de lastet på en bil, der mange dør under transport. de kan transporteres inntil 12 timer uten mat og vann. Så blir de hengt etter bena og dradd gjennom et strømførende bad, eller bedøvet med gass og deretter avlivet.

Jeg vet hvilket liv jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 10.39, AnonymBruker skrev:

Hvor mye soya spiser norske dyr?

Anonymkode: e3561...39d

"I 2014 ble det i Norge brukt soyaprodukter produsert fra ca. 1 050 000 tonn soyabønner. Av dette gikk 195 000 tonn soyamel til landbaserte husdyr, som var 10 000 tonn mindre enn i 2013. Ca. 400 000 tonn soyaprotein-konsentrat gikk til fiskeoppdrett, som tilsvarer ca. 800 000 tonn soyabønner"

Tallene et ca de samme enda. 

Anonymkode: a1c4d...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...