AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Hei! Jeg har akkurat fått ny huseier, og han sier jeg ikke får lov til å ha besøk eller overnattingsbesøk fordi i kontrakta står det at leiligheta kun leies ut til én person. Har han lov til å si dette? Pluss, siden det står at det kun leies ut til én person, kan han nekte kjæresten min og/eller søstera mi å flytte inn? Jeg fant et skriv om at utleier ikke kan nekte det, men siden det står i kontrakta at bare én kan bo der, lurer jeg på om det fortsatt gjelder? Leiligheta er ikke større en 40kvm, kan det være grunnlag for å nekte mej å ha samboer? Anonymkode: b8a68...cd8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har akkurat fått ny huseier, og han sier jeg ikke får lov til å ha besøk eller overnattingsbesøk fordi i kontrakta står det at leiligheta kun leies ut til én person. Har han lov til å si dette? Nei. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Pluss, siden det står at det kun leies ut til én person, kan han nekte kjæresten min og/eller søstera mi å flytte inn? Nei. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg fant et skriv om at utleier ikke kan nekte det, men siden det står i kontrakta at bare én kan bo der, lurer jeg på om det fortsatt gjelder? Leiligheta er ikke større en 40kvm, kan det være grunnlag for å nekte mej å ha samboer? Nei. Anonymkode: 5ccec...4f3 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Dun skal så klart få lov å ha besøk og overnattingsbesøk (så lenge det ikke er over en lengre periode). Men han kan nekte deg å ha samboer. Det er jo bare du som står på kontrakten. Anonymkode: 54fa5...897 2
NewInTown Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant et skriv om at utleier ikke kan nekte det, men siden det står i kontrakta at bare én kan bo der, lurer jeg på om det fortsatt gjelder? Leiligheta er ikke større en 40kvm, kan det være grunnlag for å nekte mej å ha samboer? § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Les resten av loven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_7 Den er også aktuell ved evt prisøkning, noe mange husverter prøver seg på. Din virker til å være en av dem Anonymkode: 960f9...d45 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dun skal så klart få lov å ha besøk og overnattingsbesøk (så lenge det ikke er over en lengre periode). Men han kan nekte deg å ha samboer. Det er jo bare du som står på kontrakten. Anonymkode: 54fa5...897 Nei, man har lov til å ta inn familie eller skaffe seg samboer. Les litt i husleieloven før du svarer på ting du ikke kan noe om. Anonymkode: 5ccec...4f3 3
NewInTown Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dun skal så klart få lov å ha besøk og overnattingsbesøk (så lenge det ikke er over en lengre periode). Men han kan nekte deg å ha samboer. Det er jo bare du som står på kontrakten. Anonymkode: 54fa5...897 Nei. Det kan ikke avtales noe som er mindre gunstig enn det som fremgår av loven, ergo kan det ikke avtales i kontrakten at samboeren til trådstarter ikke får flytte inn. 1
Hyachint31 Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Huff, ny huseier og han er allerede vrang og sær. Det lover ikke bra. Du kan selvfølgelig ha så mye besøk du vil, det har ingen noe med. Men med en sånn huseier tror jeg at jeg ville flyttet så fort det lot seg gjøre 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 Nei han kan hverken nekte deg overnattingsbesøk eller at samboeren din flytter inn hos deg. Spiller ingen rolle at det står i kontrakten, fordi det er loven som gjelder. Anbefaler deg å melde deg inn i leietakerforeningen så du kan få hjelp om du støter på problemer med denne huseieren. Anonymkode: 51278...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 Tusen takk for alle svar. :)) Anonymkode: b8a68...cd8
LukeDanes Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 https://www.an.no/nyheter/bodo/student/huseier-nekter-ham-besok-pa-hybelen-og-ga-ham-beskjed-om-a-flytte-ut-pa-dagen/s/5-4-142618 "Huseier kan ikke nekte normal livsutfoldelse, herunder besøk enten det er natt eller dag, sier Øines i Forbrukerrådet." 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 Glemte å skrive at han også bare låser seg inn i leiligheta mi når han vil. Har kun skjedd 2 ganger men det har ikke vært avtalt og jeg liker det ikke.. Hvor mange ganger må han ha gjort det for at jeg kan kreve nøklene fra han? Anonymkode: b8a68...cd8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Glemte å skrive at han også bare låser seg inn i leiligheta mi når han vil. Har kun skjedd 2 ganger men det har ikke vært avtalt og jeg liker det ikke.. Hvor mange ganger må han ha gjort det for at jeg kan kreve nøklene fra han? Anonymkode: b8a68...cd8 Du kan ikke kreve nøklene fra huseier, men han har ikke lov til å gå inn i boligen uten tillatelse. Anonymkode: c8355...e56 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 Ta å flytt du TS Anonymkode: c8355...e56 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #15 Skrevet 9. juni 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke kreve nøklene fra huseier, men han har ikke lov til å gå inn i boligen uten tillatelse. Anonymkode: c8355...e56 Jo det kan man faktisk, fordi det finnes egt ingenting som tilsier at huseier skal ha nøklene, har lest meg opp på det. Vet bare ikke hvor langt det skal gå før jeg kan kreve. Og hvis huseier ikke gir nøklene fra seg kan man bytte låsen selv, med loven på sin side. Anonymkode: b8a68...cd8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta å flytt du TS Anonymkode: c8355...e56 Sku gjerne, men 1. Flytta akkurat og det koster mye å flytte (bensin utgifter osv). 2. Det er 3 måneders oppsigelse.. Anonymkode: b8a68...cd8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive at han også bare låser seg inn i leiligheta mi når han vil. Har kun skjedd 2 ganger men det har ikke vært avtalt og jeg liker det ikke.. Hvor mange ganger må han ha gjort det for at jeg kan kreve nøklene fra han? Anonymkode: b8a68...cd8 § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter [..] Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Bare å skriftlig henvise til loven. Om utleier svarer at han ikke forholder seg til denne så vil jeg tro du kan ha rett til å flytte når du kan iht. paragrafen om heving (2-12) Anonymkode: 87234...063 2
Djungelvrål Skrevet 9. juni 2019 #18 Skrevet 9. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive at han også bare låser seg inn i leiligheta mi når han vil. Har kun skjedd 2 ganger men det har ikke vært avtalt og jeg liker det ikke.. Hvor mange ganger må han ha gjort det for at jeg kan kreve nøklene fra han? Anonymkode: b8a68...cd8 Politianmeld han.
The Kitten Skrevet 9. juni 2019 #19 Skrevet 9. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive at han også bare låser seg inn i leiligheta mi når han vil. Har kun skjedd 2 ganger men det har ikke vært avtalt og jeg liker det ikke.. Hvor mange ganger må han ha gjort det for at jeg kan kreve nøklene fra han? Anonymkode: b8a68...cd8 Han har lov til å låse seg inn uten varsel 0 ganger. Finnes dog noen få unntak, f.eks om hovedkranen er i utleiedelen og boligen risikerer å bli oversvømt om den ikke blir skrudd av.
FrodeF Skrevet 9. juni 2019 #20 Skrevet 9. juni 2019 8 minutter siden, SupaWoman skrev: Politianmeld han. Superman to the rescue 😂😂😂 Det nytter selvfølgelig ikke å anmelde huseier. Det finnes masse tilfeller hvor han kan gå inn i leiligheten uten hennes samtykke dersom han er litt kreativ. TS. Det er bare å flytte. Bensin er forøvrig billig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå