Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som er stordrikkere her og kan erkjenne dette? skal ned i vekt men drikker masse av dette. usikker på om det er bra..

Anonymkode: 5b93f...c67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er en myte. Noe feite folk sier for å unnskylde seg for at de ikke klarer å la være å stappe seg med søtsaker.

Anonymkode: 717ed...7ee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe i det der. Jeg tror ikke alle reagerer likt på det, men søtt vil ofte ha mer søtt. Venner du deg til konstant søtsmak vil kroppen ofte ha mer av det. De gangene jeg drikker Pepsi Max, så blir jeg alltid ekstremt sulten selvom jeg nettopp Jar spist og var mett. Drakk mye avdet en periode og det var også da jeg spiste mest. Kuttet det ut og det er ikke et problem lenger.

Anonymkode: 0a0b1...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en myte. Hvis noen føler søtsug, så er det sannsynligvis fordi de forbinder brus med å spise noe godt til. Det har blitt en assosiasjon.

Anonymkode: 14d61...990

• Liker 2
Gjest MyzTeri
Skrevet

Ja, det fører til mer søtsug.

Anbefaler deg å teste 0,5 vanlig cola mot max eller zero. Du vil fort kjenne at du trenger mye mindre cola og kraver mindre søtsaker. Der hvor ett glass vanlig cola kan være nok, vil du kanskje drikke 1,5l max og lengte etter smågodter.

Dette er ikke en diskusjon om kaloriene, så orker ikke gå inn på det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, MyzTeri said:

Anbefaler deg å teste 0,5 vanlig cola mot max eller zero. Du vil fort kjenne at du trenger mye mindre cola og kraver mindre søtsaker. Der hvor ett glass vanlig cola kan være nok, vil du kanskje drikke 1,5l max og lengte etter smågodter.

Dette er bare tull :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet PepsiMax (og all annen brus!) helt fullstendig i litt over 2 år... Overhodet ingen forskjell for min del! Eneste var at jeg savnet noe godt å drikke, prøvde all slags saft og iste, endatil juice, men synes ikke noe var særlig godt... 😝

Jeg begynte å drikke PepsiMax igjen... Oh lykke! 😋🥰

(Kan for ordens skyld legge til at jeg alltid drikker mye vann, både da og nå 😁)

Anonymkode: 9e50c...024

Gjest MyzTeri
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull :)

Det er det ikke.

Det er en høyst individuell reaksjon. Har ikke til hensikt å diskutere det uten at man har prøvd selv og/eller kan henvise til empiri som viser det motsatte.

AnonymBruker
Skrevet

Pepsimax er det eneste som hindrer meg i å spise/drikke alt annet når søtsuget/sulten kommer. Det eneste negative er at det går ut over tennene.

Anonymkode: f28b8...77f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enste suget eg får av Pepsi max er for meir pepis max.. 

Anonymkode: c7560...c25

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det ligger noe i det.

Nå har jeg avholds mot sukkerfri brus i hverdagene, og merker samtidig at jeg har mindre søtsug.

Og hvis jeg på en onsdag MÅ ha Pepsi Max, så får jeg som regel søtbehovet også dekt. Ikke alltid det hjelper altså, men synes jeg hvertfall tenker mindre på søtt når jeg ikke drikker Pepsi Max.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en test på NRK hvor de lot to fotballag spille kamp mot hverandre, deretter drakk alle et glass brus, deretter gikk alle i dusjen, og deretter kunne de spise så mye de ønsket fra en buffet med mat.

Det ene laget fikk brus med sukker, det andre laget fikk brus med kunstig søtning.

De målte alt som ble spist.

Det var en temmelig stor forskjell på hvor mye de to lagene spiste etterpå. Det laget som hadde fått brus med sukker, spiste mye mindre enn det laget som hadde fått brus med kunstig søtning.

Dette er fordi søt smak sender to beskjeder til hjernen. Det ene er at nå kommer det næring. Det andre er at nå er næringen kommet. 

Kun brus med sukker sender begge beskjedene til hjernen, og dermed sier hjernen til kroppen at den er fornøyd.

Brus med kunstig søtning vil gjøre at hjernen vekkes til live, men ikke blir fornøyd, og dermed setter kroppen til å spise mer. 

Anonymkode: 80d5f...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en test på NRK hvor de lot to fotballag spille kamp mot hverandre, deretter drakk alle et glass brus, deretter gikk alle i dusjen, og deretter kunne de spise så mye de ønsket fra en buffet med mat.

Det ene laget fikk brus med sukker, det andre laget fikk brus med kunstig søtning.

De målte alt som ble spist.

Det var en temmelig stor forskjell på hvor mye de to lagene spiste etterpå. Det laget som hadde fått brus med sukker, spiste mye mindre enn det laget som hadde fått brus med kunstig søtning.

Dette er fordi søt smak sender to beskjeder til hjernen. Det ene er at nå kommer det næring. Det andre er at nå er næringen kommet. 

Kun brus med sukker sender begge beskjedene til hjernen, og dermed sier hjernen til kroppen at den er fornøyd.

Brus med kunstig søtning vil gjøre at hjernen vekkes til live, men ikke blir fornøyd, og dermed setter kroppen til å spise mer. 

Eller evt. bare at de som hadde drukket sukker, allerede hadde fått opp blodsukkeret en hel del og blitt mett på alle de sinnssykt mange kaloriene som fins i sukker-brus, og dermed spiste mindre mat enn dem som hadde drukket pepsi max. 🙄

Anonymkode: 8799d...cc9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller evt. bare at de som hadde drukket sukker, allerede hadde fått opp blodsukkeret en hel del og blitt mett på alle de sinnssykt mange kaloriene som fins i sukker-brus, og dermed spiste mindre mat enn dem som hadde drukket pepsi max. 🙄

Det var jo nettopp det jeg sa.

Poenget er at man BEVISELIG spiser mindre totalt sett etter å ha drukket brus med sukker enn brus med søtning. Og at det derfor ikke er en myte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo nettopp det jeg sa.

Poenget er at man BEVISELIG spiser mindre totalt sett etter å ha drukket brus med sukker enn brus med søtning. Og at det derfor ikke er en myte. 

Ja men er det ikke bedre å SPISE de kaloriene heller enn å drikke dem? Jeg mener.. hvis valget står mellom å få kaloriene mine fra vanlig hverdagslig MAT og middag, med alle næringsstoffene jeg trenger, eller fra SUKKER i cola, da velger jeg førstnevnte. Både for min kropp, mine tenner og min helse generelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men er det ikke bedre å SPISE de kaloriene heller enn å drikke dem? Jeg mener.. hvis valget står mellom å få kaloriene mine fra vanlig hverdagslig MAT og middag, med alle næringsstoffene jeg trenger, eller fra SUKKER i cola, da velger jeg førstnevnte. Både for min kropp, mine tenner og min helse generelt.

Selvfølgelig, men om man da ønsker å gå ned i vekt, og kun få næringsrike kalorier (kalorier i mat med næring), må man altså velge å avstå fra brus.

Hvis man vil gå med i vekt og drikke brus, må man gå for sukkerholdig brus.

Kunstig søtning er og blir en ulempe for kroppen, muligens med mindre man ønsker å gå opp i vekt. 

Farris og lignende inneholder verken sukker eller kunstig søtning, men er et godt alternativ til de som ønsker sprudle-følelsen. 

• Liker 2
Skrevet
På 8.6.2019 den 23.19, AnonymBruker skrev:

noen som er stordrikkere her og kan erkjenne dette? skal ned i vekt men drikker masse av dette. usikker på om det er bra..

Anonymkode: 5b93f...c67

Nei, det gir ikke søtsug eller noe annet.

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man vil gå med i vekt og drikke brus, må man gå for sukkerholdig brus.

Dummeste jeg har hørt. Å drikke sukker er å be om å gå opp i vekt. Det er dessuten ekstremt usunt.

Sukkerfri brus er kanskje ikke direkte sunt, men det er ikke fetende og direkte usunt slik sukkerholdig brus er.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Dummeste jeg har hørt. Å drikke sukker er å be om å gå opp i vekt. Det er dessuten ekstremt usunt.

Sukkerfri brus er kanskje ikke direkte sunt, men det er ikke fetende og direkte usunt slik sukkerholdig brus er.

Man spiser beviselig mer mat totalt, av å drikke brus med kunstig søtning. Så jo, om man vil ned i vekt og drikke brus, så bør man gå for brus med sukker.

Dette faktum endres ikke av at folk ikke liker å tro på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man spiser beviselig mer mat totalt, av å drikke brus med kunstig søtning. Så jo, om man vil ned i vekt og drikke brus, så bør man gå for brus med sukker.

Dette faktum endres ikke av at folk ikke liker å tro på det.

Pga  EN studie?

Anonymkode: 14d61...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...