Gå til innhold

Hund som styrer på om natten.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har overtatt en liten hund på 5 år og 5 kg. Den siste uken så har han sovet i bur om natten. Han vil helst opp i sengen, men det har samboeren min sagt nei til. Jeg begynte å lese meg opp på det at hunder som sover i bur, var tydeligvis ikke ok.

Jeg kjøpte derfor en stor grind/gjærde der jeg avgrenser et område i stuen. Der har han bur, drikke, seng og leker. I går så gikk han i buret og det ble stilt frem til klokken 07:00. Da begynte han å bjeffe og var helt i hundre mens han lå på gulvet. Jeg sto opp og sa han måtte legge seg. Hørte litt bjeffing etter det, men ikke mye. Da jeg sto opp to timer senere så satt han på gulvet og bare kikket. Ventet på at jeg skulle stå opp.  Jeg gikk å la meg på sofaen med han, og da snorket han i mange timer.

Virker ikke helt som han slapper av skikkelig, men burde kanskje gi det noen dager.

Var dette et dumt valg? Burde jeg gå tilbake til lukket bur? Eller burde jeg prøve grinden en stund til?

Anonymkode: 1b400...a1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hunden styrer vel ikke om natten om det er stilt helt frem til 7?

Anonymkode: 2fcd6...925

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å ha hund. Ved syv tiden burde hunden luftes. 

Anonymkode: a35d8...8ba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du burde ikke gå tilbake til bur. 

Gi det noen dager/uker. Og om hunden er våken syv, gjør det noe da? Så lenge den lærer seg å være relativt stille. Min hund er våken som et lys kl seks hver morgen, men hun klarer å vente til ni-tiden før jeg kommer ut av soverommet.

Anonymkode: b736a...de9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, hadde aldri klart å nekte hunden min å komme i sengen med meg. De er flokkdyr og vil sove sammen med flokken.

Nå får jeg hundre svar fra erfarne hundeeiere om at soving i bur og inngjerdet område er så bra og blablabla, men nei.

Hunder burde få sove med eier. Om ikke i senga, så ved siden av på gulvet. 

Anonymkode: 40bb5...3a9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at han måtte sikkert tisse kl 7? 

Anonymkode: dc468...ed6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk også råd om bur og/eller avgrenset område til vår hund: resultatet var en hund som hylte i timesvis.

Så fjernet vi stengslene, og han roet seg umiddelbart.

Anonymkode: c7c15...dbc

• Liker 4
Skrevet

Når har dere siste luftetur med hunden? Hvis det er før kl 2200, så er det ikke så merkelig at hunden er våken igjen kl 0700. Som en sier, den måtte sikkert tisse.
Når står dere opp ellers i uka? Kanskje dere er oppe ved 0700 tiden i ukedagene. Hunder vet jo ikke at det er søndag. Er de våkne så vil de ha selskap.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har dere forsøkt å lære han til å sove i kurv/gulv på soverommet? 

Hunden er vant til å sove med dere og den er et flokkdyr som det skrives her. For øvrig har vi brukt bur på soverommet om natten til vår hund når han behøver hjelp å finne roen. Ellers får han velge selv om han vil sove i fotende eller på gulv i kurven sin. 

Anonymkode: d0fbf...c9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lær han til å sove på egen plass på soverommet. Han vil jo være sammen med dere, 

Anonymkode: 3643d...711

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har overtatt en liten hund på 5 år og 5 kg. Den siste uken så har han sovet i bur om natten. Han vil helst opp i sengen, men det har samboeren min sagt nei til. Jeg begynte å lese meg opp på det at hunder som sover i bur, var tydeligvis ikke ok.

Jeg kjøpte derfor en stor grind/gjærde der jeg avgrenser et område i stuen. Der har han bur, drikke, seng og leker. I går så gikk han i buret og det ble stilt frem til klokken 07:00. Da begynte han å bjeffe og var helt i hundre mens han lå på gulvet. Jeg sto opp og sa han måtte legge seg. Hørte litt bjeffing etter det, men ikke mye. Da jeg sto opp to timer senere så satt han på gulvet og bare kikket. Ventet på at jeg skulle stå opp.  Jeg gikk å la meg på sofaen med han, og da snorket han i mange timer.

Virker ikke helt som han slapper av skikkelig, men burde kanskje gi det noen dager.

Var dette et dumt valg? Burde jeg gå tilbake til lukket bur? Eller burde jeg prøve grinden en stund til?

Anonymkode: 1b400...a1d

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt hunden. Men mine hunder som har vært omplassert til meg (har hatt over 14 stykker), bruker alt fra 2 - 3 uker til et halvt år å venne seg til sitt nye hjem.

I den prosessen kan de være triste og/eller usikre. Det at hunden sover godt når du er i nærheten er et tegn på at den da slapper av og er usikker når du ikke er der. Jeg ville aldri latt hundene være alene i et annet rom i starten (eller aldri for min egen del).

Bur er tull. Det er ikke naturlig å bli låst inne i et bur for å slappe av eller sove. Jeg vet ikke hvorfor de behøves grinder heller? Ødelegger hunden ting om natten? Det betste og mest naturlige ville vært for den å kunne gå rundt som den vil og ha flere ulike plasser å sove på. Søvnmønsteret til hunder er annerledes enn vårt, og de skifter ofte liggeplasser om natten.

Jeg ville sovet på sofaen i samme rom som hunden fremover. Om det er noen dager eller uker spiller ingen rolle. Det må være sånn for at hunden skal få bli trygg. En utrygg hund vil skape mer "problemer" enn at man må opp kl 7 om morgen. Det kan jeg garantere....

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere la hundesengen ligge ved døren deres? Jeg tror den blir utrygg av å ligge så langt unna om den ikke er vant til det...

Anonymkode: 85b95...9e5

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere la hundesengen ligge ved døren deres? Jeg tror den blir utrygg av å ligge så langt unna om den ikke er vant til det...

Anonymkode: 85b95...9e5

Smart :-). Og enda bedre om en ikke lukker døren men setter en grind foran isteden. Hunder er sosiale sovere. Det betyr at de sover bedre (fordi de føler seg tryggere) når de er med flokken sin. Så å se og høre eier hjelper ofte veldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Uff, hadde aldri klart å nekte hunden min å komme i sengen med meg. De er flokkdyr og vil sove sammen med flokken.

Nå får jeg hundre svar fra erfarne hundeeiere om at soving i bur og inngjerdet område er så bra og blablabla, men nei.

Hunder burde få sove med eier. Om ikke i senga, så ved siden av på gulvet. 

Mennesker er også flokkdyr, men jeg har sovet alene i 50 år, og tror ikke det er der feilen ligger.

Anonymkode: 59613...900

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker er også flokkdyr, men jeg har sovet alene i 50 år, og tror ikke det er der feilen ligger.

Hvis du er redd og usikker så sover du bedre når du føler deg trygg. Det er ikke mer vanskelig å forstå enn det :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Neivel. Stakkars hunden din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...