AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Lurer på hva grunner som må til for at familier havner under barnevernet med barna sine. Enten på tiltak eller at de blir fratatt. Syns å høre så mange skrekkhistorier på dette. At barnevernet tar fra barn uten grunn osv. En blir jo litt skremt av dette da. Men hva ligger egentlig bak? For jeg skjønner jo også at barn ikke blir fratatt foreldrene sine uten grunn. Er det rus? Feil miljø? Feil gjeng/personer folk går sammen med? Anonymkode: 326a8...954
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Jeg er helt enig, synes det er en skremmende utvikling vi har her til lands, virker som om alle blir meldt til Bv til enhver tid. Regner forresten med at du snart blir anklagd for å være enten dum eller en anti-bv aktivist av enkelte brukere her inne. Bare ignorer deres fordommer. Anonymkode: a2d60...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Jeg er også kjemperedd... Slet en del psykisk i ungdommen (angst og depresjon) Er bedre nå, og kommer til å bli enda bedre før jeg får barn. Men det er så mye i journalen min, at jeg er livredd de skal ta barnet på dagen. Anonymkode: 5ecfc...4c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig, synes det er en skremmende utvikling vi har her til lands, virker som om alle blir meldt til Bv til enhver tid. Regner forresten med at du snart blir anklagd for å være enten dum eller en anti-bv aktivist av enkelte brukere her inne. Bare ignorer deres fordommer. Anonymkode: a2d60...b2e Tror også mange kanskje bruker det som en slags «hevn» ovenfor andre. Barn er jo det kjæreste en eier. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også kjemperedd... Slet en del psykisk i ungdommen (angst og depresjon) Er bedre nå, og kommer til å bli enda bedre før jeg får barn. Men det er så mye i journalen min, at jeg er livredd de skal ta barnet på dagen. Anonymkode: 5ecfc...4c5 Ja det skjønner jeg veldig godt... Anonymkode: 326a8...954
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hva grunner som må til for at familier havner under barnevernet med barna sine. Enten på tiltak eller at de blir fratatt. Syns å høre så mange skrekkhistorier på dette. At barnevernet tar fra barn uten grunn osv. En blir jo litt skremt av dette da. Men hva ligger egentlig bak? For jeg skjønner jo også at barn ikke blir fratatt foreldrene sine uten grunn. Er det rus? Feil miljø? Feil gjeng/personer folk går sammen med? Anonymkode: 326a8...954 Det er ikke rart du blir skremt hvis ordene du bruker reflekterer hvordan du opplever verden. It's all in your head. Anonymkode: 36056...f70 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er også kjemperedd... Slet en del psykisk i ungdommen (angst og depresjon) Er bedre nå, og kommer til å bli enda bedre før jeg får barn. Men det er så mye i journalen min, at jeg er livredd de skal ta barnet på dagen. Anonymkode: 5ecfc...4c5 Det er trist at det har blitt sånn at vanlige mennesker er livredde for barnevernet. De burde ikke ha så stor makt som de har nå. Kan forstå at det er en fordel hvis det gjelder grove omsorgssvikt a la overgrep, mishandling, rus o.l. Men ikke for bagateller som foreldre burde få hjelp for. De aller fleste barn har det best hos foreldrene sine. Uavhengig av om man har diagnoser, traumer eller en fortid som deprimert så kan man fortsatt være en velfungerende mor eller far! Anonymkode: a2d60...b2e
Jadzia Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Det kan være mange ulike grunn. Psykiske lidelser, fysiske sykdommer, åpenbar omsorgssvikt, psykisk eller fysisk vold. Noen får veiledning i forhold til grensesetting eller barns behov via cos-kurs og lignende. De kan komme inn i bildet om barnet har store problemer, sørge for at barnet får bedre oppfølging osv. Å ha bv i bildet trenger ikke å være negativt. Det er til og med de som involverer dem selv, fordi de kommer i en situasjon hvor de kjenner de trenger hjelp. Enten i form av besøkshjem, støttekontakter eller veiledning blant annet. Barnevernet er nødvendig og gjør mye godt. Problemet er vel at det blir misbrukt så til de grader i dag, og det tar opp så utrolig mye unødvendige ressurser for bv som de heller kunne brukt på unger som virkelig trenger det. Også er det der som i alle andre yrker, noen idioter som ødelegger for de som virkelig er gode mennesker. Som gir bv et dårlig rykte.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart du blir skremt hvis ordene du bruker reflekterer hvordan du opplever verden. It's all in your head. Anonymkode: 36056...f70 Og hva mener du egentlig med det? Hvordan vil du formulere deg da? Anonymkode: 326a8...954 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror også mange kanskje bruker det som en slags «hevn» ovenfor andre. Barn er jo det kjæreste en eier. Ja det skjønner jeg veldig godt... Anonymkode: 326a8...954 Og det er derfor folk som bruker det som hevn (for «barnas beste» såklart🙄) burde få en konsekvens av å utnytte muligheten til å ødelegge andre familiers liv. Anonymkode: a2d60...b2e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hva mener du egentlig med det? Hvordan vil du formulere deg da? Anonymkode: 326a8...954 Hvis jeg helhetlig skulle reflektert over landets barnevernssaker? Et tiårig studium kanskje. Anonymkode: 36056...f70
Jadzia Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også kjemperedd... Slet en del psykisk i ungdommen (angst og depresjon) Er bedre nå, og kommer til å bli enda bedre før jeg får barn. Men det er så mye i journalen min, at jeg er livredd de skal ta barnet på dagen. Anonymkode: 5ecfc...4c5 Det er heldigvis ikke sånn at de kommer på døra så fort noen har en historie med angst og depresjon. Det må en bekymringsmelding til. Enten fra noen som står utenfor, eller noen fra helsevesenet. Og til og med da trenger det ikke bety at de fjerner barnet. Men de kan komme inn og hjelpe med tiltak så det skal bli lettere for en å være forelder. Jeg kjenner ei som fikk et skikkelig sammenbrudd rett etter hun fikk sitt yngste barn. Hun ble lagt inn på psykiatrisk og sammen med dem, kontaktet de bv. Der kom de inn og hjalp med avlasting for far som da ble sittende med hovedansvaret for to små. De hjalp til med søknader og ordnet så han fikk hele permisjonen på seg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også kjemperedd... Slet en del psykisk i ungdommen (angst og depresjon) Er bedre nå, og kommer til å bli enda bedre før jeg får barn. Men det er så mye i journalen min, at jeg er livredd de skal ta barnet på dagen. Anonymkode: 5ecfc...4c5 Herregud, det er ikke sånn det funker. Jeg har også hatt en vanskelig periode fra 16-19 år ca, selvmordsforsøk, depresjon, mye alkohol og fest, angst og det som er. Foreldrene mine kontaktet til og med barnevernet fordi jeg var så «umulig». Når det er sagt, kom oppførselen min av depresjon, men i bunn og grunn er jeg et oppegående, realt menneske. Selv om jeg har hatt det vanskelig. Aldri fått en bekymringsmelding eller vært i kontakt med barnevernet. Ble spurt om jeg ville ha ekstra oppfølging fra helsesøster pga kolikkbaby og ung mor, og det var det. Aldri har noen betvilt min evne som mamma(i alle fall ikke som jeg er klar over.) Problemet til de som blir fratatt barna sine er at de ikke har selvinnsikt. De skjønner ikke selv at de ikke er gode foreldre. De fremstiller det gjerne som at barna ble tatt fordi de hadde på seg en møkkete sokk. Det er løgn, og da ligger det en helt annen historie bak de ikke forteller. Er man en god forelder mister man ikke barna sine, enkelt og greit. Mister du de er det en god grunn for det. Anonymkode: 9b235...248 9
TrekStar Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 Påstander burde ikke være nok for å få barnevernet på besøk. Påstand mot påstand blir det da. Barnevernet får ha bevis å komme med, hvis dem skal sjekke ut noens familier. Vi kan ikke ha det slik at en kan bli utsatt for barnevernet, bare fordi noen skal hevne seg på en, eller at noen tror noe om en. Det burde være ens rett til også å kunne anmelde evt. falske anklager mot ens familie.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 Grunner kan være fortid med rus, psykiatrisk diagnose, lav iq eller at en har vært barnevernsbarn selv. Selv om livssituasjonen er stabil og god under graviditeten (for eksempel blitt rusfri), kan dette være risikofaktorer som kan øke sannsynligheten for at barnevernet involverer seg. Faktisk er sannsynligheten ganske høy for at det skjer. Terskelen for innblanding er lavere nå enn hva det var for 10 år siden.. Anonymkode: 516cb...4f7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, det er ikke sånn det funker. Jeg har også hatt en vanskelig periode fra 16-19 år ca, selvmordsforsøk, depresjon, mye alkohol og fest, angst og det som er. Foreldrene mine kontaktet til og med barnevernet fordi jeg var så «umulig». Når det er sagt, kom oppførselen min av depresjon, men i bunn og grunn er jeg et oppegående, realt menneske. Selv om jeg har hatt det vanskelig. Aldri fått en bekymringsmelding eller vært i kontakt med barnevernet. Ble spurt om jeg ville ha ekstra oppfølging fra helsesøster pga kolikkbaby og ung mor, og det var det. Aldri har noen betvilt min evne som mamma(i alle fall ikke som jeg er klar over.) Problemet til de som blir fratatt barna sine er at de ikke har selvinnsikt. De skjønner ikke selv at de ikke er gode foreldre. De fremstiller det gjerne som at barna ble tatt fordi de hadde på seg en møkkete sokk. Det er løgn, og da ligger det en helt annen historie bak de ikke forteller. Er man en god forelder mister man ikke barna sine, enkelt og greit. Mister du de er det en god grunn for det. Anonymkode: 9b235...248 Er du så naiv at du tror at alle som blir fratatt ungene sine ikke mangler selvinnsikt? Eller er du bare fordomsfull? Anonymkode: a2d60...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #16 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, TrekStar skrev: Påstander burde ikke være nok for å få barnevernet på besøk. Påstand mot påstand blir det da. Barnevernet får ha bevis å komme med, hvis dem skal sjekke ut noens familier. Vi kan ikke ha det slik at en kan bli utsatt for barnevernet, bare fordi noen skal hevne seg på en, eller at noen tror noe om en. Det burde være ens rett til også å kunne anmelde evt. falske anklager mot ens familie. Helt enig. Anonymkode: a2d60...b2e
Jadzia Skrevet 8. juni 2019 #17 Skrevet 8. juni 2019 3 minutter siden, TrekStar skrev: Påstander burde ikke være nok for å få barnevernet på besøk. Påstand mot påstand blir det da. Barnevernet får ha bevis å komme med, hvis dem skal sjekke ut noens familier. Vi kan ikke ha det slik at en kan bli utsatt for barnevernet, bare fordi noen skal hevne seg på en, eller at noen tror noe om en. Det burde være ens rett til også å kunne anmelde evt. falske anklager mot ens familie. Problemet er at de kan ikke bevise noe uten å få innhente opplysninger og snakke med deg, se deg og høre hva du har å si. De har ikke lov til å hente inn informasjon uten ditt samtykke heller. Så for å utelukke, så MÅ de faktisk sette i gang en undersøkelse. Det er et helvete for de som står i det mens det står på, men likevel uungåelig. En undersøkelse er ikke det samme som tiltak. Og det kan ofte ende i at de henlegger saken også. 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #18 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du så naiv at du tror at alle som blir fratatt ungene sine ikke mangler selvinnsikt? Eller er du bare fordomsfull? Anonymkode: a2d60...b2e Enten mangler de selvinnsikt ellers er de takknemlig for at barnevernet hjelper til. En vanlig familie som fungerer godt mister ikke barna sine. Det skal være ganske alvorlig for at det skjer. Anonymkode: 9b235...248 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 Det jeg finner motbydelig er at folk flest har så mange fordommer. De tror at bv ALLTID har rett og alltid har en grunn til å blande seg i alt, selvom det har kommet ut i avisene gang på gang at de har feilet, og i samme slengen ødelagt flere familier ved å f.eks. fjerne barn fra foreldrene, finne ut at de har driti seg ut for og så nekte å føre barna hjem igjen for da har det gått «for lang tid». Sånt er skremmende! Og det triste er at det nå nesten er tabu å si at man er redd for bv i frykt for å bli anklagd for å være en anti-barnevernsaktivist. Bare her på kg blir folk beskyldt for å være det konstant. Anonymkode: a2d60...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 Dere barnevernsmotstandere burde faktisk ikke få barn. Vi skal være glad vi har et barnevern som i dag, og vi skal være glad folk melder i fra. Bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite. Kvalmt med folk som mener barnevernet ødelegger liv. Tenk dere om to ganger før dere får barn hvis dere er så redde for barnevernet da vel? Tenker man har en grunn for å være bekymret i så fall. Anonymkode: 9b235...248 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå